"Varmaan vaikea määritellä kun nykymateriaaleilla ja -öljyillä moottori ei kulu lämpimänä käytännössä ollenkaan ja kaikki kuluminen tulee kylmäkäynnistyksistä."
Eli ei sitten tarvitse ikinä enää huolehtia mistään kun ajetaan täydellisillä autoilla mitkä aina esilämmitetään?

Noo, jos öljyt ja suodattimet vaihtaa ajoissa ja esilämmittää moottorin ettei kylmäkäynnistyksiä tule niin moottorin kulumisen takia ei tule ongelmia.
Vai onko jollakin kokemuksia 2000-luvun autosta jota on huollettu asianmukaisesti ja silti moottori on kulunut väljäksi?
Volvon tinavitoset kuluivat alkupään vuosimalleissa n. 300 tkm kohdilla mutta niissäkin taisi olla materiaalivirhe.
Sellaisen loppuunkuluneen 300 tkm ajetun koneen vuosimalli 1995 (ei kun oli -93, kuulemma) autosta olen nähnyt. Ja huoltokirjan mukaan oli asianmukaisesti huollettu.
K.o. autoon laitettiin sitten 2002-vuosimallin autosta moottori, liki 400 tkm ajettu ja kun käytettiin kansi auki niin moottori oli todella hyvässä kunnossa, ei kulumaa.
Ja huoltokirjan mukaan huollettu sekin.
Tästä alkuvuosimallien kulumisesta tinavitosessa muistaakseni oli täällä juttua.
800 tkm ajetun Toytota Camryn kone avattiin huvikseen kun autosta pellit hävisivät ja meni romikseen. Kone oli vielä hyvässä kunnossa, ei juuri kulumaa.
Ai niin, samoin kävi Honda Civicille, siinä mittarilukema oli 400 tkm, kone meni uusiokäyttöön ja uusi omistaja kommentoi konetta sen avattuaan että oli hyvässä kunnossa.
En sen kummemmin harrasta (saati tee työkseni) moottorien korjausta, mutta vaatimattomien kokemusteni perusteella sanoisin ettei sylinterien kulumisen takia koneremontteja tarvitse autoihin tehdä auton muun teknisen käyttöiän aikana.