Moro. Tiedustelen vähän tässä tulevaa remppaa. Kerrotaas nyt ensin vähän auton historiaa, miten tähän tilanteeseen on tultu. Haulla en löytänyt tai sitten en vaan osaa.
Kaveri osti muutama vuosi sitten saksantuonti XC70 2.5L Turbo volvon, joka on saksassa -00 malli, mutta suomeen myyty vasta -01 mallina. Tässä on jotain pieniä eroavaisuuksia suomimalliin, mutta ei volvon mukaan mitää mullistavaa. Puolivuotta ostosta alkoi syömää jäähdytinnestettä. Noh, auto takas volvolle ja ne teetti siihen kansipahvin vaihdon. Paikallinen volvo kun ei itse koske moisiin projekteihin, se teetettiin tosiaan ulkopuolisella. Vika korjautui, hetkeksi.
Muutama kuukas rempasta sytty taas jäähdytinnestetason valo. Kaveri kävi pajalla näyttämässä joka teki rempan. Pajalla nopea tutkimus ja remppaaja uskoi että ei voi johtua kannesta vuoto. Samalla laitettiin kiinni ylempi koneenkorvakkeen pultti joka rempassa oli jäänyt. ( Rikko vissiin vähän kardaanin etummaista ristikkoa kun välillä nykähtelee ilkeesti). Sopivat uuden näytön, mihin kaveri saamattomuuttaan ei mennyt. Lisäili sitten nesteitä vähän väliä, vaihadutti lämppärin kennon yms.
Sitten aikaa kului tarpeeksi ja ns valitusoikeus meni umpeen. Vois sanoo että ihan oikein kaverille, kun ei saanut aikaseksi mennä tutkituttamaan. Nytten 1,5v about koko rulianssista minun pitäisi alkaa tutkimaan asiaa.
Vikaselostetta:
Jäähdytinneste katoaa.
Öljyvalo vilkahdellut muutamaan otteeseen.
Äskön tallille ajaessa huomioin että turbo on mennyt ilmeisesti rikki. Ei ahda ja 4000rpm kohdalla yleensä tuleva piikki on ihan olematon.
Pakoputkesta tulee vaaleeta savua, paljon.
Käy hassusti kuten olettaa voi.
Öljykorkissa oli pientä ns vaahtoutumaa ( öljyn ja veden sekotusta), mutta öljyt on puhtaan väriset.
Tekee painetta jäähyjärjestelmään.
Silloin aikoinaan rempan jälkeen vähän tuota tutkin, mutta en löytänyt mitään vuotoja. Eli jonnekkin se katoaa. Laitettiin kaverilta saatu UV aine järjestelmään, eikä missään näkynyt jäähynestettä, vaikka valon ja lasien kanssa tutkittiin. Ilmeisesti polttaa jossain pytyssä aina pois. Auto kyllä käynnistyy yllättävän hyvin. Saattaa käydä välillä neljällä, mutta äänenperusteella ainekin tosi vähän aikaa.
Aloin miettimään tuossa kun turbokin meni rikki, että voisiko turbo haljeta tavalla, että polttaisi/laittaisi putkeen nestettä? Omalla pienellä päällä äkkiä ajateltuna ei mikään mahdottomuus.
Onko näissä ollut kansivikoja? Todennäköisin on että kansi on halki jostain. Se ei isoa murtumaan kuitenkaan tarvitse. En meinaan usko että paja jolla remppa ensimmäistä kertaa teetettiin olisi mokannut niin pahasti, että tiiviste olisi samantien jäänyt vuotamaan. Auto kuitenkin liikkunut eteenpäin n. 25tkm sen jälkeen. Mikään tosin ei ole mahdottomuus. Mm Lahdesta ivaloon reissu ilman ongelmia tällä ajalla. Jäähynestettä luonnollisesti lisäilty sillointällöin. Nyt tosin vuoto ja savutus niin rajua, että uskoi mua ja laitto seisomaan.
Kyselen ihan sillä, etten ihan mielellään tuohon lähtis pokaa tekemään. Voi muutama aski palaa tupakkaa tuon kanssa

-Wildchild-
ps. Onkohan tuohon koneeseen/autoon netissä mitään manuaalia tms? Vadiksesta en löytänyt tarvittavia räjäytyskuvia tms.
Ja edittiä, tämähän on ihan väärässä osiossa

Voisiko joku mode siirtää?