Eikös tuo Nordman 4 ollut nastarenkaiden häntäpäässä viimeisimmässä testissä?
Muistaakseni hävisi parhaimmille kitkoille jopa jäällä 
Näin oli. Renkaat kehityy huimaa vauhtia ja joka vuosi uudet keskiluokan renkaat alkaa pärjäämään jo edellisvuosien kärkirenkaille.
Täytyy muistaa, että kyseessä on kuitenkin vanha malli ja moni ajelee vielä uusina testivoittajina hankituilla hakkis nelosillakin, eikä nekään vanhat ja kovettuneet renkaat onnettomuuksia aiheuta, jos kuljettaja tietää, mitä tekee...
Ja kun omakin auto oli uusi, ei lamelleista nastarenkaissa taidettu osata uneksiakaa. Siihen nähdenhän Nordmanitkin jo tuovat kasipätkän talviajo-ominaisuudet tälle vuosituhannelle

Näissä niitä lamellejakin muuten on huomattavasti enemmän, kuin vaikkapa Hakka kaseissa, joissa suuri nastamäärä vaatii paljon jäykkää kumipintaa ja tämä varmasti heikentää lumipitoa.
Aiemmin tässä ketjussa ollut vertailukuva nasta- ja kitkarenkaan pinnasta, jolla selitettiin kitkan ylivoimaisuutta lumella ei siksi kerro koko totuutta, vaan kuvaa lähinnä ääripäiden eroa. Huippu kitkarengas Hakka R2 ja tunnetusti lumella heikko Hakkis kasi ei välttämättä kerro kaikkea keskiverto nasta- ja kitkarenkaan eroista yleisesti.
Tosielämässä on harvassa ne tilanteet, joista ei selviäisi ilman pakasta revittyjä tämän vuoden testivoittajia. Yleensä renkaiden erot huomaa lähinnä siitä, miten sujuvasti onnistuu lähdöt valoista ja kuinka usein tutuissa paikoissa tarvii turvautua hinaus-/työntöapuun. Itse selvisin koko talven jumittamatta ja ilman vaaratilanteita, joten renkaat hoitivat hommansa. Ja näin halvat renkaat voi uusia vaikka joka talvi. Kalliimmilla tulisi ajettua varmasti 1-2 talvea pidempään nuukuuttaan, kunnes kyllästyy luisteluun.
Oikeasti liukkaat, sekä myös kalliimmat, että "uskottavammat" merkiltään, on Michelin X-ice north xi3:t. Siskon volvossa tuollaiset oli ja vieläkin ovat uudenveroiset pinnaltaan ja nastoiltaan, mutta näiden kohdalla huonon testimenestyksen ymmärsi pitkin talvea ajeltuaan. Liikkeellelähtö sutimatta on mahdottomuus ja pitävät tasaisen huonosti niin jäällä, kuin lumellakin. Toisaalta tuo tasaisuus tekee niistä helposti ennakoitavat käytökseltään ja kurvit tekee mieli ottaa varman päälle ja parkkipaikka katsottua niin, että pääsee poiskin.