Ihmettelen suuresti, ku facessa on
harrastevalokuvaajat ryhmä, mutta melkeen puolet ryhmäläisistä kutsuu itteään harrastajaks,
vaikka eivät keskity kuvaamiseen ollenkaan, vaan laittaa satunnaisia räpsyjä lemmikeistään tai päivän säästä.
Sitten ku niitä opastaa miten kuvasta olis voinu saada paremman (ei salamalla suoraan päin lemmikkiä = silmät kiiluu jne..)
tai että käyttäisivät ihan vaan jalustaa pimeessä kuvatessa, ettei tulis tärähtäneitä tai kohinaisia kuvia,
niin heti ottavat herneen nenään malli:"Mä olen vaan harrastaja enkä ammattilainen, mä voin kuvata miten haluun".
Joo harrastuksessa tärkeintä on se, että tykkää tekemisestä, mut kyl siihen mun mielestä vois vähän panostaa,
edes sen verran että tutustuis kameran käyttöön ja sen asetuksiin.
Harva laskettelua harrastavakaan pomppii takapihan tasamaalla lankunpalat jalassa ja kehuu laskettelevansa.
Ja tästä päästäänkin päivän kuvaan, kun vastaan on tullut vaan kuvia joko kynttilöistä, satunnaisista
joulukoristeista pöydällä lojumassa tai kuusessa roikkumassa ja tarkennuskin yleensä ollut taustalla olevassa seinässä.
Sotkusta hommaa oli ja vartti siinä kokonaisuudessaan meni, mutta tontut tuli ikuistettua eikä photoshoppia tarttenu.
Erilainen ei tarkota tietenkään aina hyvää, monen mielestä varmaan hiton tylsä kuva ku tontutki vaan pönöttää
elämäänsä kyllästyneen näkösinä jne. mutta tahdoin tuoda esille, että pienelläki panostuksella kuvaan saa
paljon enemmän täytettä ja fiilistä.

Tässä vielä pieni tylsä making of video:
https://www.youtube.com/watch?v=3nvEUmvX1WI