Morjesta. Hain v70 -06 kaasuvolvon ruotsista. Onko niissä ollenkaan ajotietokonetta. Tässä ei oo näytössä kun bensamittari. Vai onko mittari vietävä tinaukseen. Onko niissä missään kun ohjekirjassa ei näyttäs olevan ees lisävaruste. Ja hyvää vuodenvaihtetta meille volvomiehille ja naisille.
Erinomainen valinta, saanen onnitella!

Ei ole ajotietokonetta, itse etsin ja tuumailin samaa, mutta ei sillä mitään teekkään. Muutenkin olen tottunut pitämään sen ilmoittamia lukemia lähinnä viihteellisinä kaikissa omistamissani autoissa. Todellinen kulutus tulee laskettua aina pumpulta tankkauksen yhteydessä.
Omalla vastaavalla ajaa vähintään 300km nätisti maantiellä (80-90km/h ilman mielipuolisia ohitteluita), voi olla että lähemmäs 350km voisi päästä mutta niin pitkälle en ole koskaan mennyt tankkaamatta että kaasutankin olisin tyhjäksi saanut. Pienin laskemani keskikulutus maantiellä oli 3.52kg/100km ja tämä ajettiin Gasumin asemalta toiselle Gasumin asemalle kieli keskellä suuta. Laskenkin kulutukset aina tankatessa, ostetun kaasun mukaan. Keskikulutus omassa ajossa, yhdistettyä lähiöajoa 1/3 ja maantietä 2/3 on noin 4.5-5.0 kg/100km. Noin satkun maantievauhdeilla menee 5kg +/- 0.3kg / 100km.
Kaupunkipainotteisessa yhdistetyssä tankillisella ajan ehkä noin 240km. Jos ihan kaupunki-kaupunki ajoa harrastelisi vaikka tsadin keskustassa niin arvelisin tankillisella ajavan noin 200km.
Ja kun tankissa on bensaa niin kaasun loppuminen ei ole ongelma. Jos asuu kaasuverkoston kupeessa kuten minä, bensaakaan ei mene juuri lainkaan. Ei ole mitään tarvetta nuukailla halvimmilla bensoilla 95E10, kalleinta premiumia Shelliltä tankkiin aina kun huvittaa tai on tarve.

Paljonko kipolla on kelattu?
PS. En täysin luota tuohon 3.52kg/100km kulutukseen vaikka se pumpulta sen laskinkin. Epäilen, että Gasumin tankkauspisteen painetaso/tuotto ei ole mahdollisesti ollut riittävän korkea. On mahdollista että tästä syystä pumppu ei ole jaksanut työntää tankkeja ihan täyteen, tankattu määrä on jäänyt täyttä tankkia pienemmäksi, joka taas painaa alas keskikulutuslaskuja.