Samppasport  Futurez

940 B230FT räpellysten korjausta

  • 14 Vastauksia
  • 3935 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mesoolame

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
940 B230FT räpellysten korjausta
« : 14.09.2017, 07:42:07 »
Dodiin, elikkä räpelletty raakile saapunut käsiin ja tästä nyt koitan saada toimivan auton.

Taustaa: Metsästelen ongelmaa miksi öljyä puskee joka raosta. Imuputki on öljyssä, ahdin öljyssä (100km ajettu ahdin), öljykorkin avatessa roiskii öljyä, öljytikun päästä hönkii reilusti. Puristukset mittasin bensapumpun rele irti tulpanreiästä, motonetin mittarilla ilman öljyn kaatamista ja muuta, todennäköisesti bensaa ja/tai öljyä saattoi olla sylintereissä, mutta puristukset olivat 11-12 välillä asteikolla kg/jotain. Tästä on EGR poistettu aiemmin ilmeisesti, koska tuo imusarjan reikä tulpattu ja egr-venttililtä letkut poistettu. Autolla on ajettu rikkaalla (pieni IMMu). Vanha omistaja sanoi, että auto kuluttaa paljon öljyä ja sitä on lisätty. Koitin koeajaa pienen reissun ja perään ilmeistyi suuri sininen savupilvi. Nyt öljyä on vuodatettu reilusti, mutta tikku näyttää silti hieman yli maksimia. Öljy on mustaa, ja tuntuu kovin laihalta ja juoksevalta kylmänäkin. Auto kuitenkin käy ihan hyvin tyhjäkäynnillä ja kevyellä ajolla, mitään vetoja en tietenkään tehnyt. Jos kaasua painaa nopeasti, auto meinaa sammua.

-Miten tuolta oil separatorilta kuuluu lähteä letkut? Putsasin tuon pöntön eikä tukkeita löytynyt, mutta tästä pöntöstä lähtee vain yksi letku, joka menee imuputkelle, ahtimen ja IMMun väliin. Pöntön pohjasta tietty menee öljypohjaan nuo kaksi aukkoa. Ymmärrykseni mukaan tuosta pitäisi haarautua myös imusarjalle.

-Venakumit onkin odottelemassa inspiraatiota, mutta voiko nuo venakumit vaikuttaa noin radikaalisti?

Ampukaa ehdotuksia, ihan simppeleitä juttuja, ei aloiteta purkamalla konetta ja huomata että olikin öljynsuodatin tukossa.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3823
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #1 : 14.09.2017, 10:26:05 »
-Miten tuolta oil separatorilta kuuluu lähteä letkut? Putsasin tuon pöntön eikä tukkeita löytynyt, mutta tästä pöntöstä lähtee vain yksi letku, joka menee imuputkelle, ahtimen ja IMMun väliin. Pöntön pohjasta tietty menee öljypohjaan nuo kaksi aukkoa. Ymmärrykseni mukaan tuosta pitäisi haarautua myös imusarjalle.
Kyllä pitäisi letkun haarautua, letku kun tulee 3-4 imukanavan välistä, ja siellä pitäisi olla semmonen haarotus palikka mistä lähtee pienempi letku imusarjalle

Alkuun vaihtaisin ne öljyt kokonaan. Liian notkeilla öljyillä rupee helposti tulemaan läpi vähän sieltä sun täältä. Tuollahan voi olla bensaakin seassa aika reilun puoleisesti pahimmillaan joka ei hyväksi moottorille ole
« Viimeksi muokattu: 14.09.2017, 11:42:33 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #2 : 14.09.2017, 11:32:18 »
Venakumeista ei pitäisi päästä muuta kuin ilmaa kampikammioon. Eli bensaa sinne tulee jostain muualta. Mutta toiseen suuntaan päästää öljyä kyllä jonkun verran jos ovat ihan finaalissa.

Pakoventtiileissä kun ei ole gummeja niin jos rikkaalla käy niin päästävät myös palamatonta bensaa alakertaan öljyn sekaan. Tästä muodostuu helposti paha oravanpyörä, öljyt laimenee ja tiivistää huonommin -> lisää bensaa pääsee alakertaan. Sitten kun rupee menemään männän ohi niin putsaa samalla loput öljykalvosta sylinterinseinästä -> käy rikkaalla -> kaava toistuu.

Eli immu ja letkutus kohdalleen ja öljyt vaihtoon ja katsoo sen jälkeen.
142

Poissa mesoolame

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #3 : 14.09.2017, 11:42:10 »
Näillä ohjeilla lähdetään, onko suomessa jotain liikettä mistä nuo letkut sais kaikki uudet? Tai edes nuo puuttuvat? IPDUSA näyttää myyvän, mutta niitä saakin sitte odotella.

Paikalla Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4524
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #4 : 14.09.2017, 15:42:20 »
Volvolta saa, hinta ei edes mikään mahdoton. Olisko koneen yli ollut 35e, valkoinen haara 5e muutama vuosi sitten. Pöntöltä haaralle ei silloin löytynyt hyllystä, vaan suosittelivat metritavaraa. Haaralta imusarjaan käy 4mm silikoni, ostat ison kiepin ja vaihdat alipaineletkut samalla jos ne on orkkikset.

E: hinnat vuodelta 2011:
Varaosakoodit
O-rengas 949659 ~4,40€
Nippa 1332660 ~5,10€ (valkoinen nippa; huohotuspönttö -> imusarja & letku koneen yli.)
Putki 3507424 ~34,25€ (nippelistä koneen yli turbon imupuolelle)
Itse pönttö ~45€ (tyydyin pesemään vanhan)
Putki pöntöstä nippaan on suoraa metritavaraa.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2017, 17:20:37 kirjoittanut Acke »

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4651
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #5 : 14.09.2017, 17:39:29 »
nipan just viimeviikolla hain!, aamul tilas niin yheltä hain!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa mesoolame

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #6 : 14.09.2017, 21:24:54 »
Puuh empä ehtiny lukea välissä foorumia, mutta nippa letkuineen löytyi takaluukussa olevasta pussista. Availin kaikki putket samalla, coolerin sisältä tuli palttiarallaa litra öljyä. Öljytulpan kun avasi niin öljy valui kuin vesi ja sitä tuli viitisen litraa. Jouluksi ajoon  ::) On tämä stna työmaa  :D

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #7 : 14.09.2017, 22:24:07 »
Se öljy voi olla pääasiassa bensaa, jos se sun aikasempi käymättömyysongelma on väärän numeron lastu, niinkon nyt kuulostaisi, niin boksi ohjaa suuttimet täysin levälleen. Pienehköillä suuttimilla se kylmänä käykin mitenkuten jos hyvä tuuri käy, mutta työntää kyllä melko villisti bensaa öljyihin... Liemien vaihto tosiaan ensinä, imusarjan alta huohotinpurkilta kuuluu tulla paksu letku IMM ja ahtimen väliin, ja siitä tosiaan se ohut haara imusarjaan, niiden lisäks kun huohotuksessa ei ole muita letkuja niin viritykset on poistettu ja homma pitäis toimia.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mesoolame

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #8 : 15.09.2017, 16:52:49 »
Nyt on yllämainitun mukaisesti letkut ja öljy filttereineen vaihdettu. Käynnistäessä hörähtää nätisti käyntiin, käy vähän aikaa siististi ja tyhjäkäynti laskee pikkuhiljaa kunnes sammuu. Heti startin jälkeen reagoi pintakaasuun hyvin ja käy nätisti, mutta vähän ajan jälkeen alkaa "seilata" ja täytyy kierrosten laskiessa painaa hieman pintakaasua, jos kaasua painaa vähänkään enemmän niin alkaa heti sammua. Kylmänä ei savuta, pienen ajan jälkeen alkaa tulla sinistä. 5W-40 öljy. Ahtimen reunalla öljyä ja putkesta sinistä, nämä voi osittain johtua että järjestelmässä varmaan on vielä tuota vanhaakin töhnää. Voiko venakumit aiheuttaa näin suurta ongelmaa? Lambda hajonnut matkalla? Käynti on vähintään yhtä huonoa kun ottaa IMMun irti.

Ahtimen tiivisteet? Venakumit? Jotain muuta? Mistä aloittaa?

Edit: alipaine tyhjäkäynnillä n. -0,7 ja pientä kaasua painaen n. -0,2

Edit2: käy ihan ok tyhjäkäyntiä ilman IMMua, mutta lambda palaa ja käy rikkaalla, mustaa putkesta. IMMu kiinni niin käy hetken tosi nätisti, mutta alkaa seilaamaan ja kaasulla saa hetkeksi tolkkua. Jotenkin en voi uskoa että IMMu meni heti rikki pienestä määrästä öljyä, eihän se mennyt, eihän? Ahtimelta tulee vieläkin öljyä. Ei suuria määriä. Ei jatkuvana vanana tule öljyä, mutta sammutuksen jälkeen hieman tippaa. Putkesta tulee tyhjäkäynnillä mustaa ja pienellä kaasulla valkoista. Otin akun irti, josko nollais ecun yön yli ja laitan huomenissa kaikki kiinni ja tarkastan. Ainiin, ja öljykorkista tuntuu imu, kuten myös tuosta ahtimen eteen tulevasta huohotusputkesta, tämä lienee hyvä asia? Öljykorkki imeytyi öljyntäyttöaukkoon kun sen laittoi siihen väärinpäin. Wall of text, mutta jos ei muuta niin ompa iltalukemista kiinnostuneille  ;D
« Viimeksi muokattu: 15.09.2017, 18:32:21 kirjoittanut mesoolame »

Paikalla Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4524
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #9 : 16.09.2017, 09:46:18 »
...lambda palaa... Ainiin, ja öljykorkista tuntuu imu, kuten myös tuosta ahtimen eteen tulevasta huohotusputkesta, tämä lienee hyvä asia? Öljykorkki imeytyi öljyntäyttöaukkoon kun sen laittoi siihen väärinpäin.
Siellä on siis vikakoodeja, lue ne. Imu on hyvä ja se mittaamasi alipaine myös. Jos lambda on alkuperäinen, niin on varmasti hiukan väsynyt jo. Nää käy tosi pitkään hiukan rikkaalla ja lähtee humppaamaan sitten kun hidas lambda tähtää 14.7 seokseen. Jos IMM irti ei ole mitään eroa käynnissä, niin sekain saattaa olla huono. Kokeile toista jos on mahdollista.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5840
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #10 : 16.09.2017, 10:23:20 »
Jos immussa on öljyä, ei se toimi oikein. Putsaa ja/tai vaihda se

Poissa mesoolame

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #11 : 16.09.2017, 13:05:28 »
Blaah, puran koko yläkerran ja vaihdan kaikki kuluvat jnejne. Kahtellaa keväällä uusiks  ;D

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #12 : 19.09.2017, 12:25:38 »
Jos immussa on öljyä, ei se toimi oikein. Putsaa ja/tai vaihda se

Sinne ei kyllä ihan helpolla öljyä pääse. Toki pientä pasaa voi vuosien saatossa ilmestyä muuten.

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 477
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #13 : 19.09.2017, 14:09:15 »
Sinne ei kyllä ihan helpolla öljyä pääse. Toki pientä pasaa voi vuosien saatossa ilmestyä muuten.
Paitsi jos IMM on siirretty painepuolelle ja huohotus on vielä turbon imupuolella tai turbo vuotaa.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa mesoolame

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT räpellysten korjausta
« Vastaus #14 : 20.09.2017, 06:50:05 »
En tiedä mistä yski tuonne asti, mutta löytyi öljynjämää ihan lyhyen ajan takaakin. Ahtimen tiivisteet vuotaa öljyä kompurasiiven eteen ja bypassin suhauttaessa lentää IMMulle? Empä tiedä.  :idiot2:

 

RallyBaron  Samppasport