Futurez  Kulkukoira

Tyhjäkäynti voi lyhentää merkittävästi moottoreiden ikää

  • 75 Vastauksia
  • 27248 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Näillä toimilla olen autoilla selvinnyt ilman että on tarvinnut sylinterejä porailla ylikokoihin.

Ajan kysymys kun tolla tavallaa rääkkäät kylmää autoa  :nohnoh
142

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6409
Mullon kyllä sen verran kiire että ihan tohon en taivu :hg:
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
  • www.vrcf.fi
Ajan kysymys kun tolla tavallaa rääkkäät kylmää autoa  :nohnoh

Joo, pitäisi kyllä webastolla lämmittää käyntilämpöiseksi ennen käynnistystä...
Tästä lähtien nosta tallin lämpötilaa kymmenellä ja käytän webastoa tunnin.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2901
Joo, pitäisi kyllä webastolla lämmittää käyntilämpöiseksi ennen käynnistystä...
Tästä lähtien nosta tallin lämpötilaa kymmenellä ja käytän webastoa tunnin.
Jonnekkin 60 asteen tuntumaan webasto taitaa jaksaa moottorin lämmittää vaikka pitäisi päällä koko päivän. Uskaltaakohan silloin käynnistää moottorin ja käyttää hetken tyhjäkäynnillä?

Vakavasti ottaen näillä etelän talvikeleillä 10-15 minuuttia webastoa riittää lämmittämään koneen kuumemmaksi kuin heinäkuussa ilman lämmitystä... Ehkä kerran on Tampereen tasalla ollut -10 astetta tänä talvena. Nollakeliä sitäkin enemmän. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Jonnekkin 60 asteen tuntumaan webasto taitaa jaksaa moottorin lämmittää vaikka pitäisi päällä koko päivän. Uskaltaakohan silloin käynnistää moottorin ja käyttää hetken tyhjäkäynnillä?

Vakavasti ottaen näillä etelän talvikeleillä 10-15 minuuttia webastoa riittää lämmittämään koneen kuumemmaksi kuin heinäkuussa ilman lämmitystä... Ehkä kerran on Tampereen tasalla ollut -10 astetta tänä talvena. Nollakeliä sitäkin enemmän.
Tosimies tyhjäkäyttää myös kesällä autoa ennen lähtöä. Tosin muutamana kesänä varmaan ollut ihan tarvettakin
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Nopeat lämpötilanvaihtelut eivät kyllä yleensä ole hyvästä.. Se on tainnut populistimekaanikoilta sujuvasti unohtua että ovat saaneet haluamaansa näkyvyyttä.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vanhat esikammio-dieselit lämpenevät talvella huomattavasti uudempia paremmin. Jopa D24TIC lämpesi yli -25 pakkasessa ihan ok, vaikka visko puhalsi koko ajan, eikä keulassakaan ollut mitään pahveja. Vanhat pajerot ja L200 lämpenee myös hyvin talvella ja käynnistyvät kovassakin pakkasessa hyvin (paremmin kuin VW tekeleet). Sama juttu 1.9D volkkarissa että tarkenee ihan hyvin. Mitsubishi ASX, taas ei lämpene myöskään yhtään mihinkään -20 kelissä.

muuten tuo traktorikin lämpenee nopeammin kuin jotkin autot ja sulattaa ikkunatkin yllättävän nopeasti.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2018, 18:20:37 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3368
Tosimies tyhjäkäyttää myös kesällä autoa ennen lähtöä. Tosin muutamana kesänä varmaan ollut ihan tarvettakin
Täältä ilmottautuu sitten yksi tosimies! :D 8) Tosiaan näin talviaikaan Ardic huutaa sen itse määrittelemänsä ajan ja 2 tuntia ennen lähtöä alkaa myös säteilijä toimimaan yhdessä akkulaturin kanssa. Kun koneen sitten jokseenkin lämpöisenä starttaan, niin aina ennen liikkeelle lähtöä muutaman minuutin tyhjäkäynti ja sitten erittäin rauhallisilla/pehmeillä liikkeillä liikenteeseen.  8)

Kesällä aina "kylmällä" koneella kanssa muutaman minuutin tyhjäkäynti ennen lähtöä ja sitten yllä mainitulla tavalla liikenteeseen...

Sama muutaman minuutin tyhjäkäynti on myös aina mukana ennen moottorin sammutusta. Painotan sanaa aina. :D Jos joku matkustaja tuosta mäkättää, niin sanon vaan että "mene sinä edeltä, tulen kohta". 8)

En tiedä voiko tätä pitää jonkinlaisena mittarina rauhallisille lämmitelyilleni, mutta vain tasan kerran olen havainnut momentinmuuntimen luistavan siihen tyyliin mitä se tekee kylmänä ollessaan. ::)

Slerbahuuli

  • Vieras
En tiedä, onko uusien laatikkojen ominaisuus tuo kylmänä luistaminen, vai onko minun wanha AW-71L wammautunut. Sen vaihdot on korostetun teräviä kylmillä öljyillä.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Traktorin pikavaihde (pakkavaihteisto), luistaa kylmänä todella paljon, ja on joltain -87 vuodelta peräisin. Vasta lämmettyään alkaa vaihtaa napakasti.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Enintään sen lumien puhdistamisen ajan auto käy tyhjää, harvemmin sitäkään koska Webasto. Siihen ei saa vakiokuntoinen (vakio-osilla kasattu) moottori hajota että kylmänä lähdetään kevyellä kuormituksella liikkeelle. Eri asia sitten joku takomännillä rakennettu kone jonka välykset kylmänä on vähän toista luokkaa. Siksi tuota pyörää tulee hetki käyteltyä kesälläkin kun kylmästä starttaa. Normaalin liikenteessä ajamisen jälkeenkin tuo jälkikäyttely on vähän niin ja näin, vaikka tulee itse monesti ihan hetki (5-10s) annettua turbollisten kamppeitten käydä.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2018, 23:57:56 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
  • www.vrcf.fi
Nopeat lämpötilanvaihtelut eivät kyllä yleensä ole hyvästä.. Se on tainnut populistimekaanikoilta sujuvasti unohtua että ovat saaneet haluamaansa näkyvyyttä.

Joo!

Menetelmillä jotka tuolla aiemmin olen esitellyt olen yrittänyt pehmentää nopeita lämpötilanvaihteluja ja minimoida kylmyyden vaikutuksen.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Joo!

Menetelmillä jotka tuolla aiemmin olen esitellyt olen yrittänyt pehmentää nopeita lämpötilanvaihteluja ja minimoida kylmyyden vaikutuksen.

Ellen väärin muista niin prätkän manuaalissakin suositeltiin tyhjäkäyttöä. Aika kireitähän ne on nykyään autojenkin moottorit. Kummallista muuten että S&S ei sammuta kylmää moottoria vaan antaa hursputtaa tyhjäkäyntiä :2funny:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Työ autoni Golf 1.2 tsi:n S&S sammuttaa kylmänäkin kun kääntää lämmitys laitteen puhaltimen nollaan.
Ja käynnistyy taas heti kun säätää takaisin päälle, tai lisää/vähemmän lämpöä? Siis kun on ensin pysähtynyt.
Deekusta paha sanoa kun melkein aina on ajoakussa virtaa ajon alkaessa.
T: Antti R.
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2265
  • Muoviämpäri
Työ autoni Golf 1.2 tsi:n S&S sammuttaa kylmänäkin kun kääntää lämmitys laitteen puhaltimen nollaan.
Ja käynnistyy taas heti kun säätää takaisin päälle, tai lisää/vähemmän lämpöä? Siis kun on ensin pysähtynyt.
Deekusta paha sanoa kun melkein aina on ajoakussa virtaa ajon alkaessa.
T: Antti R.

Deeku ja Start/stop ???

 

Elekma  Autoracing