Elekma  Autoracing

S60 lämpiäminen

  • 33 Vastauksia
  • 7836 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maturi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
S60 lämpiäminen
« : 06.01.2018, 21:44:13 »
On tuntunut pidemmän aikaa että s60  170 heppanen bensa vm 05 lämpenee kovin hitaasti siis moottorin lämmöt.Näillä etelän plus 1 keleissä vaatii ajoa semmoset 12 kilsaa n 60-70 vauhtia että lämmöt on puolessa vällissä.Aikasemmissa vastaavalla moottorilla olleissa v70 moottori on lämminny kyllä nopeammin.Minkälaisia kokemuksia raadilla on omista autoista?Termostaatin vaihdoin viime viikolla,siis vain sen elementin wahler merkkiseen joka piti olla tähän sopiva ja olikin muutoin mutta sitten sai ajaa 20 kilsaa ennenkuin oli normilämmin.Hainpa sitten siniseltä koko mötikän ja nyt vaatii sen 12 kilsaa ennenkuin lämpiää .Puhe siis vaan moottorin lämpiämis nopeudesta...koppiin pisaa kyllä lämmintä kunhan saa ajettua kuumaksi.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #1 : 06.01.2018, 22:01:28 »
Kyllä minulla olleet tinakoneiset bensavolvot ovat lämmenneet talvipakkasillakin alta kymmenen kilometrin. Ennen lähtöä toki olleet roikassa ja tyhjäkäyntiä jonkin verran ennenkuin liikkeelle. Olet kuitenkin vaihtanut originaalitermarin, joten aika jännä juttu. Onko ilmattu ja nestettä oikea määrä?
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa anryilijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #2 : 06.01.2018, 22:04:35 »
Meillä käytössä 2.kpl S60. ja kyllä molemmat lämpenee nopeammin, kuin sinun. Noin  3-8 km. ajoa kelistä riippuen, niin jo on lämmin. Toinen on 2000. vm ja uudempi 2007.
Vanhemmassa samoja oireita pari vuotta sitten, lämpömittari jäi alemmaksi, termostaatin vaihto auttoi. Nämä ovat kylläkin 2,4 ja 2,5 turbo-koneilla.  Aiemmin oli myös V70. 170 hv. vapari ja kyllä sekin taisi lämmetä yhtä hyvin, kuin nämä 60.t.

Poissa maturi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #3 : 06.01.2018, 22:35:30 »
Niin mulla aikasemmi  ollu pari v70 jossa sama moottori kuin tässä ja ne kyllä lämpeni huomattavasti nopeammin kuin tämä s60.Kyllä pitäs olla asennus tehty oikein,tosiaan tuo wahlerin termari oli täysi susi,lämpeni todella huonosti sen kanssa,vaikka se näyttää sopivan oikein hyvin tuohon koppaan.....nyt  sitten paikalla tuo siniseltä haettu(186e) kotelo mutta ei kyllä minusta lämpene kovin nopeasti.Vaikuttaakohan tuo moottorin alla olevan pohjamuovin puuttuminen asiaan.....

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #4 : 06.01.2018, 22:58:39 »
Niin mulla aikasemmi  ollu pari v70 jossa sama moottori kuin tässä ja ne kyllä lämpeni huomattavasti nopeammin kuin tämä s60.Kyllä pitäs olla asennus tehty oikein,tosiaan tuo wahlerin termari oli täysi susi,lämpeni todella huonosti sen kanssa,vaikka se näyttää sopivan oikein hyvin tuohon koppaan.....nyt  sitten paikalla tuo siniseltä haettu(186e) kotelo mutta ei kyllä minusta lämpene kovin nopeasti.Vaikuttaakohan tuo moottorin alla olevan pohjamuovin puuttuminen asiaan.....

Kyllähän sekin (Pohjamuovin puuttuminen) vähän vaikuttaa muttei kuitenkaan oleellisesti, kokeile laittaa jäähdyttäjän eteen tukevasta pahvista sopiva pala joka estää ajoviiman pääsyn jäähdyttäjän säleikköön, jos se auttaa niin hyvä. Tarkkaile kuitenkin ettei lämpö nouse liikaa!  Onko jäähdytysneste kuinka vanhaa? Onko tosiaan ilmaus kunnossa? Vuotaako jäähdytysnestettä? Eli joudutko usein lisäämään? Itsellä on kaikki vanhan polven koneet lämmenneet tosi nopeasti mutta eriasia siksi kun olen käyttänyt polttoneste lämmittimiä 40-vuotta, ne kerrat kun en ole esilämmittänyt (unohdus) on mielestäni esim.-20 astetta ja 7-10 kilometrin ajon jälkeen kone jo hyvin lämminnyt.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10161
  • Teiden tukko
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #5 : 06.01.2018, 23:19:26 »
Minulla allekirjoituksen V70 vaatii vähintään 7km lämpömittarin näyttäessä puolta väliä, lähtö tapahtuu letkulämmittimellä esilämmitettynä. Onko siinä vaiheessa jäähdytysneste vielä 90 asteista, tuskin. Termostaatin kunnosta ei ole tietoa, jäähdytysnesteet vaihdettu säännöllisesti. Nokalla ei ole mitään peitteitä, eikä tule olemaankaan. BensaVolvon pitää lämmetä Suomen oloissa. :P

Sisälämppärin puhaltimen ollessa automaatilla, moottorin lämpeneminen kestää selvästi kauemmin kuin puhallin esim. 2-nopeudella.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa maturi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #6 : 07.01.2018, 12:15:26 »
Samaa mieltä olen että Volvon pitää lämmetä ,niin aikaisemmat Volvoni ovat tehneetkin.Tähän on tehty syksyllä jakopää remppa jolloin myös nesteet uusittiin.Tuohon ilmaus asiaan en osaa sanoa mitään,nesteet on kaadettu paisuntasäiliöön ja käytetty autoa lämmöt täysillä......jakopää remppa tehty sinisellä joten luulisin et siellä on ainakin täytetty nesteet oikein mutta kyllä se lämpiäminen oli yhtä hidasta silloinkin....vai onko se hidasta,en tiedä ,kovasti vaan tuntuu että aiemmat Volvot lämpesivät nopeammin....

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #7 : 07.01.2018, 13:44:47 »
Minulla allekirjoituksen V70 vaatii vähintään 7km lämpömittarin näyttäessä puolta väliä, lähtö tapahtuu letkulämmittimellä esilämmitettynä. Onko siinä vaiheessa jäähdytysneste vielä 90 asteista, tuskin. Termostaatin kunnosta ei ole tietoa, jäähdytysnesteet vaihdettu säännöllisesti. Nokalla ei ole mitään peitteitä, eikä tule olemaankaan. BensaVolvon pitää lämmetä Suomen oloissa. :P

Sisälämppärin puhaltimen ollessa automaatilla, moottorin lämpeneminen kestää selvästi kauemmin kuin puhallin esim. 2-nopeudella.
OBD:llä joskus katselin, että minun S60 2.5T vaatii hyvin tarkkaan 87 astetta jotta lämpömittari nousee pystyyn. Vielä 85 asteessa viisari on vähän kallellaan vasemmalle. 87 asteeseen omassani tuo nesteen lämpötila asettuu normaaliajossa, joten mittarista pystyy hyvin katsomaan koska nestekierto on lämmennyt tavoitelämpötilaan.

Poissa maturi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #8 : 07.01.2018, 16:42:23 »
Onkohan se tuo pohjamuovi samanlainen kaikissa tuo ikäluokan s60 sissä,jos semmosen jostain löytäis,eihän se ainakaan tilannetta pahentais......

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #9 : 07.01.2018, 18:26:12 »
Onkohan se tuo pohjamuovi samanlainen kaikissa tuo ikäluokan s60 sissä,jos semmosen jostain löytäis,eihän se ainakaan tilannetta pahentais......
   Ei toki pahenna mutta myös viimasuoja voi tosi pakkasilla olla ihan järkevä hankinta?

https://www.virtasenkauppa.fi/autotarvikkeet/pohjapanssarit/volvo

Siinä nyt ainakin kommentti tuohon viimasuojaan:  https://www.is.fi/autot/art-2000000837928.html

Ja niitähän on netti pullollaan: http://maskisuoja.fi/
« Viimeksi muokattu: 07.01.2018, 19:16:09 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10161
  • Teiden tukko
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #10 : 07.01.2018, 19:24:03 »
OBD:llä joskus katselin, että minun S60 2.5T vaatii hyvin tarkkaan 87 astetta jotta lämpömittari nousee pystyyn. Vielä 85 asteessa viisari on vähän kallellaan vasemmalle. 87 asteeseen omassani tuo nesteen lämpötila asettuu normaaliajossa, joten mittarista pystyy hyvin katsomaan koska nestekierto on lämmennyt tavoitelämpötilaan.

Toiseen suuntaan taas mittari pysyy puolessa välissä vaikka jäähdytysnesteen lämpötila on ~102oC. Kesällä maantiellä "vähän" kuormittaessa tuli tämä ilmiö esille. Auton antamasta datasta kojelautakameran videosta huomasin.


EDIT: Tänään aamulla työmatkalla katsoin mittarin neulaa, koska saavuttaa puolenvälin. Videolla samassa kohtaa jäähdytysnesteen lämpö näytti 82oC. Tästä vasta parin kilometrin päästä oltiin 89oC neulan ollessa koko ajan puolessa välissä. Sisälämppäri oli koko matkan automaatilla.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2018, 04:16:51 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #11 : 07.01.2018, 20:06:13 »
Toiseen suuntaan taas mittari pysyy puolessa välissä vaikka jäähdytysnesteen lämpötila on ~102oC. Kesällä maantiellä "vähän" kuormittaessa tuli tämä ilmiö esille. Auton antamasta datasta kojelautakameran videosta huomasin.

Mikä on käytössä olevan termostaatin aukeamis lämpö (siis missä asteessa kokonaan auki)?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10161
  • Teiden tukko
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #12 : 07.01.2018, 20:58:32 »
Mikä on käytössä olevan termostaatin aukeamis lämpö (siis missä asteessa kokonaan auki)?

Ei sitten niin mitään käsitystä. Taitaa olla alkuperäinen. Ilman jarrua perässä (asuntovaunu), lämmöt maantiellä normaalissa 90oC.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6466
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #13 : 08.01.2018, 14:39:59 »
2003 D5:ttä kun jäähdytysnesteitä vaihdoin heinäkuussa vuosi sitten, niin sitä ennen pidin motarilla Ardicia päällä ja ajoin 30min, obd-lukijan mukaan ei jäähdytysnesteet pahasti yli 90 asteen menneet.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa maturi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lämpiäminen
« Vastaus #14 : 08.01.2018, 21:33:17 »
Maskinsuoja tilattu...katsotaan auttaako asiaan....

 

RallyBaron  Samppasport