Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna

  • 29 Vastauksia
  • 24109 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvoville

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« : 10.12.2017, 09:37:21 »
Moi

Räpsäytti sitten engine check valon ja tekstin engine power reduced, kilpikonnan kuvalla höystettynä. Jännä juttu sinänsä ettei kyllä tuntunut moottorin tehoihin vaikuttavan vaikka niin väitti...

Vikakoodit:
EMC-P11182A Manifold Air Temperature Circuit Low - General Signal Failures - Signal stuck in range
EMC-P111922 Manifold Air Temperature Circuit High - General Signal Failures - Signal too high
EMC-P012700 Intake Air Temperature Too High

Nähtävästi imuilman lämpötilan mittaus sekaisin. Onkohan tuo oireillut muillakin ja mahtaakohan olla arvokaskin rasti korjauttaa? Toki ensin kokeillaan resetoimalla vika ja katsotaan tuleeko uudelleen kun ei tuon vakavammasta ole kyse  :)
V70 D4 -14

Poissa JukkaI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #1 : 10.12.2017, 14:11:35 »
Hei

V60 D4 (Tammikuussa -15 käyttöönotettu).
Vaihdettiin takuuseen imuilman lämpöanturi (n. 60t ajettuna, alle 2 vuotiaana). Oireena oli moottorin vikavalon palaminen.
Hinnasta tai vikakoodista en osaa sen tarkemmin sanoa, koska se meni tosiaan takuuseen.

Jukka I.

Poissa ässäkasikyt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • V70 D4 Summum A MY 14.2
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #2 : 03.02.2018, 16:07:24 »
Moi. Otsikon mukainen auto.
Engine check, kilpikonna ja "rajoitettu moottorin suorituskyky" teksti tuli eilen näyttöön. Tehot kylläkin katosi, mutta täysin ongelmattomasti pystyi pitämään talviajan suurinta sallittua matkanopeutta yllä.

Ilmoitus poistui sammuttamisen jälkeen, mutta vaikuttaa nyt palaavan aina hetikohta kun hetken ajelee.

Ilmoitti tuossa kuukausi aikaisemmin pelkästään tuota Engine check merkkisymboolia vilauttamalla, että jokin on vialla.
Ohjekirja kertoo aiheesta näin:
Pakokaasunpuhdistusjärjestelmä
Jos symboli syttyy moottorin käynnistämisen jälkeen, se voi johtua viasta auton pakokaasunpuhdistusjärjestelmässä.
Ajakaa korjaamolle tarkastusta varten. Volvo suosittelee, että käännytte valtuutetun Volvon teknisen
palvelun puoleen.

Sen sijaan ohjekirjassa ei mainita sanallakaan tuota "rajoitettu moottorin suorituskyky" tekstiä, saati kilpikonna-symboolia.

Osaako kukaan kertoa onko tähän prosessiin mitään "tee se itse" osuutta olemassa. Varmaankin täytyy piuhassa käyttää, mutta olisiko jokin mekaaninen EGR-Venttiilin tai vastaavan komponentin puhdistaminen asiaa edesauttava toimenpide? Autossa kun ei enää ole takuuta, en haluaisi (eikä ole varaa) olla täysin merkkihuollon armoilla, joka todennäköisesti vaihdattaa autoon kaikki pakosarjan tiivisteestä ulospäin jatkuvat härpäkkeet.

Ja kun tässä Tre seudulla ollaan, kannattaako piuhassa käyttää Kangasalla, Ylöjärvellä vai jossain muualla? Siis noin niinkun kokonaistaloudellisesta näkökulmasta tarkasteltuna.






Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #3 : 03.02.2018, 17:43:41 »
Mitenköhän toi Motonetin testaus laite pystyyköhän se selvittämään missä vika?
https://www.motonet.fi/fi/sivut/motomaatti/
Piuhan perässä kuitenkin käytettävä jotta saa jotain osviittaa mitä pitää tehdä.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #4 : 03.02.2018, 18:07:59 »
Moi. Otsikon mukainen auto.
Engine check, kilpikonna ja "rajoitettu moottorin suorituskyky" teksti tuli eilen näyttöön. Tehot kylläkin katosi, mutta täysin ongelmattomasti pystyi pitämään talviajan suurinta sallittua matkanopeutta yllä.

Ilmoitus poistui sammuttamisen jälkeen, mutta vaikuttaa nyt palaavan aina hetikohta kun hetken ajelee.

Ilmoitti tuossa kuukausi aikaisemmin pelkästään tuota Engine check merkkisymboolia vilauttamalla, että jokin on vialla.
Ohjekirja kertoo aiheesta näin:
Pakokaasunpuhdistusjärjestelmä
Jos symboli syttyy moottorin käynnistämisen jälkeen, se voi johtua viasta auton pakokaasunpuhdistusjärjestelmässä.
Ajakaa korjaamolle tarkastusta varten. Volvo suosittelee, että käännytte valtuutetun Volvon teknisen
palvelun puoleen.

Sen sijaan ohjekirjassa ei mainita sanallakaan tuota "rajoitettu moottorin suorituskyky" tekstiä, saati kilpikonna-symboolia.

Osaako kukaan kertoa onko tähän prosessiin mitään "tee se itse" osuutta olemassa. Varmaankin täytyy piuhassa käyttää, mutta olisiko jokin mekaaninen EGR-Venttiilin tai vastaavan komponentin puhdistaminen asiaa edesauttava toimenpide? Autossa kun ei enää ole takuuta, en haluaisi (eikä ole varaa) olla täysin merkkihuollon armoilla, joka todennäköisesti vaihdattaa autoon kaikki pakosarjan tiivisteestä ulospäin jatkuvat härpäkkeet.

Ja kun tässä Tre seudulla ollaan, kannattaako piuhassa käyttää Kangasalla, Ylöjärvellä vai jossain muualla? Siis noin niinkun kokonaistaloudellisesta näkökulmasta tarkasteltuna.






Paljonko on ajettu? Onko auto ollut sinulla kauan? Huolto historia? Aiemmat viat? :)

Poissa ässäkasikyt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • V70 D4 Summum A MY 14.2
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #5 : 03.02.2018, 21:59:04 »
Onhan tuolla jo ajettu. Bilia huoltanut ajallaan uudesta saakka. Itse en aio Biliaa käyttää. Autonasentajan koulu tullut aikoinaan käytyä, vaikken päivääkään ko. Ammatissa ole toiminut. Harrastusmielessä on tullut kasattua ja purettua useimmat perusauton komponentit, joten en sinällään epäile tarttua toimeen, mutta jos joku olisi sattunut tietämään mikä komponentti näissä D4 paketeissa ensimmäisenä kaipaa huoltoa, olisin siitä tiedosta ollut kiitollinen.

Kuten jo todettua, piuhassa tarvii varmaan käyttää, mutta suhtaudn hieman skeptisesti siihen, että vikakoodi kertoo todellisen vian aiheuttajan.

Ruotsalaisilla forumeilla näitä vastaavia varoitusvaloja vaikutti syttynee myös johto- ja anturivikojen seurauksena.

Taitaa olla kuitenkin D4 vielä niin uusi markkinoilla, että kotikorjaajat ei niitä ole vielä juuri päässeet rempaamaan.

Poissa Api5000

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #6 : 03.02.2018, 22:41:02 »
2011 vuosimallin V70 , 1.6 koneella kylläkin, antoi saman virheilmoituksen mittaristoon tukkeutuneella polttoainesuodattimella. Tahtoo vain sanoa, että arvailu on todellista hakuammuntaa tuon perusteella. Vikakoodin kanssa etenemään.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #7 : 04.02.2018, 07:23:03 »
Koska olet selvästi kiinnostunut alasta ja haluat säästää niin suosittelen ostamaan vikakoodinlukijan, et tule katumaan sellaisen hankintaa ja ei tartte aina maksaa muutamaa kymppiä korjaamoille mokomasta hommasta.
https://www.elekma.com/ osaa ainakin auttaa sopivan testerin hankinnassa, mutta saahan niitä muualtakin.
Onhan tuolla jo ajettu. Bilia huoltanut ajallaan uudesta saakka. Itse en aio Biliaa käyttää. Autonasentajan koulu tullut aikoinaan käytyä, vaikken päivääkään ko. Ammatissa ole toiminut. Harrastusmielessä on tullut kasattua ja purettua useimmat perusauton komponentit, joten en sinällään epäile tarttua toimeen, mutta jos joku olisi sattunut tietämään mikä komponentti näissä D4 paketeissa ensimmäisenä kaipaa huoltoa, olisin siitä tiedosta ollut kiitollinen.

Kuten jo todettua, piuhassa tarvii varmaan käyttää, mutta suhtaudn hieman skeptisesti siihen, että vikakoodi kertoo todellisen vian aiheuttajan.

Ruotsalaisilla forumeilla näitä vastaavia varoitusvaloja vaikutti syttynee myös johto- ja anturivikojen seurauksena.

Taitaa olla kuitenkin D4 vielä niin uusi markkinoilla, että kotikorjaajat ei niitä ole vielä juuri päässeet rempaamaan.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2018, 07:36:16 kirjoittanut janne81 »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #8 : 04.02.2018, 11:43:13 »

Ja kun tässä Tre seudulla ollaan, kannattaako piuhassa käyttää Kangasalla, Ylöjärvellä vai jossain muualla? Siis noin niinkun kokonaistaloudellisesta näkökulmasta tarkasteltuna.




Tule poikkeamaan niin luetaan koodit. Motonet kannattaa nyt suosiolla jättää käyttämättä. Osoite on Polunmäenkatu 33, 33720 Tre, ovi 11. Siellä klo 9-17.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa ässäkasikyt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • V70 D4 Summum A MY 14.2
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #9 : 04.02.2018, 12:28:51 »
Tule poikkeamaan niin luetaan koodit. Motonet kannattaa nyt suosiolla jättää käyttämättä. Osoite on Polunmäenkatu 33, 33720 Tre, ovi 11. Siellä klo 9-17.

Kiitos. Täytyypä poiketa. Ilmeisesti arkipäivää tarkoitit?

Meillä tuo Volvo on kohtuullisen vähällä käytöllä, eikä ongelma sikäli ole erityisen kiireinen. Saattaa mennä joku päivä kun palaan asiaan.

Yleisesti käytyyn keskusteluun> Mitä tulee tuohon omaan testeriin, niin näiden uudempien autojen yhteensopivuus markkinoilla olevien kohtuuhintaisten kanssa on kovin epävarmaa. Vidat sun muut maksaa ja tarvii hieman syvällisempää perehtymistä. Hyllystä löytyy kyllä Elekman markkinoima "VOLVO Pro" testeri, joka ei taida tunnistaa tämän keskusteluryhmän aiheena olevista Volvoista yhtään mitään. Sain kerran yhden kaupan yhteydessä pyytämättä ja yllättäen myös Volvon VIDA-ohjelmiston, joka ilmeisesti piti olla jokin ilman lisenssiä toimiva versio. Ei kylläkään asentunut koneelleni lainkaan, vaan herjasi jo alkumetreillä kaikkea mahdollista.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #10 : 04.02.2018, 13:14:51 »
Yleisesti käytyyn keskusteluun> Mitä tulee tuohon omaan testeriin, niin näiden uudempien autojen yhteensopivuus markkinoilla olevien kohtuuhintaisten kanssa on kovin epävarmaa. Vidat sun muut maksaa ja tarvii hieman syvällisempää perehtymistä. Hyllystä löytyy kyllä Elekman markkinoima "VOLVO Pro" testeri, joka ei taida tunnistaa tämän keskusteluryhmän aiheena olevista Volvoista yhtään mitään. Sain kerran yhden kaupan yhteydessä pyytämättä ja yllättäen myös Volvon VIDA-ohjelmiston, joka ilmeisesti piti olla jokin ilman lisenssiä toimiva versio. Ei kylläkään asentunut koneelleni lainkaan, vaan herjasi jo alkumetreillä kaikkea mahdollista.
Aidot testerit toki maksaa vähintään satasia. Kiinan maalta löytyy kaikkea kivaa edullisesti. Vm. 2014 lukemiseen löytyy useampi näitä vähemmän laillisia, mutta täysin toimivia laitteita. Omat kommervenkit liittyy tosin niiden asentamiseen, pitää olla tietty windows versio tms.

Mutta varsinaiseen asiaan... Vikakoodit täytyy aluksi lukea. Ne johtavat vian jäljille tai niiden avulla voi ainakin sulkea pois asioita. Moottorin toimintaan vaikuttaa kymmeniä antureita tai parametreja ja osien vaihtaminen summissa käy tosi kalliiksi. Osa toimilaitteista pitää vielä kalibroida testerillä,  jotta alkavat toimia oikein. Joskus harvoin riittää pelkkä vikakoodien nollaus, jos on ollut vain joku kosketushäiriö tms.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa ässäkasikyt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • V70 D4 Summum A MY 14.2
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #11 : 04.02.2018, 20:05:42 »
Aidot testerit toki maksaa vähintään satasia. Kiinan maalta löytyy kaikkea kivaa edullisesti. Vm. 2014 lukemiseen löytyy useampi näitä vähemmän laillisia, mutta täysin toimivia laitteita. Omat kommervenkit liittyy tosin niiden asentamiseen, pitää olla tietty windows versio tms.

Mutta varsinaiseen asiaan... Vikakoodit täytyy aluksi lukea. Ne johtavat vian jäljille tai niiden avulla voi ainakin sulkea pois asioita. Moottorin toimintaan vaikuttaa kymmeniä antureita tai parametreja ja osien vaihtaminen summissa käy tosi kalliiksi. Osa toimilaitteista pitää vielä kalibroida testerillä,  jotta alkavat toimia oikein. Joskus harvoin riittää pelkkä vikakoodien nollaus, jos on ollut vain joku kosketushäiriö tms.

En sinällään kiistä mitään sanomaasi, mutta pointtini oli se, että monissa moottorimalleissa jokin pakokaasuihin liittyvä häiriövalo liittyy lähes poikkeuksetta johonkin "tyyppiongelmaan", kuten vaikka EGR-venttiilin takerteluun.
Eli kertauksena, hain vastausta siihen, josko tässä D4 moottorissa olis myös tällainen "tyyppiongelma".
Lienee kuitenkin niin, että D4 on vielä niin tuore tapaus, että sen "tyyppiongelmista" tietää lähinnä merkkihuollot, jos nekään. Voihan myös olla ettei kyseisessä koneessa edes ole mitään tyypillistä ongelmaa.



Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #12 : 06.02.2018, 21:02:46 »
Testereillä pystyy nollaamaan vikatilan ja muistin. Ja jos ongelma uusiutuu on helpompi paikallistaa vian aiheuttajaa.
On niitä vikoja joita testerit ei välttämättä pysty osoittamaan suoraan, kuten johdoissa(eriste rikki) tai mekaanisia(vaihteisto) vikoja.
Mutta jos itse huoltaa/korjaa niin testeri on todella hyvä apuväline.


Eli kertauksena, hain vastausta siihen, josko tässä D4 moottorissa olis myös tällainen "tyyppiongelma".
Lienee kuitenkin niin, että D4 on vielä niin tuore tapaus, että sen "tyyppiongelmista" tietää lähinnä merkkihuollot, jos nekään. Voihan myös olla ettei kyseisessä koneessa edes ole mitään tyypillistä ongelmaa.
Saattaa olla että joku tyyppi vika, mutta ne joilla on ollut ei ole sattunut tällä foorumilla kertomaan.

Engine check, kilpikonna ja "rajoitettu moottorin suorituskyky" teksti tuli eilen näyttöön.
Tuon perusteella testerin pitäisi ilmaista mistä alkaa vikaa etsiä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #13 : 06.02.2018, 22:51:30 »
En sinällään kiistä mitään sanomaasi, mutta pointtini oli se, että monissa moottorimalleissa jokin pakokaasuihin liittyvä häiriövalo liittyy lähes poikkeuksetta johonkin "tyyppiongelmaan", kuten vaikka EGR-venttiilin takerteluun.
Eli kertauksena, hain vastausta siihen, josko tässä D4 moottorissa olis myös tällainen "tyyppiongelma".
Lienee kuitenkin niin, että D4 on vielä niin tuore tapaus, että sen "tyyppiongelmista" tietää lähinnä merkkihuollot, jos nekään. Voihan myös olla ettei kyseisessä koneessa edes ole mitään tyypillistä ongelmaa.

Jos Lontoo sujuu niin tässä ois 169 sivua D4 ”check engine” light & EGR asiaa:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=221555&page=169
« Viimeksi muokattu: 06.02.2018, 22:53:03 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: V70 D4 2014 engine check ja kilpikonna
« Vastaus #14 : 05.10.2018, 21:47:38 »
Parin päivän sisään on kilpikonna ilmestynyt kahteen otteeseen näytölle morjestelemaan ja tehot alentuneet samalla. Korjaantuu seuraavalla moottorin sammumiskerralla (start/stopilla esim. valoissa riittää).

Jos oletetaan, että kyseessä olisi tuo EGR-venttiili, niin onko kokemuksia, meneekö Selekt-takuuseen vai katsotaanko normaalisti kuluvaksi osaksi? Ja jos itse toimii maksumiehenä, niin missä hinnoissa liikutaan sinisellä?
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

 

Futurez  Kulkukoira