Aikaisemmin tuli arvosteltua jonkinverran tätä uutta XC40:sta. Arvosteluja kun olen netistä katsellut, niin järjestään autoa on kehuttu. Tänään tuli pyörähdettyä uusi hieman pidempi lenkki XC40:llä, koska kaiken hehkutuksen jälkeen aloin jo epäilemään itseäni. Auto oli D4 AWD hyvillä varusteilla. Hintalappua muistaakeni karvan alle 60ke. Samat risut ja ruusut kuin aikaisemmin.
Ajoltaan auto on hyvä, mukava kaupungissa ja maantiellä. Meno on vakaata joka suhteessa, mitä nyt tuuli tuntuu luonnollisesti ottavan hieman enempi kiinni. Alusta toimii minusta hienosti ja on mukavuuspainotteinen, ei mikään lulla tosin. Voimaa on kivasti ja laatikko toimii nätisti, kuten olettaa saattaa. Melutaso on mielestäni varsin hyvä, mitä nyt koneen äänet saisivat olla paremmin eristetty. Mittaristo, keskinäyttö, tuuletussuuttimet tuntuvat ehdottoman asiallisilta ja laadukkailta. Penkki on hyvä ja ajoasennon löytää kivuttomasti tälläinen 187cm. Ratin etäisyyssäätö saisi tosin olla pidempi, saksalaiset ovat tässä vähän etevämpiä pitkäjalkaisten kuskien kanssa.
Sitten vähän mutkottamista. Kojelaudan listat ovat yhä ihan hirvittävän halvan näköiset ja eivät istu tässäkään yksilössä sitten yhtään paikoilleen. Ruuvimeisselin mentävä rako sovituksessa. Osa listoista, kuin sahalla katkaistu ja liian lyhyitä. Ovissa ja keskikonsolissa on idänihmeistä tuttua todella kovaa mustaa muovia, jonka naarmuuntumista voi vain veikata. "Pianolakatut" yksityiskohdat kauheita. Ovien ja katon verhoilukangas ei miellytä itseäni, kovan ja karhean tuntuista säkkikangasta. Harman/Kardonin musavehkeet aika surkeat. Kummoiset ne eivät ole omassakaan ( vaikkakin paremmat kuin aikasemmat premium soundit ), mutta XC:ssä vielä olemattomammat.
Itse en kyllä vieläkään ostaisi "Cittaria", ainakaan tätä. Omalla rahalla kun on pakko leikkiä, sijoittaisin kyllä rahani muuhun malliin Volvon malliston sisältä. Ihan vain puhtaasti sen takia, että hintaluokka mukaanlukien odottaisin aikankin omalla kohdallani saavani mahdollisimman paljon vastinetta sijoitetulle rahasummalle. XC ei vain tunnu jotenkin Volvolle, ihan kuin tässä yhteistyö emomerkin muiden projektien kanssa näkyisi eniten. Tämä on sitten vain minun mielipiteeni.
PS. Istuminen muutamaa tonnia kalliimmassa S90:ssä palautti nopeasti uskon Volvoon, laatuun, materiaaleihin ja uusiin malleihin.
Alla pari kuvaa sovituksista.