ZIL (V8 5,9 ltr bensa 6x6 vm -89 n. 25 tkm ajettu)remonttia isossa mutta kylmässä tallissa:
Vuosi sitten syksyllä sain vaihdettua uuden kytkinlevyn venäläiseen "harrastemönkkäriini"... (levyn poltin tyhmyyksissäni pilalle kun unohdin vinssin vipstaakin sisäänkelaukselle lähtiessäni ajamaan... ja se olikin normaalia kytkinlevyn vaihtoa erikoisempi episodi johtuen tavanomaisesta poikkeavasta rakenteesta).
No, sain sen kuitenkin tehtyä ja kun tarkastin öljyt niin olikin harmaata mössöä tikussa.... ja jäähdytin tyhjä!
Koeponnistin jäähdytysjärjestelmän ilmalla ja totesin (vuodonilmaisuspraytä käyttämällä), että kuplii kuskinpuoleisin kannen ja imusarjan välistä bensapumpun alta. Tässähän jäähdytysneste virtaa imusarjasta syylarin ylävesiletkuun ja öljyntäyttökin tapahtuu imusarjan "läpi".
Vuoden verran taas kului kunnes pari viikkoa sitten sain vihdoin imusarjan irti ja tarkemman silmäilyn alle. Mitään tiivistettä siinä ei ollutkaan vaan sellaista punaista/oranssia tiivistemassaa, mikä ilmeisesti ajoikin asiansa vuosia varsinkin kun imusarjan tiivistepinnat näytti siltä että ne oli plaanattu kirveellä (en tiedä koska imusarja oli edellisen kerran ollut irti ilmeisesti sa/int korjaamolla). Neste oli valunut ilmeisestikin sieltä vuotokohdasta moottorin veen pohjalla olevien aukkojen kautta öljytilaan (aukoista näkyy nokka-akseli).
Varmaan olis tuolta Kuusankosken suunnalta saanut hankittua uudet tiivisteet (sieltä hommasin uuden kytkinlevyn), mutta käytin yhden illan tiivisteiden leikkelemiseen Motonetista ostetusta paksuhkosta tiivistepaperiarkista, jotka asennusvaiheessa liimasin molemmin puolin kiinni mustalla pensselillä levitettävällä liimalla. Tiivisteliimapurkissa luki että kuivumisaika 24h joten en seuraavana edes päivänä yrittänyt käynnistystä/koeponnistusta koska isossa tallissani (ulkona) oli -6 lämpötila.
Mutta kaikki palikat johtoja, letkuja ja putkia myöten on paikallaan ja tulevana viikonloppuna uudet öljyt pois lasketun harmaan tilalle ja sormet ristiin kyynärpäitä myöten vai miten se nyt olikaan... jos taas talvella pääsee testaamaan maastoajoa, eikä haittaa vaikka tulee metrikin lunta. (ja oikeastaan toivonkin että sinne Etelä-Savoon sitä tulee... Keravan suunnalla sitä ei tarvita!)



