Pari täyttä päivää mennyt taas yhden katsastusprojektin kanssa, 744 -88. Enkä tietenkään malttanut olla tekemättä vähän muutakin. Vikalista oli aika pitkä:
-päästöt mittaamatta (putki poikki)
-äänimerkki ei toimi
-sisäflekti ei toimi
-tuulilasille ei tule vettä
-peruutusvalo ei toimi
-toinen kilvenvalo ei toimi
-takajarruissa liian suuri ero
-käsijarru ero 100%
-kylkivilkut ei toimi
-öljyvuoto moottorissa
Takatiiviste todennäköisesti aiheuttaa vuotoa, mutta vaihdan sen vasta kun oon vähän päässyt ajamaan tuolla ja toteamaan että oisko se kytkin vaihtokunnossa myös...
Kylkivilkuissa perus hapettumaa, toiseen joutui vaihtamaan välipalikan hyllystä. Äänimerkeistä toinen ehjä, toinen uusiksi, perinteisesti myös päältäpäin ehjännäköistä johtoa joutui uusimaan, väri väriin ja johtosuojaan piloon. Jarruosista tuli jo tuplattua auton arvo, koska ne on luonnollisesti kaikki uutta.
Lisäksi löysin pari reikää jotka korjaan ihan omaksi ilokseni. Kannentiiviste on vaihdettu, hihnat ym perusjuttuja, sisusta purettu ja luultavasti vaihdan toiseen, kattoverhoilukin pitäisi jaksaa vielä vaihtaa. Etujarruihin vaihdoin tiivisteet ja putsasin, liuku ei toiminut ollenkaan. Pyöränpulteista on hienosti edelliset omistajat saaneet noin puolet rikki, vasemmalta takaa menee kaikki viisi uusiksi. Edestä juuri äsken otin kolme rikkinäistä pois ja kirosin kun ei ole uusia varastossa, ABS-napa löytyi mutta siitä pitäisi ensin saada se kehä veks ennen pultteja... Ajattelin et jää uusien osto maanantaille...
Madallusjouset ja toiset iskarit piti vaihtaa näihin tolppiin. Vanha iskari ei kuitenkaan lähde penkissäkään irti (here we go again...) joten vaihdan tolpat samantien - kaupanpäälle etuakselille ehjät pinnapultit

Seuraava ahistus tuli toiseen tolppaan jääneestä satulasta, josta oli kuusiopultti pyöreänä. Leikkasin satulan pienemmän osan halki ja YRITIN irroittaa levyä pois tieltä. Jos joskus on rumpujarrullisessa tiukalla niin nyt oli jostain syystä tässäkin. Lämpöä ja irrotusöljyä väleihin. Lekalla miljoonia iskuja. Lisää lämpöä, arvaan että laakeri kärsii

Levy lähti irti ja laakeri rohisee -> vaihtoon... hohhoijaa alkaa väsy hiipimään.
Koska katti, vaikka yleismallinenkin, maksaisi tällaiseen aika paljon niin hommasin varaosa-auton jossa näytti olevan ehjä katti ja lambda (vanha ei ole lähtenyt irti), tuolla etuputkella moottoria käyttäessä ihan nätisti kävi, mutta sitten lämpöisenä arpoi koodin 1-1-3. Saa nähdä muuttuuko kun laittaa loputkin putkesta.
Näiden ahistusten lisäksi aivan käsittämättömiä kötöstyksiä löytynyt, kuten hitsattu(!) käsijarrukengän pidikelärpäke, joka ois kuitenkin ollut peräti kahdella pultilla kiinni ja uusittavissa. Pinnapulttien kierteitä yritetty korjaa hitsaamalla... pakoputkesta en pysty edes alkaa kertomaan...

Tulipa pitkä avautuminen
