Joskus ennenmuinoin rengasliikkeessä työskennellessäni myin kleberiä (kapnor 5) todella paljon enkä kuullut huonoa sanaa keneltäkään. Moni oli kuitenkin ns vakioasiakkaita tai muuten vaan tuttuja joiden kanssa oli jälkeenpäin puhetta renkaista. Yksi meinasi että auto kiersi aina bussipysäkin kautta aura-auton jälkiä pitkin mutta se nyt oli muutenkin semmoinen kaveri että höpisi lämpimikseen kaikennäköistä, ihan vaan että sai suunsa auki

Ja hänkin kyllä oli loppupeleissä tyytyväinen ostokseensa. Muilta tuli pelkkää positiivista palautetta ja useat osti kesärenkaiksikin kleberit. Niitä tosin sai myytyä melko edullisesti, eli hinta/laatusuhde oli kohdallaan.
Siihen aikaan myin esim 196/65r15 micheliniä 420e ja kleberiä 360e sarja, asennettuna. Siitä tosin on 5 vuotta aikaa, eli hinnat on nouseet kai yleisellä tasolla aavistuksen, mutta eipä tuo kauas heitä nykyisistäkään hinnoista.
Mutta itse olen sitä mieltä että merkkiä tärkeämpi asia on se renkaiden ikä. Monesti tuli vastaan tilanne että ukko tulee kyselemään uusia nastarenkaita. "Pitää olla nokialaiset tai mikheliinit, mitään kiinalaisia halparenkaita minä en osta". Sitten kun teki tarjouksen nokiasta ja misukasta niin kauhisteltiin että renkaat on nykyään niin kalliita ettei tiedä malttaako. Sitten kun koitti ehdottaa jotain halvemman luokan rengasta niin kauhisteltiin etteihän sellasilla pysy tiellä ollenkaan, kyllä ne pitää merkkirenkaat olla. ja näissä mun nokialaisissa on kuitenkin vielä sen verran pintaa että jos niillä nyt tämän talven ajelisi.
Ja alla oli siis ihan oikeasti joillakin hakkapeliitta 1:stä tai jopa kymppiä! Sanoinkin joskus että pistetään vaikka kaikista halvin merkki mitä meiltä löytyy, eli kiinassa tehty sunny, niin saat rahat takaisin jos eivät pidä paremmin kuin ne vanhat nokialaiset.
Jotkut sitten ostivat ja jotkut eivät. Kukaan ei ainakaan tullut vaatimaan rahojaan takaisin.
Eli uusi keskiluokan tai jopa halvemman luokan rengas pitää ihan varmasti paremmin kun 10v vanha merkkirengas. 5-vuotiaatkaan renkaat eivät häävisti enää pidä.
Sitten herääkin kysymys: kun paremman luokan renkaat kuitenkin ovat hiukan pidempi ikäisiä kuin halpiaset, onko järkevämpää ostaa parhaat mitä rahalla saa, joita ei sitten malta heti pois vaihtaakaan, vai ostaa halpiaiset hieman useammin?