Proturbo  Autodiagnoosi

Nokisuodatin täynnä

  • 104 Vastauksia
  • 71994 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #30 : 22.08.2012, 22:12:27 »
Ajossa regenerointi kestänee ~10minuuttia???
Tasainen maantienopeudella ajo on regeneroinnilla edellytys, ei oikeastaan muualla käynnistykkään, kun maantiellä
Ei satu vahinkoa, regenerointi vain jatkuu sitten, kun seuraavan kerran tulee otollinen tilaisuus

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #31 : 26.08.2012, 21:24:37 »
Miten tuota täyttymistä pystyy pidentämään? Poltto vie aika paljon polttoainetta kerrallaan, keskikulutus pomppaa 2-3 kymmenystä, kun mittausvälillä on polttoja mukana.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #32 : 26.08.2012, 21:42:16 »
Mitäs tarkoitit?

1. Miten suodatin harventaa polttosyklien väliä = ohjelmisto päästää enemmän täyteen ennen polttoa

vai

2. Miten ajaa niin että sontaa kertyy mahdollisimman vähän nokisuodattimeen ja sitäkautta polttoja tapahtuu harvemmin

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #33 : 26.08.2012, 23:38:18 »
Miten tuota täyttymistä pystyy pidentämään? Poltto vie aika paljon polttoainetta kerrallaan, keskikulutus pomppaa 2-3 kymmenystä, kun mittausvälillä on polttoja mukana.

Hmm. Olisin nähdessämme aamulla melkein ehtinyt poistaa autostasi koko nokisuodattimen ;). Omalla d5:lla on jo noin 30tkm ilman yhtäkään polttoyritystä. Polttotarve mitataan hiukkassuodattimen etu ja takapuolelta paine-eroanturilla. Kun paine-ero kasvaa tarpeeksi tulkitaan se nokisuodattimen täyttymiseksi. Kun painetieto on sopivalla alueella ei polttoa tehdä koskaan. Ainakin näissä uudemmissa ulkoilman / putken sisäpuolen paine-ero tuottaamoottorinohjaukselle kelvollisen tiedon kun nokisuodatin on poistettu. Ei siihen mitään ohjelmointeja tarvita ja jos joku sellaisen pöntön aikoo laittaa takaisin niin polttotoiminnon saa taas helposti takaisin.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #34 : 27.08.2012, 14:18:14 »
Mitäs tarkoitit?

1. Miten suodatin harventaa polttosyklien väliä = ohjelmisto päästää enemmän täyteen ennen polttoa
vai
2. Miten ajaa niin että sontaa kertyy mahdollisimman vähän nokisuodattimeen ja sitäkautta polttoja tapahtuu harvemmin
2. tarkoitin. Varmaan välttää täyskaasukiihdytyksiä on yksi keino.

V-loppuna tuli ajaltua Satakunnan alueella pienempiä teitä  950km, ja seurattua keskikulus ja hetkellisen kulutuksen mittareita. Jaksolle sattui tod.näk. kolme polttojaksoa (hetkellisen kulutuksen mittarin perusteella). Pariin otteeseen poltto keskeytyi sammuttamisen yhteydessä, uudelleen se käynnistyi vasta reilu 100km kuluttua.

Ensimmäiset sadat kilometrit pääsin 5,5 l/100km, jopa alle. Lopputankkauksessa 1090km ajolla meni 64.5, eli 5.91l (kulutusnäytön perustella 5,8). D3:ssa kulutuksen kannalta optimaalinen kierrosalue on 1400-1800 kierr, eli pienillä kierroksilla vedättäminen ei kannata.

Poltto käynnistyy tarvittaessa jo 1500 kierr. tienoilla ja pysyy päällä tyhjäkäynnilläkin, vasta kokonaan sammuttaminen keskeyttää polton, S/S ei polton aikana pysäytä konetta. Poltoissa menee 20-30 min.

---
Nortti: Kiitos viimeisestä.

>Ainakin näissä uudemmissa ulkoilman / putken sisäpuolen paine-ero tuottaamoottorinohjaukselle
>kelvollisen tiedon kun nokisuodatin on poistettu

Eli 'korjauksena' rautakangella sisuskalut pois ja menoksi?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #35 : 27.08.2012, 15:47:24 »
Olenko täysin metsässä, jos uskon että polton kuulee kumeammasta käyntiäänestä esim. valoisssa seisoessa. Vai viiraako nupissa?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #36 : 27.08.2012, 18:59:00 »
Olenko täysin metsässä, jos uskon että polton kuulee kumeammasta käyntiäänestä esim. valoisssa seisoessa. Vai viiraako nupissa?

Käyntiääni muuttuu yleensä kumeaksi silloin, kun egr aukeaa.

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 806
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #37 : 27.08.2012, 19:21:18 »
Valoissa paikoillaan seistessä noen polton yleensä huomaa kabiiniin tulevasta "palaneen villasukan" -kaltaisesta tuoksusta,
kun putki hehkuu polton aikana.
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum, Ex:740 -89 B200F aut, V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa savoyard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #38 : 20.09.2012, 13:56:12 »
Onko tuo nokisuodatin sama esimerkiksi D5 ja 1,6Drive mallissa?

Ajattelin vain että jos näin on niin voisi kuvitella että suodattimen täyttyminen pikkudieselin takana voisi kestää jonkin verran kauemmin kuin D5-mallissa.....?
Volvo 850 GLE -> V70 2,5 20V  -> V70 2,5T ->  Volvo V60 Drive -> Volvo V70 D5

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #39 : 20.09.2012, 17:03:30 »
Onko tuo nokisuodatin sama esimerkiksi D5 ja 1,6Drive mallissa?

Ajattelin vain että jos näin on niin voisi kuvitella että suodattimen täyttyminen pikkudieselin takana voisi kestää jonkin verran kauemmin kuin D5-mallissa.....?

Täysin erilaiset, jopa niiden puhtaaksipolttotoiminta eroaa toisistaan aikatavalla.

Poissa tujuhein

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #40 : 27.12.2012, 10:36:32 »
Hei,

Hiukkassuodatin on täynnä (Volvo V70 2.4D 120kW -09 Aut) ja haluaisin poistaa suodattimen. Miten kannattaa toimia?

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #41 : 27.12.2012, 11:08:13 »
Hiukkassuodatin on täynnä (Volvo V70 2.4D 120kW -09 Aut) ja haluaisin poistaa suodattimen. Miten kannattaa toimia?

Ainakin kannattaa toivoa, ettei se tule katsastuskohteeksi tulevaisuudessa. Se ainakin itselläni on hillinnyt poistohaluja. 100% varma en tietty ole, mutta olettaisin auton olevan poiston jälkeen "rekisteriin kelpaamaton"? Eikös tuo DPF ole ollut pakollinen EU:ssa jonkin tietyn vuosimallin jälkeen? Jos näin on, kannattanee poistosta mainita myös autoa myytäessä. Ei tule sitten korvausvaatimuksia myöhemmin.

Muutenhan tuo suodatin on ihmeellinen hökötys. Kulutuksen V70:ssä kasvoivat litralla heti kun se tuli mallistoon mukaan. Eli kylläpä nyt luonto säästyy. Ilmeisesti D3 koneessa on asiat tehty paremmin, sillä niissä kulutus on taas tippunut?
-12 V60 D3A

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #42 : 27.12.2012, 11:53:57 »
Muutenhan tuo suodatin on ihmeellinen hökötys. Kulutuksen V70:ssä kasvoivat litralla heti kun se tuli mallistoon mukaan. Eli kylläpä nyt luonto säästyy. Ilmeisesti D3 koneessa on asiat tehty paremmin, sillä niissä kulutus on taas tippunut?

Tuoltahan se äkkiä ajateltuna tuntuu, mutta polttoaineen käytön määrähän ei oo se mikä luontoa tuhoaa vaan se palamisjäte, mitä siitä syntyy, eli päästöt.
Ainahan on tietysti parempi, mitä pienemmällä polttoainemäärällä pärjää, mutta se ei ole se kaikkein ratkaisevin asia tuossa kohtaa..
Tosin, nyt kun on hiukkassuodattimet tehokkaassa käytössä ja pakokaasuissa ei ole juuri mitään helposti puhdistettavaa, niin sitten täytyy keskittyä polttoaineen kulutuksen pienentämiseen, mitä volvo ainakin nykyisellään on jo hyvän tovin tehnyt aika tehokkaasti.

Autovalmistajien on vaaditut päästörajat täytettävä, muuten ei autoja voi myydä.
Vuonna 2014 euro6 normin täyttääkseen, täytyy typenoksidien pudota melko reippaasti alaspäin, prosentuaalisesti tarkasteltuna.
Varmaan pitää polttoaineenkulutusta pienentää ja egr:n toimintaa tehostaa.. (toivottavasti ei kuitenkaan ottamalla kahta egr:ää käyttöön, kuten yhdessä ranskalaisessa mukaelmassa on)

20 vuoden päästä ei varmaan bensaa/dieseliä pala enää juuri yhtään, vaan autot kulkee muulla energialla..  Sen verran nopeaa tahtia euro-päästönormit tiukkenee http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/HL20010203SI1AL027ne?context=oikotie

Tuolta näkee taulukosta noi päästömäärät ja paljonko täytyy kunkin päästölajin laskea täyttääkseen seuraavan päästörajan
http://www.autowiki.fi/index.php/P%C3%A4%C3%A4st%C3%B6luokitukset

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #43 : 27.12.2012, 19:10:19 »
Voiko suodattimen puhdistuspoltto näkyä myös pakoputkesta tulvivana sankempana savuna? Pari kertaa olen ihmetellyt, kun kunnon pilvi leijailee maantiellä ajellessa auton takana ja sitten vähän aikaa ajeltuani pakokaasujen tuotto on taas tasaantunut normaalitasolle. ???

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #44 : 27.12.2012, 20:40:26 »
off-topcilla mennään, mutta mikä ettei  8) Tuosta kulutuksen kasvusta vielä, että jos auton kulutus on vaikkapa 10% korkeampi, tarkoittaa tämä tietenkin 10% kasvanutta tarvettaa kuljettaa polttoainetta asemille. Olettaen tietenkin kaikkien suomalaisten ajelevan 2.4D Volvolla. Mutta siis ts. pienempi kulutus tarkoittaa myös pienempää maailmanlaajuista löpön rahtaamista ja tämä helpottaa päästöjä maalla merellä ja ilmassa.

Tokikaan en ole mikään dosentti, joten en tiedä ovatko pienhiukkaset kuitenkin pahempia mitä kasvanut kulutus. Ja nythän autoissa on DPF sekä alentunut kulutus. Ihmettelen lähinnä tätä välimallin Volvon konetta. Ihan kuin ruotsalaisille insinööreille olisi tullut kiire laittaa joku pönttö pakoputkeen, jotta autoja saisi myydä. Ja oikeasti toimiva ratkaisu saatiin sitten tehtyä pari vuotta myöhemmin. Varmaan D3 koneessa on tosin muitakin parannuksia.
-12 V60 D3A

 

Carcom Oy  Elekma