Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kaasu Volvon ajotietokone.

• 10 Vastauksia
  • 3923 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vilhot

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Kaasu Volvon ajotietokone.
« : 26.12.2017, 18:16:32 »
Morjesta. Hain v70 -06 kaasuvolvon ruotsista. Onko niissä ollenkaan ajotietokonetta. Tässä ei oo näytössä kun bensamittari. Vai onko mittari vietävä tinaukseen. Onko niissä missään kun ohjekirjassa ei näyttäs olevan ees lisävaruste. Ja hyvää vuodenvaihtetta meille volvomiehille ja naisille.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2017, 18:23:54 kirjoittanut Chall »

Paikalla tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
Vs: Kaasu Volvon ajotietokone.
« Vastaus #1 : 26.12.2017, 18:30:51 »
Ei taida olla ajotietokonetta siinä...

Poissa Tommi_83

• De Luxe
  • *
  • Jos kaikilla olisi Volvo, ei olisi kateellisia.
« Vastaus #2 : 26.12.2017, 20:01:56 »
Juu ei ole ajotietokonetta kaasumallissa.
Ex: Volvo 360 2.0L -89, Volvo 940 Turbo aut. -97, Volvo V70 -07
Nykyiset: Volvo V70 Bi-Fuel -06

Poissa TOW

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 26.12.2017, 20:06:29 »
Morjesta. Hain v70 -06 kaasuvolvon ruotsista. Onko niissä ollenkaan ajotietokonetta. Tässä ei oo näytössä kun bensamittari. Vai onko mittari vietävä tinaukseen. Onko niissä missään kun ohjekirjassa ei näyttäs olevan ees lisävaruste. Ja hyvää vuodenvaihtetta meille volvomiehille ja naisille.

Erinomainen valinta, saanen onnitella!  8)

Ei ole ajotietokonetta, itse etsin ja tuumailin samaa, mutta ei sillä mitään teekkään. Muutenkin olen tottunut pitämään sen ilmoittamia lukemia lähinnä viihteellisinä kaikissa omistamissani autoissa. Todellinen kulutus tulee laskettua aina pumpulta tankkauksen yhteydessä.

Omalla vastaavalla ajaa vähintään 300km nätisti maantiellä (80-90km/h ilman mielipuolisia ohitteluita), voi olla että lähemmäs 350km voisi päästä mutta niin pitkälle en ole koskaan mennyt tankkaamatta että kaasutankin olisin tyhjäksi saanut. Pienin laskemani keskikulutus maantiellä oli 3.52kg/100km ja tämä ajettiin Gasumin asemalta toiselle Gasumin asemalle kieli keskellä suuta. Laskenkin kulutukset aina tankatessa, ostetun kaasun mukaan. Keskikulutus omassa ajossa, yhdistettyä lähiöajoa 1/3 ja maantietä 2/3 on noin 4.5-5.0 kg/100km. Noin satkun maantievauhdeilla menee 5kg +/- 0.3kg / 100km.

Kaupunkipainotteisessa yhdistetyssä tankillisella ajan ehkä noin 240km. Jos ihan kaupunki-kaupunki ajoa harrastelisi vaikka tsadin keskustassa niin arvelisin tankillisella ajavan noin 200km.

Ja kun tankissa on bensaa niin kaasun loppuminen ei ole ongelma. Jos asuu kaasuverkoston kupeessa kuten minä, bensaakaan ei mene juuri lainkaan. Ei ole mitään tarvetta nuukailla halvimmilla bensoilla 95E10, kalleinta premiumia Shelliltä tankkiin aina kun huvittaa tai on tarve.  ;D

Paljonko kipolla on kelattu?

PS. En täysin luota tuohon 3.52kg/100km kulutukseen vaikka se pumpulta sen laskinkin. Epäilen, että Gasumin tankkauspisteen painetaso/tuotto ei ole mahdollisesti ollut riittävän korkea. On mahdollista että tästä syystä pumppu ei ole jaksanut työntää tankkeja ihan täyteen, tankattu määrä on jäänyt täyttä tankkia pienemmäksi, joka taas painaa alas keskikulutuslaskuja.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2017, 20:24:00 kirjoittanut TOW »
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa vilhot

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 26.12.2017, 20:59:56 »
190 000km on työnnetty. Juu paineissa taitaa olla eroja 15.6kg paras mitä on mahtunu. Tänään porvoossa 14.75 ja bensalla viimiset 10km.2.12 toin niin puoli tankkia on menny bensaa. Sais vaan olla lähempänä tankkaus piste. Työmaalta 10km ja himasta 40km.

Poissa TOW

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 26.12.2017, 21:36:57 »
190 000km on työnnetty. Juu paineissa taitaa olla eroja 15.6kg paras mitä on mahtunu. Tänään porvoossa 14.75 ja bensalla viimiset 10km.2.12 toin niin puoli tankkia on menny bensaa. Sais vaan olla lähempänä tankkaus piste. Työmaalta 10km ja himasta 40km.

Itselläni pyörii kaikki reissut tankkauspisteiden kupeissa PKS-Lohja-Turku-Pori-Tre akselilla. Ensimmäisen puolentoista kuukauden aikana meni 11l bensaa. Nyt on mennyt yhteensä ehkä 15-20l koko sinä aikana kun olen auton omistanut (noin 3kk) ja kaksi kertaa olen bensaa tankannut tänä aikana. Kilometrejä on tullut hieman vajaat 10 000. Hyvä ajaa ja luotettava peli ollut toistaiseksi kaasun puolesta, 230tkm mittarissa.

Älä anna sen ajotietokoneen puutteen häiritä. Naisväellekkin voi sanoa että kaasumittarissa maantiellä yksi viivanväli on noin 35-40km niin osaavat arvioida riittävyyden jos trippimittaria ovat laiskoja käyttämään. Meillä rouva ei totu nollaamaan trippimittaria tankatessa ei sitten millään!  :D

Itse seuraan tarkasti tilastoimalla kulutusta aina tankkauksista laskien eri ajotyypeissä (city-yhdistetty-maantie).
« Viimeksi muokattu: 26.12.2017, 21:41:11 kirjoittanut TOW »
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa vilhot

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 27.12.2017, 11:51:53 »
Eka startti aamulla on pitkä mut taitaa olla ihan ominaisuus mitä lueskelin.

Poissa TOW

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 27.12.2017, 13:44:47 »
Eka startti aamulla on pitkä mut taitaa olla ihan ominaisuus mitä lueskelin.

Itselläni on "pitkää starttia" esiintynyt ehkä kahdesti, silloinkin ollen ehkä vain 1-2s normaalia starttia pidempi. Mutta jos vaivaa ongelma niin tältä foorumilta löytyy ohjeet miten hoitaa kuntoon. Ja Terragas varmasti tietää ja tuntee vaivan.

Kulutuksista vielä, niin taas tuli käytyä tankilla. Maltillisella maantieajolla kitkarenkailla mentiin 4.17kg/100km keskikulutuksella. Uudet  "Volvoöljyt" on koneessa, jos se vähän laskee kanssa kulutusta viikko vaihdon jälkeen.
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Kaasuvolvo

• Grand Luxe
  • **
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
« Vastaus #8 : 27.12.2017, 14:08:27 »
Itselläni on "pitkää starttia" esiintynyt ehkä kahdesti, silloinkin ollen ehkä vain 1-2s normaalia starttia pidempi. Mutta jos vaivaa ongelma niin tältä foorumilta löytyy ohjeet miten hoitaa kuntoon. Ja Terragas varmasti tietää ja tuntee vaivan.
.
Pitkä startti aamuisin johtuu siitä, että kaasunpaineensäädin päästää alipaineletkua pitkin imusarjan ja moottorin täyteen kaasua. Siksi pitää ensin sahata kaasu pois, ennenkuin lähtee käyntiin. Siitä on juttua tuolla https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11927.msg656512#msg656512
Ensiapuna käy se, että ottaa illalla imusarjaan menevän alipaineletkun irti ja laittaa kiinni ennen starttia.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa noviisivolvoilija

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 29.12.2017, 15:54:31 »
Erinomainen valinta, saanen onnitella!  8)

"Ei ole ajotietokonetta, itse etsin ja tuumailin samaa, mutta ei sillä mitään teekkään. Muutenkin olen tottunut pitämään sen ilmoittamia lukemia lähinnä viihteellisinä kaikissa omistamissani autoissa."

Olen ehkä vain onnekas S80 T6:n omistaja, mutta sen ajotietokoneeseen voi luottaa tosi hyvin!

Poissa TOW

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 30.12.2017, 11:05:47 »
Olen ehkä vain onnekas S80 T6:n omistaja, mutta sen ajotietokoneeseen voi luottaa tosi hyvin!

On tarkempia ja epätarkempia. Itse olen seurannut trippimittarista ajettuja määriä tankattuun määrään ja verrannut kulutuksia ajotietokoneen vastaaviin. Eroja keskikulutuksessa on ollut pahimmillaan parinkin litran verran eri autoilla. Ajotietokoneelta luettu ei stemmaa sen kanssa mitä pumpulta ja trippimittarista laskee.

Ja rengaskoko on ollut aina juurikin se oikea, ensiasennusta vastaava koko ja muu mitoitus.
Volvo V70 Bi-fuel -06

Elekma  Autoracing