Carcom Oy  Elekma

S40 2.0d 2005 käyntiongelma

  • 12 Vastauksia
  • 5578 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
S40 2.0d 2005 käyntiongelma
« : 18.10.2017, 14:49:50 »
Olisi vertaistuki tarpeen, alkaa ideat jo itsellä loppumaan kesken...

Eli kyseessä tosiaan s40 volvo 2.0 dieseli myllyllä, ja vuosimallia 2005

Ostin auton rikkinäisenä ja entisen omistajan mukaan oli käyttänyt useammallakin korjaamolla ja selvää vikaa ei ollut löytynyt, arvauksia oli heitelty egr:stä vääntyneisiin kiertokankiin...  8)

Ongelmana tosiaan että käyntiin lähtö on erittäin huonoa, ja kun lähtee käymään niin käy oikein ryskyttämällä ja epätasaisesti ja savuttaa valkoista dieselin kitkerän katkuista savua aivan tolkuttoman paljon ja haisee kamalalle. Lämmetessään auton käynti ja käyntiin lähtö paranee lähes normaaliksi mutta pakokaasun haju on mitä kitkerin.

Mitään vikakoodeja ei auto anna, vinkkareista tulee ainut katkonainen vikakoodi koko autosta.

Oon putsannut ja tulpannut egr:än, käyttänyt sammutus läpän auki ja tarkastanut sen toiminnan, vaihtanut uutta suutinta joka pyttylle, ja tarkastin jakopään ajoituksenkin. Millään ei ole vaikutusta ollut.

Puristus paineetkin mitoin ja ne oli joka pytyssä 20bar +-0,1 bar eli aika tasaiset.

Ja Auto tosiaan toimii lämmetessään aivan asiallisesti, ja vetää niinkuin tämmöisen kuuluukin. Mutta epäilyksien mukaan se vain saa tolkuttoman paljon naftaa jostain syystä.. mutta miksi?

Että olisiko jollain heitellä uusia ideoita ilmoille mistä vikaa lähtisin seuraavana hakemaan?  :idiot2:
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: S40 2.0d 2005 käyntiongelma
« Vastaus #1 : 21.10.2017, 23:15:44 »
Moikka!

Suutin vika... Tee ohivuototesti suuttimille niin tiedät totuuden.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2005 käyntiongelma
« Vastaus #2 : 24.10.2017, 20:18:19 »
Moikka, unohdin tuohon laittaakkin että suuttimet on käynyt testipenkissä ja todettu toimiviksi edellisen omistajan toimesta, ja itse olen ohivirtaukset mittonut ja tasaiset oli, ja ostin myös yden uuden suuttimen ja kokeilin sitä vuorotellen joka pyttyyn mutta ei merkitystä.

Alan epäillä että softa olisi pettänyt jotenkin autosta.. vai mitkä kaikki voisi vaikuttaa liialliseen polttoaineen syöttöön?
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2005 käyntiongelma
« Vastaus #3 : 24.10.2017, 21:20:44 »
Menee arvailuksi näillä tiedoilla, mutta kysellääs lisää
-vikakoodit luettu kunnon laitteella? Merkillistä jos ei jotain työnnä ruutuun
-perusjutuista vedet pysyy koneessa sekä öljyistä erillään, ei työnnä kuplaa paisuntasäiliöön?
-onko vika tullut "kerralla" vai pahentunut hiljalleen?
-pa-pumpun paineet startatessa ja tyhjäkäynnillä?
-Mafin lukemat tyhjäkäynnillä?
-mapin lukemat/ahtopaineet tyhjäkäynnillä ja ajaessa?
-IAT ym lämmöt antureista
-Suuttimia vaihdettaessa koodattu aina uusi oikealle sylinterille?
-polttoainelinja ei ahdista tankilta pumpulle?
-onko konetta aukaistu? Pakonokan ketjun ajoitus?
-turboa tarkistettu?
-Autossa hiukkasloukku?

Kone ei syystä tai toisesta polta kaikkea saamaansa polttoainetta tai polttoainetta ruiskutetaan liikaa tai väärällä ajoituksella tai sitten sitä vuotaa sylinteriin jollain ihmeellä. Tyyppivikanahan näissä ja varsinkin hiukkasloukullisissa on, että loukun puhdistuspoltto jää ecun ohjaamana päälle ja kulutus kasvaa, foorumilla monta ketjua aiheesta. En tiedä voisiko tämä vika mennä noin äärimmäisyyksiin, oireilla mitä sinun autossa on. Nimimerkki Volvotdi osannee kertoa lisää.

Arvauksella menee kuitenkin pumpun/suuttimien suuntaan. Viallinen regulaattori solenoidi tekee ainakin käynnistyksen vaikeaksi, pelaa käydessä jotenkin, mutta paineet on mitä sattuu. Väärin pa-paineen näyttävä anturi tai ilmamäärän näyttävä maf voisi teoriassa myös sotkea ruiskutuksen. En kyllä tiedä voiko nuo alkaa heittämään noin, että alkaisi rikastamaan liikaa tai että ei pukkaisi koodia.

Jos löytyy paremman luokan moottorin vikakoodin nollauslaite niin voisit omalla vastuulla koittaa starttailla ja käyttää kolmella pytyllä kerrallaan yhden suuttimen ohjauspiuha kerrallaan irti. Piuhaa vaihtaessa koodin nollaus tietty. Varoituksena tarvii tosiaaan paremman koodin nollauslaitteen, halppis ELM327 bluetooth + isoliuta android softia  testattuna en saanut koodia pois. Icarscan, vida ja ehkä autocom/DelphiCars etc toiminee.

Loppuun vielä patonkimiesten muistilista  http://c4owners.org/plugins/faq/faq.php?0.cat.2.155
Black Smoke

This is due to a air to fuel ratio imbalance, either the fuel system is delivering too much fuel into the engine or there is not enough clean air (oxygen ) a few things to look for :

* Faulty injectors (injectors need attention at about 100.000 to 120 000 miles)
* Faulty injector pump
* Dirty air cleaner
* Turbocharger or intercooler faulty
* Problems within cylinder head, valves clogged up due to faulty EGR (exhaust gas recycling unit)

White Smoke

Normally means that the fuel injected into the cylinder is not burning correctly. The smoke will burn your eyes.

* Engine/pump timing out
* Fuel starvation to the pump causing the pumps timing not to operate correctly
* Low engine compression
* Water/petrol in the fuel

Blue Smoke

The engine is burning engine oil

* Worn cylinders or piston rings
* Faulty valves or valve stem seals
* Engine over full with engine oil
* Faulty injector pump/lift pump allowing engine oil to be mixed with the diesel
« Viimeksi muokattu: 24.10.2017, 21:27:52 kirjoittanut M141 »

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2005 käyntiongelma
« Vastaus #4 : 30.10.2017, 08:49:53 »
Menee arvailuksi näillä tiedoilla, mutta kysellääs lisää
-vikakoodit luettu kunnon laitteella? Merkillistä jos ei jotain työnnä ruutuun
-perusjutuista vedet pysyy koneessa sekä öljyistä erillään, ei työnnä kuplaa paisuntasäiliöön?
-onko vika tullut "kerralla" vai pahentunut hiljalleen?
-pa-pumpun paineet startatessa ja tyhjäkäynnillä?
-Mafin lukemat tyhjäkäynnillä?
-mapin lukemat/ahtopaineet tyhjäkäynnillä ja ajaessa?
-IAT ym lämmöt antureista
-Suuttimia vaihdettaessa koodattu aina uusi oikealle sylinterille?
-polttoainelinja ei ahdista tankilta pumpulle?
-onko konetta aukaistu? Pakonokan ketjun ajoitus?
-turboa tarkistettu?
-Autossa hiukkasloukku?

Kone ei syystä tai toisesta polta kaikkea saamaansa polttoainetta tai polttoainetta ruiskutetaan liikaa tai väärällä ajoituksella tai sitten sitä vuotaa sylinteriin jollain ihmeellä. Tyyppivikanahan näissä ja varsinkin hiukkasloukullisissa on, että loukun puhdistuspoltto jää ecun ohjaamana päälle ja kulutus kasvaa, foorumilla monta ketjua aiheesta. En tiedä voisiko tämä vika mennä noin äärimmäisyyksiin, oireilla mitä sinun autossa on. Nimimerkki Volvotdi osannee kertoa lisää.

Arvauksella menee kuitenkin pumpun/suuttimien suuntaan. Viallinen regulaattori solenoidi tekee ainakin käynnistyksen vaikeaksi, pelaa käydessä jotenkin, mutta paineet on mitä sattuu. Väärin pa-paineen näyttävä anturi tai ilmamäärän näyttävä maf voisi teoriassa myös sotkea ruiskutuksen. En kyllä tiedä voiko nuo alkaa heittämään noin, että alkaisi rikastamaan liikaa tai että ei pukkaisi koodia.

Jos löytyy paremman luokan moottorin vikakoodin nollauslaite niin voisit omalla vastuulla koittaa starttailla ja käyttää kolmella pytyllä kerrallaan yhden suuttimen ohjauspiuha kerrallaan irti. Piuhaa vaihtaessa koodin nollaus tietty. Varoituksena tarvii tosiaaan paremman koodin nollauslaitteen, halppis ELM327 bluetooth + isoliuta android softia  testattuna en saanut koodia pois. Icarscan, vida ja ehkä autocom/DelphiCars etc toiminee.
[/i]

Terve,

Kyllä näillä testereillä aivan hyvin on autoon käsiksi päässyt, Autocom ja Wow. Ja ei ala herjata mittään moottoriin liittyvää, keskuslukkoa alkoi herjata kun ei takaoven lukkitus pelaa ja vinkkareistaa heittää herjaa.
Autollahan en ole itse ajellut mahdottomia kun rikkinäisenä tosiaan ostin, mutta kyllä näyttäisi että öljyt ja vedet pysyvät omillaan ja ei öljykään polttoaineelta minusta haise. Mutta minulla ei ole kuin tosiaan edellisen nais omistajan sana miten auto alkoi vikomaan, eli auto oli toiminut moitteetta aiemmin ja kun oli pitkän matkan ajanut etelästä tänne pohjoisemmas niin aamulla lähtiessä oli savut pukannu putkesta ja lähteny huonosti käyntiin, sen jälkeen oli käyttäny muutamallakin pajalla ja arvailut olivat olleet egr vikaan ja jopa mutkalla oleviin kiertokankiin. Myös suuttimen sanoi olevan testattu. Mikä sitten totuus niin sitä tuskin tietää muut kuin budha  ::)

Mutta tässäpä vähän anturitietoja:

Polttoaine paineet startatessa noin 400bar ja noin 320bar ja auto sammuksissa 210bar

Maf: 200-300 mg/isku (kylmänä) auto sammuksissa 0

Ilmamassamittari 20-30 kg/h ja nollilla auto sammuksissa.

Ilmanpainetunnistin 1bar luokkaa

Ilman kuormituksen painetunnistin 1bar

Imuilma 28 astetta

Ahtopaine 0,1 bar auto sammuksissa ja tyhjäkäynnilla 1bar luokkaa ja nousee kaasua painaessa.

Paine-ero anturi 2-4 hPa

Ja pakolämmöt on auto sammuksissakin kylmänä 100°c molemmat anturit, kun autoa käyttää niin ajettaessa ovat noin 200-300 luokkaa, takempi anturi näyttää vähän pienempää lämpötilaa.

Minun silmään nuistakaan ei oikein osaa päätellä mitään anturivikaa..vai?

Minä en ole konetta aukaissut, sen verran vain että ajoituksen remmille tarkistin, mutta täytynee viellä kurkata myös se toisen nokan ajoitus. Turpon tarkastin silmämääräisesti ja siistiltä näytti, toki siinä välystä oli jonkin verran sivuttais suunnassa mutta päittäisvälys oli ihan kohtuullinen sormituntumalla.

Volvotdi:n kanssa asiasta soiteltiinkin ja hiukkasloukun jumiessa auton pitäisi alkaa vasta sekoilla lämmettyään normaali lämpöön, kun ymmärtääkseni poltto ei kytkeenny päälle moottorin ollessa alle 80°c  ja pakolämpöjen ollessa nuinkin kohtuulliset voisi ajatella että päälle jääneestä poltosta ei olisi nyt kyse.

Mitä mieltä olette noista 20bar puristuksista? Onko kenelläkään antaa tietoa paljon näissä kuuluisi olla? Moottori on tosiaan D4204T.

Täytyykö muka suuttimet jotenkin koodata? Nuilla minun testereillä ei pysty kuin suutin luokan vaihtammaan. Sitä suuttimien piuhojen irroitustakin olen jo kokeillut, ja silloin tuntui että aivanko yhden suuttimen kohdalla käynti muuttui erillä tavalla kuin muiden, ja siksi yhden suuttimen ostinkin kokeillakseni. Mutta vaikutusta ei ollut.

Ja antakkee anteeksi varmasti lukuisat kirjoitusvirheet  ;D
« Viimeksi muokattu: 30.10.2017, 09:25:49 kirjoittanut travol »
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Poissa pepper2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2005 käyntiongelma
« Vastaus #5 : 30.10.2017, 10:35:10 »
Ahtopaine tyhjäkäynnillä 1bar??

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2005 käyntiongelma
« Vastaus #6 : 30.10.2017, 10:41:00 »
Ahtopaine tyhjäkäynnillä 1bar??

Niin se näyttää, itsekkin sitä vioin, mutta minulla on toisena autona -07 vuotinen v70 d5 ja siinä näyttää myös vähän reilua 1000hPa:ta tyhjäkäynnillä?
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: S40 2.0d 2005 käyntiongelma
« Vastaus #7 : 30.10.2017, 13:34:02 »
Ahtopaine tyhjäkäynnillä 1bar??

Siinä on ilmanpaine mukana, jos ahtaa 1bar tällöin näyttämä on 2bar jne jne
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2005 käyntiongelma
« Vastaus #8 : 30.10.2017, 14:58:32 »
Siinä on ilmanpaine mukana, jos ahtaa 1bar tällöin näyttämä on 2bar jne jne

Sehän selventääkin, eli kyllä se silloin toimii aivan oikein.
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2005 käyntiongelma
« Vastaus #9 : 31.10.2017, 22:22:05 »


Polttoaine paineet startatessa noin 400bar ja noin 320bar ja auto sammuksissa 210bar

Maf: 200-300 mg/isku (kylmänä) auto sammuksissa 0

Ilmamassamittari 20-30 kg/h ja nollilla auto sammuksissa.

Ilmanpainetunnistin 1bar luokkaa

Ilman kuormituksen painetunnistin 1bar

Imuilma 28 astetta

Ahtopaine 0,1 bar auto sammuksissa ja tyhjäkäynnilla 1bar luokkaa ja nousee kaasua painaessa.

Paine-ero anturi 2-4 hPa

Ja pakolämmöt on auto sammuksissakin kylmänä 100°c molemmat anturit, kun autoa käyttää niin ajettaessa ovat noin 200-300 luokkaa, takempi anturi näyttää vähän pienempää lämpötilaa.

Tässäpä omia lukemia:
  • Engine Speed n. 800RPM
  • Pa-paineet kylmästartti luokkaa 420bar, tyhjäkäynnillä tippuu hetken lämmettyään 285bar
  • Airmass 49kg/h @ 13,7g/s
  • Boost Pressure 1002 hPa (= Absoluuttinen eli + ilmanpaine), anturi nähtävästi läppärungon Denso
  • Desired Boost 1031 hPa
  • Atmospheric Pressure 1003 hPa, tämä vissiin luetaan Maff yhdistelmäanturilta
  • Pa-Temp +25°C, tämä ihmetyttää, oliko näissä lämmitys?
  • IAT +21°C, läppärungon anturi
  • Inlet Air +5°, Maffin yhteydessä?
  • Injection Valve1 0,48-0,54ms, mikähän tämä tarkkaanottaen?
  • Fuel Pressure Solenoid Valve 13%
  • Turbo regulating Valve 63%
  • Sensor no1 & no2 feed 4.95V
  • Coolant temp 70°C, minuuttien päästä lämmettyään + eberi päällä
  • Calculated Load 22-25%

Omaan silmään näyttää muuten aika samoilta kun sinun paitsi tuo ilmamassamittari.

Kenelläkään tietoa saako tästä koneesta ulos sylinterikohtaista ruiskutuksen korjausta ulos esim Vidalla? Äärettömän kätevä arvo metsästää mm. suutin vikoja, esim kesällä T5 transportterin tiivisteistään vuotavat pumppusuuttimet löytyi helposti.

Puristuksiin löytyi tämän pannun 8-venttiilisen DW10TD version paineiksi 25 - 30bar täältä: http://www.pugaddicts.co.uk/2012/12/peugeot-306-20-hdi-dw10td-engine-data.html
Tämä Volvon D4202T elikkäs PSA DW10BTED4 eroaa kannen ja tod.näk nokkien osalta tuosta peruskoneesta niin ei ole tietoa mitä paineet pitäs olla. Jos pytyt on 10% sisällä toisistaan niin ei siellä liene isompaa pielessä. Väärä ajoitus kyllä voi laskea testissä puristuspaineita tasaisesti kaikista sylintereistä.

Poissa Gimbe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2005 käyntiongelma
« Vastaus #10 : 28.11.2019, 15:30:45 »
Mahtoiko tämän auton ongelma selvitä?

Poissa izap

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2005 käyntiongelma
« Vastaus #11 : 23.11.2020, 22:35:33 »
Mikähän tässä oli lopputulema?

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2005 käyntiongelma
« Vastaus #12 : 01.10.2023, 10:58:41 »
Löytyikö tähän ratkaisua? Samanlaisilla oireilla olevaa yritän juuri selvitellä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy