KL-varaosat  Race.fi

S40 Volvo -96 2.0i päästöarvot ronklaa

  • 6 Vastauksia
  • 1938 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
S40 Volvo -96 2.0i päästöarvot ronklaa
« : 17.10.2017, 14:51:24 »
Terse, varmaan miljoonas viestiketju aiheesta :(

Konttorilta hylsy, HC arvot koholla, liitteenä mittaus. Kone käy ilmeisen rikkaalla. Koneen kenkiminen ei auttanut arvojen tiputtamiseen juuri mitään..

Seuraavat tsekkaukset tehty:
Tulpat vaihdettu koneen pyttyjen puristuspaineen mittauksen aikana, kone ei mun mielestä väljä (278tkm).
Molemmat sytkäpuolat vaihdettu (jo puoli vuotta sitten koska alkoivat kuumassa pätkimään)
Lambda anturin signaali skoopattu, sini vaihteluväli 0.2V - 0.9V, taajuus abaut sekunti. Mun mielestä normaali.
Katti otettu irti ja katottu sisään, kennosto on joo siellä ja mekaanisesti ehjä. Tarvikekatti vaihdettu joskus 7v sitten.
Putkistovuotoja ei ole löytynyt.

Kone käy kaikilla kierroksilla tasaisesti mutta pihalla kun käy tyhjäkäynnillä niin haisee kuin ois ryyppy päällä kokoajan.
Koneen lämmöt on normaalit. Orkkis keraaminen katti on aikanaan lähtenyt helisemään ja on vaihdettu halpis tarvikekattiin.

Nyt tulee mieleen muutamia seikkoja mitä lähtisin seuraavaksi:

- Mistä lämpöanturista tuo ECU-boxi tutkii milloin pitää ryyppyä päällä ?, onko tällainen vika realistinen edes ?
- Missä on MAF?, ei ole siinä missä sen luulisi olevan eli filtteriboksin jälkeen heti putken alkupäässä.. onko tässä mallissa ollenkaan ?
Lambda-anturi on orkkis, alkaako se driftaamaan rikkaalle vanhemmiten ja täten seos rikkaalle ja ulkona katin optimialueesta ?, sanotaan et se pitäs vaihtaa ennen 200tkm..
- vanheneeko katti ja miten tietää onko se mäsänä ?
- tulpanjohdot vaihtoon joo, halpa keino


Kiitokset avusta tai vinkeistä.





image hosting
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 Volvo -96 2.0i päästöarvot ronklaa
« Vastaus #1 : 17.10.2017, 19:24:35 »
Ottanee lämpötilatiedon termaris olevasta anturista ja omaan 2.0t edellinen sen on vaihtanut kun antanut väärää tietoa et kone on kylmä vaik lämmötkin normaalit niin hukkui lopulta kone bensaan. Tuohan anturi ohjannee seosta koneen lämpötilan mukaan ja sitäkautta suuttimia.
Tuon anturin kattosin ensiksi.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2017, 19:29:03 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 Volvo -96 2.0i päästöarvot ronklaa
« Vastaus #2 : 20.10.2017, 15:55:40 »
Eilen kytkin tuollaisen sähköisen "analysaattorin" jollaisen joskus rakensin joka mittaa mm suuttimen läpivirtausta ja suuttimen aukioloaikoja, RPM yms. niin näytti, että koneen lämmettyä arvot palautuu siihen mihin ne on terveessäkin koneessa olleet. Eli ton mukaan tyhjäkäynnillä kone ei kävis edes huomattavan erilailla kuin normaalisti eli ei ainakaan ryyppy jäis päälle.

Yksi vika vois olla, että joku ruiskusuutin falskaa eli ohivirtaa jatkuvasti joka rikastaa pakokaasuja.

Tästä taas voi päätellä, että jos tuota ohivirtausta esiintyy niin eikö Lambda taas anna tietoa ECUlle joka säätää laihemmalle eli lopputulos olisi taas normaali.

Päättely jatkuu, eli jos Lambda säätää seoksen kohdalleen niin miksi sitten HC päästöt on koholla? Onko niin, että katti ei puhdista (?) vaikka seos näyttäisi olevan ok.

--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 Volvo -96 2.0i päästöarvot ronklaa
« Vastaus #3 : 30.10.2017, 14:25:43 »
Lambda vaihdettu kuin myös koko sytkäpuoli (tulpat/johdot) sekä huohotussydeemi tarkistettu. Tämä ei auttanut päästöarvoihin.
 
Nyt on sitten katti vaihdettu ja kohtapuoliin mittauksiin.

Edit: parannusta arvoihin mutta ei tarpeeksi. Alkaa korjauskohteet olemaan vähissä.  Seuravaksi täytyy tutkia imuvuotoja ja ruiskusuuttimen toiminnat. Rahaa ja aikaa palaa ja vit*tuskäyrä on exponentiaalinen.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2017, 15:05:59 kirjoittanut juhahoo »
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 Volvo -96 2.0i päästöarvot ronklaa
« Vastaus #4 : 30.10.2017, 15:29:37 »
Tuossa yhen kaverin kaverin S80 johon katti ja lambdatunnistimet vaihettu ja herjasi edelleen konttorilla jäämiä niin piti laittaa nostoholkki takalambdan alle. Tuli valmiina kierteineen holkki niin halpa ja nopiasti hoitui tuon osalta kuntoon ja leimankin sai viimein.

Siitä ei tietoa miksi herjas koska Walkerin uusi katti ja denson uudet lambdatunnistimet (kone tuos on vapari), pa- suodinta, tulpat, ilmansuodatin jne uusittu, antureita, liittimiä ja  kaasuläppäkotelokin putsattu jne. Käy ja kukkuu kuten pitääkin eikö häröile käynnit millään tavoin.
Mitään muuta luettua herjaa edes muistista ei löytynyt.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 Volvo -96 2.0i päästöarvot ronklaa
« Vastaus #5 : 16.11.2017, 10:23:33 »
Miten äkkäsitte että ongelma on tossa korotusholkissa !?!?

Täs mun koneessa on kanssa liki kaikki vaihdettu ihan venakaulan tiivisteistä lähtien, testattu ja mitattu mutta pakoputki vaan savuttaa rajusti..
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 Volvo -96 2.0i päästöarvot ronklaa
« Vastaus #6 : 16.11.2017, 20:12:01 »
Savutus ei tuossa ollut ongelma vaan pelkkä 2 lambdan herja. Siis kävi, kukkui ja putken päästäkään ei yhtään mitään ylimääräistä tullu.. Menisköhä tuossa s80 anturi ilmeisesti liian syvälle tarvikekattiin. Tuohan ei ohjaa kuten 1 lambda vaan mittaa päästöjä.

Virivehkeis tuota holkitusta tehty race- kattien takia iät ajat mikäli 2 lambdaa ei saa ecusta ohjelmoitua pois kuten joissain merkeissä voi tehdä. Sieltä tuo kikka otettu ja toimi juuri tuossa tapauksessa.

Itse vain luin, teetti muut fyysiset hommat muualla.

« Viimeksi muokattu: 16.11.2017, 20:13:58 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

Kulkukoira  Proturbo