Muistiinpanoja:
Alusta:
Iskarit on oem tyyppiset,
Jouset: LESJÖFORS Tuotenumero: 801-167401
Akselikuormaan, etu: 1100 kg
Akselikuormaan,taka: 1175 kg
Madallus: 40mm
Takana 700/900 turbon 19mm vakaaja
Edessä 960 24mm vakaaja
Jarrut: vakiot brembon paloilla
Ecun lämpöanturi volvo 1346030
24mm vakaajan puslat: VOLVO: 3530525
Ajattelin tästäkin kirjottaa pienimuotoisen jutun kun tuli tehtyä fiksaus kesällä sivuprojektina.

Eli tekniikka: B230FD ja m47 avoimella perällä, kilometrejä oli ostaessa 599 000km noin. Eli rapiat 600tkm päästelty menemään.
Sen verran auton historiasta tiedän että uutena ollut taksina ja sitte muutamalla omistajalla ja nyt viimiset 2vuotta piha/peltoautona.

Huoltokirja kuitenkin on ahkerasti täytetty jo takasivuja myöden täyteen. Viimeisin merkintä oli jossain 580tkm kohdilla.
Siinä ostokunnossa. Kori on pysynyt ilmeisesti ahkeran ruostesuojauksen ansiosta noinkin hyvänä.


Konetila perinteisesti pskan peitossa.

Lambda anturi oli pellolla lähtenyt lentoon ja pieni pätkiminen käydessä lambdan puuttumisen lisäksi oli aika selvä kun tulpanjohtoja katsoi.

Pakoputki oli kyllä erinoimaisessa kunnossa. Sitä oli vedetty maata pitkin jo hetken aikaa. Alkupätkä pakosarjalta solmussa ja siitä taakseppäin kaikki solmussa ja katti tohjona. Myös lambda oli johtoineen revennyt irti.

Aloitin projektin ensin vaihtamalla Öljyt ja öljynsuodattimen, tulpat, käytetyt paremmat sytkäosat ja ilmanputsarin sekä tilasin uuden lambda anturin. Ventiilikopan tiiviste tuli myös vaihdettua ja konehuone pestyä.

Sen jälkeen suoristelin ja hitsailin takasin nippuun etuputken. Laitoin lambda anturin tuohon putkeen kiinni. Samalla sai myös lähteä egr ja pulsair vehkeet kokonaisuudessa pois.

egr tuli kirjaimellisesti tulpattua

on nyt sitte yks varatulppa aina mukana!




Myös sytkäpurkki vaihtui samalla b230f purkkiin niin sai lambdavalon pois möllöttämästä egr pulsairin poiston jälkeen. Heti kun sai koneen käymään normaalisti ja ei antanut enää vikakoodeja mistään niin päätin aloittaa pakoputkiston teon. Kävin purku 960 alta varastamalla puukkosahalla tarvikekatin. Kotoa löytyneistä pakoputken pätkistä vääntelin samantien sitte 2.5'' putkiston. En kyllä tiedä miksi, mutta sieläpä on.




Putkiston ja tekniikan osalta auto olikin nyt huollettu ja reerattu. Oli vuorossa vaihdekeppi joka ei tiennyt mitään. Oli edellistä omistajaa ilmeisesti ollut hieman kovakourainen kun keppi oli aivan solmussa ja sokat lentänyt menemään.




Samalla sitte hain kauvatsan keskusvarastolta tuon kumipussin tuohon. Myös nuo keskikonsolin lokerot yms tuli laitettua kuntoon ja soitin asennettua.

Sitten piti käydä etupää läpi varmuudeksi. Molemmat alapallot vaihtui vähemmän kuluneisiin. Vaihdoin myös toiset jouset ja samalla tarkistin iskarit ja niiden yläpäät jne. Koiranluut vaihtui myös ja otinen raidepään sisäpää. Purku 960 tuli myös vähän vähemmän kuluneet jarrulevyt.

Taakse myös jarrujen herkistely ja uudet käsijarruhilut samantien.

Viimein oli ensimmäisen turvallisen koeajon aika. Hiukan tuli sivuteillä poljettua ja hyvin se toimi. Nesteet pysy siellä missä pitää vaihteet toimii ja kaikki kuten pitääkin. Ei ylimääräsiä ääniä tai kolinoita.

Sitte vaihdoin kaikki polttimot mittariin ja säätimiin sekä nappeihin.

Ennen leimalle suuntausta järkyttävä harmaa sininen sisusta sai luvan lähteä. Samalla purin kaikki verhoilut ja listat irti ja ne sai vesipesun.


painepestyt listat



Sisustan huolellisen pesun jälkeen tein sähköpenkeille sähköt


Ja sitten purkuautosta pulkat hakemaan!


Ja ei muutakun kiinni:

Leima tuli huomautuksetta ja sen kunniaksi pesu.

Ikkunat kalvotin myös 20% kalvolla

Viikko sitten vaihtui tuulilasi ja maalasin peräkontin.



Noin 6tkm on mittariin kertynyt nyt syksyn ja talven aikana. Itse en ole ajanut tonniakaan niistä. Mutta hyvin kulkee ja kohti miljoonaa mennään avaamattomalla b230f.ällä
