Autodiagnoosi  Carcom Oy

Xenon syttymisviive & lyhyt kantama

  • 12 Vastauksia
  • 2723 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Xenon syttymisviive & lyhyt kantama
« : 12.09.2017, 05:24:24 »
Sopivasti pimeiden kelien saapuessa tuli valo ongelmia  :D

Töihin lähtiessä Volvo (s60 -04 prefacelift) ilmoitti ajovalojen kaipaavan huoltoa.

2kpl vikoja ilmeni valoihin.

1. Vika
-Syttymisviive ~3sek. sytytysvirran päälle laitoin jälkeen.

2.Vika
-Valot näyttää ~1.5m matkan päähän :buck2:
Syttyessä valot käy normaalisti yläasennossa , mutta tämän jälkeen menevät oletettavasti alarajaan ja jäävät sinne. Pitkille kääntäessä nousevat pitkien mukana normaalisti , mutta tällähetkellä pitkät näyttävät  ~1.6m päähän joten liike on pieni ehket 5-10cm maassa.

Liekkö tasoanturissa taka-akselilla häikkää vai voisiko johtua syttymisviiveestä ettei löydä oikeaa tasoa?

Ryömiä auton alle yövuoron jälkeen silmämääräisesti tutkimaan..
« Viimeksi muokattu: 12.09.2017, 05:28:58 kirjoittanut mass3 »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6144
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Xenon syttymisviive & lyhyt kantama
« Vastaus #1 : 12.09.2017, 06:38:38 »
Tuo että näyttää maahan niin voit tarkastaa taka-akselilla olevan taso-anturin asennon. Tää menee helposti väärin kun vaihtaa esim jouset taakse.

Tai helpoiten käydä jostain korjaamosta tarkastamaan onko valot oikein säädetty vai ei.

Omassa ex V70 näytti mielestäni tosi alas vaikka olikin säädetty oikein ja taka-akselin tunnistin oli oikeassa asennossa.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: Xenon syttymisviive & lyhyt kantama
« Vastaus #2 : 12.09.2017, 07:03:15 »
Tuo että näyttää maahan niin voit tarkastaa taka-akselilla olevan taso-anturin asennon. Tää menee helposti väärin kun vaihtaa esim jouset taakse.

Tai helpoiten käydä jostain korjaamosta tarkastamaan onko valot oikein säädetty vai ei.

Omassa ex V70 näytti mielestäni tosi alas vaikka olikin säädetty oikein ja taka-akselin tunnistin oli oikeassa asennossa.

Valot kyllä säädöissään oli vielä eilenkin illalla ja tänään aamulla. Leimallakin olivat hyvät. Ilmeni vika sillä välin kun auto oli parkissa pihassa 6h   :o Kuskin paikalta katsottuna hyvä , että näkyy konepellin etupuolelle valokuvio.

Näyttää tosiaan niin alas, ettei uskaltanu ajaa yli 40km/h töihin ja sumarit apuna   :D (täällä katuvaloissa tunnutaan säästävän..)

Ajelin juuri tuossa töistä tullessa volvon pukkien päälle ja käväsin auton alla ja äkkiseltää säädin näytti olevan oikein. Varmistan vielä kunhan nukkunut edes pari tuntia 24h sisään.

Ehjät nivotkin takana nii ei pitäs olla päässy itestää kyykkäämäänkään auton. Laittelen vielä kuvaa päivemmällä tänne.
« Viimeksi muokattu: 12.09.2017, 07:05:53 kirjoittanut mass3 »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: Xenon syttymisviive & lyhyt kantama
« Vastaus #3 : 12.09.2017, 08:35:54 »
Itselläkin huollossa laittoivat aikoinaan valot näyttämään selvästi alemmaksi kuin mitä katsuri kelpuuttaa vielä.

Jos auto sanoo että valot tarvii huollon, niin vikakoodihan siellä lienee taustalla että se osaa sen sanoa. Ja selvältä vialtahan tämä kuulostaa eli vikakoodit lukuun asianmukaisella laitteella.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: Xenon syttymisviive & lyhyt kantama
« Vastaus #4 : 12.09.2017, 13:50:16 »
Itselläkin huollossa laittoivat aikoinaan valot näyttämään selvästi alemmaksi kuin mitä katsuri kelpuuttaa vielä.

Jos auto sanoo että valot tarvii huollon, niin vikakoodihan siellä lienee taustalla että se osaa sen sanoa. Ja selvältä vialtahan tämä kuulostaa eli vikakoodit lukuun asianmukaisella laitteella.

Jep.
Heitinkin auton tuonne tuttavalle korjaamolle, saa lukea koodit ja jatketaan tutkintoja sen tiimoilta lisää.

Tasosäädin oli OK (ulkoisesti) ja kaikki piuhatkin oli kiinni.

Huomenna viimestään enemmän selkoa tähän.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: Xenon syttymisviive & lyhyt kantama
« Vastaus #5 : 12.09.2017, 14:05:27 »
En tunne näiden rakennetta, mutta MK2 S40:ssä samanlaisen vian aiheutti toisen ajovalon ohjainlaite. Uusi purkki kiinni ja taas valot toimivat. Em. autossa tosin pitkät näyttivät mielestäni ihan normaalisti. ???

Onko näissä vain taka-akselilla tasonsäätöanturi?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: Xenon syttymisviive & lyhyt kantama
« Vastaus #6 : 13.09.2017, 13:51:56 »
En tunne näiden rakennetta, mutta MK2 S40:ssä samanlaisen vian aiheutti toisen ajovalon ohjainlaite. Uusi purkki kiinni ja taas valot toimivat. Em. autossa tosin pitkät näyttivät mielestäni ihan normaalisti. ???

Onko näissä vain taka-akselilla tasonsäätöanturi?

Ainakaan en ole toista tasonsäätöanturia , en ole vielä löytänyt  :D
Ballastia meinaat? (tai aggregaattia niinkuin avainvaunun kuitti sanoo)

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: Xenon syttymisviive & lyhyt kantama
« Vastaus #7 : 13.09.2017, 13:58:25 »
Vikakoodihan siellä oli muistissa niinkuin olikin oletus.

"Liian pieni vastusarvo kuskinpuoli" ei sanasta sanaan, mutta kummiskin.
Kuskinpuolelle vaihoin leimalle uuden umpion (sis.ballasti , polttimot , sytytin, kaapelit, johdot +kaikki)

Ideoita mistä tuo nyt sit johtuisi  :idiot2: ?
Arvelin nyt alkuun varmistaa polttimot jotta ovat edes suunilleen samanlaiset.. Vanha umpio tallella puutteet = lasi , ballasti , kaapeli jotka oli pilalla. eli pari varaosaa on.

Niin ja valothan pelitti yhden virranlaiton ajan normaalisti  :D
« Viimeksi muokattu: 13.09.2017, 14:25:19 kirjoittanut mass3 »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: Xenon syttymisviive & lyhyt kantama
« Vastaus #8 : 13.09.2017, 17:02:22 »
Ainakaan en ole toista tasonsäätöanturia , en ole vielä löytänyt  :D
Ballastia meinaat? (tai aggregaattia niinkuin avainvaunun kuitti sanoo)

Ok. Nelikymppisessä on molemmissa akseleissa anturit. Siinä on kyllä projektoriumpiot, mahtaako sillä olla merkitystä.

En meinaa ballastia, vaan ilmeisesti väylään liittyvää boxia.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: Xenon syttymisviive & lyhyt kantama
« Vastaus #9 : 14.09.2017, 02:02:51 »
Ok. Nelikymppisessä on molemmissa akseleissa anturit. Siinä on kyllä projektoriumpiot, mahtaako sillä olla merkitystä.

En meinaa ballastia, vaan ilmeisesti väylään liittyvää boxia.

Aivan joo
En ainakaan jaksaisi uskoa, jotta projektoriumpio vaikuttaisi. Toisaalta näistä tiedä näin lyhyellä kokemuksella.
Skandix kyllä myy ns.ballastia "Control unit, Gas discharge lamp" nimityksellä.

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: Xenon syttymisviive & lyhyt kantama
« Vastaus #10 : 14.09.2017, 02:17:11 »
Ajattelin kokeilla paikallistaa tuota vikaa tuonne uuden umpion suuntaan.

Nappasin vas.puolen xenon sulakkeen pois arvelin, koittaa josko toimisi ilman vasuria = oikeanpuolen umpio nosti valon ylös ja laski  alas..
Laitoin sulakkeen takaisin ja nappasin säätömoottorilta piuhan irti (vas.) = vasen jäi alas ja oikea alkoi toimimaan normaalisti  :idiot2: (ei vikatekstejä)
Sammuttelin virrat vielä kerran ja laitoin säätömoottorille piuhan kiinni = molemmat alkoi toimimaan normaalisti. Käytin virtoja 5.kertaa pois ja takaisin ja ei ilmennyt vikatekstejä tjms. ja molemmat valot näyttivät normaalisti oikealle korkeudelle.

~2tunnin päästä lähdin ajamaan ja vika oli palannut..
Sammutin virrat ja laitoin takaisin -> odotin kun valot nousivat yläasentoon ja katkaisin virrat. Kävin nappaamassa molemmilta puolin säätömoottorien piuhat irti.
Virrat takaisin päälle = valot osoittivat normaaliin korkeuteen, mutta "ajovalot vaativat huollon" tekstin kera. (luonnolisesti kun piuhat irti)
Ajelin lenkin vikateksti näytöllä ja piuhat irti. Ajon jälkeen laittelin piuhat paikalleen ja arvelin koittaa huvikseen = valot toimivat normaalisti , mutta pienen syttymis viiveen kanssa ???

Eli näemmä säätömoottorien piuhoja irti käyttämällä saa hetkellisesti toimimaan (ainakin toistaiseksi)
Liekkö nyt jommassakummassa säätömoottorissa häikkää vai liekkö nyt vain sattumaa.

Pitkille kääntäessä lyhyet nousevat ylös normaalisti vaikkei kummankaan puolen säätömoottorien piuhat olisi kiinni.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: Xenon syttymisviive & lyhyt kantama
« Vastaus #11 : 14.09.2017, 11:50:10 »
Skandix kyllä myy ns.ballastia "Control unit, Gas discharge lamp" nimityksellä.

http://www.oemxenonshop.com/Volvo-S60-S60R-Dipped-Beam-Failure-Ballast-Bulb-Igniter-Replacement.html

Löytyykö sieltä tuollaisia osia, mitä linkin takana on mainittu?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: Xenon syttymisviive & lyhyt kantama
« Vastaus #12 : 14.09.2017, 13:29:10 »
http://www.oemxenonshop.com/Volvo-S60-S60R-Dipped-Beam-Failure-Ballast-Bulb-Igniter-Replacement.html

Löytyykö sieltä tuollaisia osia, mitä linkin takana on mainittu?

Juurikin tuommoinen ensimmäinen , Xenonkauppakin näemmä myy xenon yksikkönä  ;D eli taitaa minulla olla nämä termit hukassa..
http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/headlights/control-unit-gas-discharge-lamp/1046491/

https://www.xenonkauppa.fi/epages/Xenonkauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Valeo%20LAD5GL%22

Täytyykin koitella vaihtaa apparinpuolen yksikkö kuskinpuolelle ja toisinpäin. Mikäli vikakoodin siirtyy apparinpuolelle niin luulisi tuossa olevan sillon häikkää.

16.9 EDIT
Kuskinpuolen yksikkö/ballasti vaihdettu apparin puolelle vika pysyny nyt ~20käynnistystä poissa.
Kuskinpuolen sytyttimen kannakkeen/klipsun välissä oli 2x pientä johtoa ja näistä kuoret hankautuneet auki , liekkö maihin ottaneet sytyttimen kautta  :o
Nyt siis odotellaan vikavaloa & vikakoodin lukuun uudelleen , mikäli vika siirtyi toiselle puolen niin yksikkö vaihtoon

Kiitokset vinkistä muuten  ELK Eikä tuo pahanhintainen ole jos yhden uudenkin tilaisi.

Yksi noita olisi irrallaan vanhasta umpiosta, mutta on sen näköinen etten taida testata. Mahtaa palaa vaan sulakkeet  :D
Vanhan umpion lasi rikki ja umpio täynnä vettä


« Viimeksi muokattu: 16.09.2017, 19:59:10 kirjoittanut mass3 »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo