Kitkat vai nastat?
No, tähän ikuisuuskysymykseen ei tarvitse nyt kuin katsoa ulos ikkunasta PK-seudulla

Yle: Kitkarenkailla ajetaan paljon vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla – ”Liittyisikö nastarenkaiden käyttöön vääränlaista turvallisuuden tunnetta?”
Nastarenkaat ovat selvästi yliedustettuna talvikauden kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa, selviää Ylen mukaan tutkivan viestintäkonsultin Jouko Lahden Onnettomuustietoinstituutin onnettomuustietorekisteristä laskemasta aineistosta.
Aineistossa on tietoa liikenneonnettomuuksista joulukuun ja helmikuun väliseltä ajalta vuosina 2000–2017. Henkilöautoilla ajettiin vuoden 2017 loppuun mennessä tilastojen mukaan kaikkiaan 532 kuolemaan johtanutta talvirengasonnettomuutta. Näistä onnettomuuksista 358 tapahtui talvikelissä.
Tarkastelujakson aikana kitkarenkailla ajettiin 53 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, eli vain kymmenen prosenttia kokonaismäärästä.
Kitkarenkaiden osuus on myös laskenut viime vuosina. Tarkastelujaksolla 2015–2017 kaikista onnettomuuksista vain 3,6 prosenttia ajettiin kitkarenkailla.
Viime vuonna Trafin eli nykyisen Traficomin talvirengastutkimuksessa kitkarenkaiden osuus henkilöautoissa oli noussut 13,7 prosenttiin. Vuonna 2017 arvioitiin, että pääkaupunkiseudulla kitkarenkaat olisivat jopa joka viidennessä henkilöautossa, Yle kertoo. Kitkarenkaita on siis liikenteessäkin määrällisesti nastarenkaita vähemmän, mutta suhteellisesti onnettomuuksia tapahtuu kitkarenkailla vielä vähemmän.
Jouko Lahti sanoo Ylellä, että kehityskulun syitä ei tunneta.
”Ensimmäisenä tulee mieleen, että ajonvakauden yleistyminen on auttanut nimenomaan kitkarengasautoilijoita. Viime kädessä kyse lienee myös ajotavasta eli, kuinka otetaan huomioon olosuhteet ja renkaiden suorituskyky.”
Lahti on Ylen mukaan ehdottanut Traficomille, että talvirengasvalintojen vaikutuksista liikenneturvallisuuteen ja muihinkin asioihin tehdään yhteiskunnallinen analyysi.
”Sen perusteella tehtäisiin sitten johtopäätöksiä, pitäisikö kitkarenkaiden käyttöä suositella selkeämmin uudempiin ajonvakautuksella varustettuihin henkilöautoihin.”
Lahti kuitenkin muistuttaa, että autolehtien rengastesteissä nastarenkaat ovat perinteisesti voittaneet kitkarenkaat selvästi. Näin on ollut esimerkiksi Tekniikan Maailman rengastesteissä. (Lue uusin talvirengasvertailu täältä.) Toisaalta kitkarenkaiden tasossa on tapahtunut testien mukaan huimaa paranemista.
”Jos ovat nastarenkaat kehittyneet, niin ovat kitkarenkaatkin. Jopa hämmästyttävän paljon. Pelkän kumin ja kulutuspinnan avulla parhaat tuotteet pystyvät kehittämään jääpidon, joka maalaisjärjellä ajatellen tuntuu jo mahdottomalta. Huonolla nastarenkaalla ei ole oikein mitään jakoa huippuluokan kitkarengasta vastaan, ei edes liukkaalla jäällä. Hyvällä kitkarenkaalla pärjää Suomen talvessa erinomaisesti”, TM:n rengasvertailussa todettiin.
”Kolikon toinen puoli on se, että vaikka kitkarenkaalla pärjääkin hyvin, sen turvallisuus ei ole missään olosuhteessa nastarengasta parempi”, TM kirjoitti numerossa 17B/2018.
”Renkaiden suorituskykyerot kuitenkin tasoittuvat kulumisen myötä, joten liittyisikö nastarenkaiden käyttöön vääränlaista turvallisuuden tunnetta?” Lahti kysyy Ylellä. ”Nastoituksen kunnossa ja rengastuntemuksessa on todettu suuria puutteita viimeaikaisissa tutkimuksissa.”
https://tekniikanmaailma.fi/yle-kitkarenkailla-ajetaan-paljon-vahemman-kuolonkolareita-kuin-nastarenkailla-liittyisiko-nastarenkaiden-kayttoon-vaaranlaista-turvallisuuden-tunnetta/