Elekma  Autoracing

V70 mk3 2.4D 163hv. Tehot kateissa.

  • 9 Vastauksia
  • 6287 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
V70 mk3 2.4D 163hv. Tehot kateissa.
« : 21.11.2017, 12:29:11 »
Hei vain.

Nyt loppu käpy vollen kanssa ja tarttis vähän jeesiä..

Ostin auton reipas puoli vuotta sitten ja murhetta on ollu vähän liikaa mun makuun..

Viime viikolla katosi tehot enkä nyt äkkiseltään ole niitä takaisin saanut.
Auto on herjaillut tuota DPF:ää satunnaisesti, mutta reippaampi ajomatka on aina korjannut tilanteen.

Otin dpf:än irti, ja pienen tutkimisen ja paineilmakokeilujen jälkeen totesin ettei se ainakaan tukossa ole.
Dpf:n anturi on uusi.

Imusarjan pyörreläppien tanko on irti, mutta sen ei ainakaan tän forumin postien mukaan pitäisi syödä tehoja.

Käytin tänään vikakoodien nollauksessa, joka sammutti moottorin häiriövalon, muttei taikonut tehoja takaisin. Yhden sammutuksen jälkeen valo syttyi uudelleen.

Vikakoodeja löytyi moottoriin liittyen
imusarjan luistin asentoanturin/katkaisimen piiri -> signaalin laskentavika

Hiukkassuodattimen paine-eroanturi

Aikaisemmin on tullut virhe myös egr:ältä ja ilmamäärämittarilta.

Kaikenkaikkiaan on vähä fiuwis että hälyyttelee milloin mitäkin.

Nyt huolimatta tuosta dpfn anturin vikakoodista, auto ei ilmoita dpf:n olevan täynnä ninkuin se on tehnyt aikaisemmin.

Luulin että auto on limp-modessa, mutta nyt epäilen että kyseessä on joku oikea ongelma tehontuotossa..

Oisko kenelläkään mitään vinkkiä mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, ja bonuskysymyksenä kysyisin että minkälainen homma on irroittaa ja putsata egr tästä? Tarvitseeko tilailla tiivisteitä tms ennen purkua?

Kiitoksia vastauksista

Poissa VNT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 2.4D 163hv. Tehot kateissa.
« Vastaus #1 : 21.11.2017, 13:26:29 »
Ainakin ensiks hirttää sen läppätangon auki asentoon tai uusii sen tangon.

Poissa suomipioneeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 2.4D 163hv. Tehot kateissa.
« Vastaus #2 : 21.11.2017, 16:42:45 »
Tuo että antaa vikakoodia milloin mistäkin niin voisi olla oire rikkinäisestä johtosarjasta akun tai imuputken alla. Yleinen vika näissä että hiertyy johtojen eristeet sieltä rikki ja vetää maihin.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2017, 16:47:56 kirjoittanut suomipioneeri »
Nykyinen.Volvo XC70 2005 D5 AWD aut.---Ex.Volvo S60 2005 2.5T Aut.---Ex.Volvo V70 2009 2,4D Aut. "Wanha Taxi"---Ex.Volvo S60 2000 2.4i Aut.

Poissa steel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 2.4D 163hv. Tehot kateissa.
« Vastaus #3 : 21.11.2017, 20:22:44 »
Tuota johtosarjaa itsekin olen epäillyt, mutten vielä ole rohkaistunut purkamaan sitä kun arvaa minkälainen sotku siitä loppuviimein syntyy.

Kuuluuko tuon pyörreläppien käyttömoottorin pitää ääntä jonkin aikaa auton sammuttamisen jälkeen?  Painamalla vipua varovasti ääni joko kasvaa tai hiljenee jopa kokonaan.
Entä ajaako se nollausajonsa joka kerta kun virrat laitetaan päälle?
Tänää ihmetellessä näin kerran kun se sen teki mutta vain kerran.

Rapsuttelin egr:än puhtaaksi ja sen käyttömoottori pitää kanssa sirisevää "servoääntä" jonkin aikaa sammuttamisen jälkeen. Muistan keväältä vikailmon myös egr:ältä mitä nyt ei listassa ollut.

Mites sitten Turbo. Se käsittääkseni on juuttuvasiipistä mallia? Kaiketi sähköllä ohjattava?

Tehot on nyt pahoin karussa ja jostain ne täytyisi löytää, mutta on ensimmäinen volvo eikä näinollen mitään kokemusta mikä aiheuttaa mitäkin..
Olen aikustenoikeesti kiitollinen kaikista vinkeistä mitä kerrotaan.

Koska en ole onnistunut saamaan Vida -softaa toimimaan läppärillä, olisin kiinnostunut ainakin DPF:n anturin normaaleista mittausarvoista. Antanee ihan volttitiedon kuitenkin pihalle?

Kiitoksia viitselijöille.

Poissa suomipioneeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 2.4D 163hv. Tehot kateissa.
« Vastaus #4 : 21.11.2017, 20:52:13 »
Kyllä se pyörreläppämoottori surisee omassakin autossa aina sammuttamisen jälkeen, ollut jo vuosia irtaallaan siitä se tanko ja läpät kiinnitetty auki-asentoon, ongelmia ei ole ollut tämän suhteen.
Nykyinen.Volvo XC70 2005 D5 AWD aut.---Ex.Volvo S60 2005 2.5T Aut.---Ex.Volvo V70 2009 2,4D Aut. "Wanha Taxi"---Ex.Volvo S60 2000 2.4i Aut.

Poissa steel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 2.4D 163hv. Tehot kateissa.
« Vastaus #5 : 24.11.2017, 09:05:19 »
Nonnih.
Johtosarja purettu, pyörreläppien moottorin ja dpf:n anturin piuhat mitattu tulipellille asti. Ei mitään vikaa.
Liittimet ja piuhat putsattu öljystä ja muusta möhnästä, liittimet käyty läpi kosketinsprayllä.
Surullisen kuuluisa läppien tanko löytyi laturin takaa ja patentoitu kiinni. Toistaiseksi toimii.

Egr ja "sammutusläppä" vaimikäseon putsattu niin pitkälle kun pystyy suutinputkia irroittamatta.

Lopputuloksena tehot laski entisestään kun tuo läppä menee nyt kiinni asti, mikä olikin huomionarvoinen seikka, koska limp-mode toteutuu sulkemalla turbon putki.

Nyt sitten kysymys on seuraava. Täytyykö DPF:n vaihdon jälkeen autolle kertoa että se on vaihdettu, vai älyääkö se sen itse?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: V70 mk3 2.4D 163hv. Tehot kateissa.
« Vastaus #6 : 24.11.2017, 09:31:55 »
DPF:lle on oma laskuri, jonka voi nollata, mutta auto tajuaa kyllä missä mennään paine-eron perusteella. EGR rapsutuksesta on nyt se vaikutus, että pakokaasua tungetaan entistä enemmän imusarjaan ja sehän nyt ei ole hyvä juttu, mutta tuolle vialle sillä ei ole mitään tekemistä.

Varmista, että se imusarjan tikku pysyy paikallaan tai jumita se auki asentoon (lepotila). Se nimittäin todellakin vaikuttaa tehoihin jos 50% imusarjasta sulkeutuu.

Selittämättömät viat ilman vikakoodeja yleensä johtuu jonkun virittelijän tekosista kun on poistettu vikakoodeja repullinen tietämättä mitä ne on eli onko autosi vakio?

Itsellä on sijaisautona samanlainen Volvo ja siinä oli myös näitä kummallisuuksia. Ohjelmoin sen uudelleen jonkun toisen jäljiltä ja lähtökäskyn sai:
-Kaasuläppä
-EGR
-DPF
-Imusarjan servo
Noiden poistojen jälkeen ei mitään ongelmaa missään. Tankilla näyttää pääsevän helposti yli 800km 50/50 ajolla. Kulutusnäyttö antaa 6,7L liekö perää en tiedä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa steel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 2.4D 163hv. Tehot kateissa.
« Vastaus #7 : 28.11.2017, 17:56:39 »
Nonniii..

Pura/kasaa/toista touhua on nyt tehty muutama päivä ja vikaa haettu ihan huolella ilman VIDA -softaa (kun ei sitä taida saada ollenkaan toimimaan) ja samalla on tullut tehtyä vähän perusteellisempi huolto.

Löytynyt tiivisteensä hukannut termostaatti ja rikkinäinen EGR.. mikä sinänsä on hauskaa kun ei siitä näy mitään vikakoodeja..

Nosturille en ole autoa saanut mikä on hieman hankaloittanut hommaa ja estänyt turbon ja pakoputkiston lähemmän tarkastelun.

Keväällä vaihdettu DPF anturi taitaa olla kokenut ennenaikaisen laukeamisen.
putkiviritelmällä koitin demota paine-eroa, mutta anturi antaa ulos tasaisesti 0.26volttia eikä imu tai paine muuta tätä minnekkään.

Jostain netin syövereistä sain selville että tämän anturin pitäisi antaa ulos vähintään 0.35v jotta ECU olisi tyytyväinen.
Tätä pienempi jännite antaa virheilmoituksen "P2454 Particulate Filter Pressure Sensor A Circuit Low" ja mikäli anturin irroittaa kokonaan niin virheilmoitus on "P2455 Particulate Filter Pressure Sensor A Circuit High".
HOX! P2455 tulee myös silloin jos signaali ja +5v piuha on hinkkaantunut rikki johtosarjassa ja vastaavat toisiinsa.

Tästä päättelin että signaali on "maadottuvaa mallia" joten askartelin muutaman vastuksen sarjaan ja pistin liittimet päihin.
Tämän tökkäsin signaali ja maajohdon väliin sillä seurauksella että virheilmoitukset katosivat ja alkoi taas vollelle meno maistumaan.

Satuilen tämän tänne sillä että ehkä tästä on jollekkin apua joka painii tehottomuuden kanssa.
On halpa ja helppo keino/apuväline diagnoosin tekoon.
Vielä ei ole aivan varmaa onko anturi tosiaankin rikki vai onko pakopuolella vuoto ennen dpfää, mutta se selviää todnäk huomenna kun saan auton nosturille ja vaihdetaan DPF kun se tuli nyt kuitenkin ostettua.

Johtimien värit DPF-anturilla:
Ruskea/Sininen = +5VDC
Harmaa/Sininen = Signaali
Vihreä/valkoinen = 0VDC

Askartelemani vastuksen arvo = 480 Ohmia

En tunne volvon sielunelämää niin pitkälle, että osaisin sanoa toimiiko tämä viritys pitemmässä juoksussa, ts. säätääkö se jotain tuon anturitiedon perusteella vai tarkkaileeko se vain tuota DPF:ää, tai tarvitseeko arvon muuttua.
Jos on ihan vain ja ainoastaan DPF:ää varten ja staattinen arvo piisaa, niin tällä konstilla saanee huijattua ECUa silloin kun irroittaa tai tyhjää DPFän.

Kuulisin mielelläni kommentteja ja ennenkaikkea vastauksia/mielipiteitä kysymykseen "miksi ei?"

T: Steel

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: V70 mk3 2.4D 163hv. Tehot kateissa.
« Vastaus #8 : 28.11.2017, 19:40:28 »
Olen jossain törmännyt että ovat laittaneet potentiometrin tohon DPF:n paine-eroanturin tilalle ja säätämäällä saanut signaalin kelpaamaan ecm:llä.
Regeneraatiopolttoja se ei silti taida poistaa koska siihen vaikuttaa muutkin laskurit kuin täytösaste.
Siinä mielessä softan puukotus on parempi.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: V70 mk3 2.4D 163hv. Tehot kateissa.
« Vastaus #9 : 29.11.2017, 19:48:41 »
DPF paine-eroanturin pitää toimittaa muuttuvaa signaalia. Jos tätä ei tule niin seuraa ennen pitkää ilmoituksia. Eli nyt kun on pelkkä vastus anturin tilalla = ehjä anturi + tyhjä pönttö —> vikatila.

Ja polttoja tehdään edelleen kun kilmetrit tulevat täyteen eli n. 800km välein.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Elekma  Autoracing