Race.fi  Puotilan autokorjaamo

XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma

  • 57 Vastauksia
  • 13147 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #30 : 29.01.2018, 12:25:51 »
Tuo voisi olla mahdollista, mutta kun se tapahtuu vain lämpimällä moottorilla ja pidemmän vedätyksen tuloksena. Siksi ajattelin että tukkoinen kone voisi säilöä öljyt jossain muualla kuin öljypohjassa, tai että pumpun imupuoli alkaa kavitoimaan kun tulee alipainetta ja kuuma öljy kaasuuntuu kupliksi. Tämä shokki sitten jotenkin lukitsee öljynpaineet nolliin. Kaukaa haettu, mutta alkaa olla kaikki jo käyty läpi. Pumpun imupuolta ja itse pumppua epäilen, jos kankien laakeritkin ovat kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2018, 13:25:14 kirjoittanut Teemu L »

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #31 : 29.01.2018, 19:23:40 »
hi
Kannattaisiko koittaa forte moottorin putsaus ohjekmaa ennenkuin purkaa masinan.
toki siinä joutuu lutrailemaan öljyjen vaihdon kanssa mutta kuitenkin voisi antaa osviitta siitä onko voitelukanavat tukossa.









S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #32 : 29.01.2018, 20:45:35 »
Luulen että löysin vian. Otin öljypohjan uudelleen auki, ja imuputken sihteineen tarkasteluun.
Imusihti on ollut aiemmin tukossa, ja öljypumpun imu on vetänyt sen reunastaan irti ja tiivistänyt imuputken suuaukkoa vasten. Sihtihän ei ole täysin läpäisevä, vaan lankojen yhteenlaskettu pinta-ala on pois virtausaukon pinta-alasta. Käytännössä pumppu siis imi öljynsä alle 10mm paksusta pillistä.
Normaalisti sihti on imuputken "klunssin" keskiosassa, jonka pinta-ala on moninkertainen imuaukkoon verrattuna. Silloin se ei kurista virtaamaa, mutta siis imuputkeen tiivistettynä kuristaa.
Mietin vielä että miksi vika ilmenee vain kuumana. Siihen on syynä luultavasti se, että kylmänä kaikki laakerivälykset ovat pienempiä ja öljy jäykempää, joten öljyn virtausta/cm3 ei tarvita niin paljoa. Jos sihti virtaisi normaalisti niin lämpimänä virtaama ja pumpun tuotto olisi yli tuplat nykytilaan verrattuna.

Öljynpaineen romahdus taas johtuu luultavasti kavitoinnista. Kun pumpun imupuolelle tulee riittävä alipaine, öljyyn syntyy höyrykuplia ja käy kuten jarrujen häipyessä: höyry venyy ja paukkuu eri tavalla kuin neste, ja pumppu hörii ilmaa. Täysin selvää ei ole miksi paineet ei palaudu kierrosten laskiessa. Systeemiin varmaan tulee joku ilmakupla jona katoaa vasta kun kone pysähtyy.

Koska sihti on piilossa klunssin sisällä, ei tullut mieleen että se voisi olla rikki. Meinasin leikata tuon auki, ja hitsata&juottaa siihen jatkorenkaan. Siihen päälle sitten laakea sihti jonka myös juotan kiinni. Mistähän löytyisi sopivaa metalliverkkoa...

Volvo on ilmeisesti sittemmin uusinut tuon konstruktion juuri mainitusta syystä. Päivitetty imuputki on muovia, joten taidan pitää tämän metallisen mutta parannella vähän.

Mutta... vaikka vika löytyi niin taidan irrottaa kannen. Kun näin miten paljon moskaa se on syönyt, niin en viitsi laittaa takaisin läjään putsaamatta. Samalla voi 280tkm ajettuun koneeseen tehdä venttiilirempan. Uskon että alakerta on kunnossa. Ainakaan käsikopelolla ei tuntunut välyksiä, ja missään ei ole metallihilettä.


EDIT Turbo 242: Poistettu kaksi linkkiä, jotka johtivat henkilökohtaiseen kansioon. Laita kuvat uudestaan oikealla linkillä. :)
« Viimeksi muokattu: 02.02.2018, 22:38:50 kirjoittanut Teemu L »

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #33 : 29.01.2018, 22:27:58 »
Kyllä tuosta imusihdistä kannattaa varmaan aloitella kun on tuon näköinen. Jos paranee niin sitten pari kertaa koneen pesuaineet muutaman tuhannen kilometrin ajolla ennen kun availee konetta. Tai niin itse tekisin... varmaan myös laskisin ennen öljyn vaihtoa dieseliä tai jotain mäntien päälle ja antaisin olla yön yli että männänrenkaat puhdistuisivat samalla jos ovat myös karstassa.
Voihan sen tietysti avata jos haluaa.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2018, 22:39:27 kirjoittanut anorola »

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #34 : 30.01.2018, 07:33:16 »
Meinasin avata kun jo näin pitkälle olen päässyt. Lohkon paluukanavia ei saa oikein muuten puhdistettua. Pikku rempan jälkeen taas ajanee 150tkm.

Aluksi kun vain puhdistin imusihdin, moottorin käytös parani huomattavasti. Siinä kohtaa en tajunnut että sihti on rikki. Likaa ei ollut paljon, mutta silti sen verran että neulansilmä meni melkein tukkoon. On tuo kieltämättä huono konstruktio. Jokaisen kannattaisi tarkistaa imusihtinsä. Luulen että se on kaikissa yli 150tkm ajetuissa rikki, jos on seurannut long-life öljynvaihtovälejä.

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #35 : 30.01.2018, 12:05:12 »
En taidakaan avata. Tajusin että venttiileissä on kuppisäätö, ja jos venttiileitä hiotaan tai vaihdetaan uusiin niin joutuu hankimaan uudet säätökupit tai ehkä muutamankin sarjan ennenkuin osuu kohdalleen. Liian kallista. Jätetään hattu avaamatta ja koitetaan pulloharjan, bräkleenin ja imurin kanssa putsata yläkautta mitä pystyy, ja öljypohjan kautta loput. Venttiilit ja kansityö olis helppoa ja halpaa mutta nuo kupit arveluttaa. Onko kellään kokemusta kuppisäätöisten venttiilien säädöstä?

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #36 : 30.01.2018, 16:02:33 »
Eikö näissä ole hydraulit?
Pala säätöjä johonkin turbo nissaneihin ollaan säädelty,saa ne aika tarkalleen kohdalleen jo kasaus vaiheessa kun mittailee etukäteen ja sitten kun on kasa vaihto paloja niin mittailemalla yrittää saada kaikista välykset suunnilleen samaan,mutta saahan siinä vähän varaosia olla.

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #37 : 30.01.2018, 16:34:13 »
Tässä hydyt on jo vaihtunut säätökuppeihin jotka vaihdetaan kokonaisina. Sitä just pelkäänkin että pitääkö olla roskasäkillinen säätökuppeja a 50€/kpl valmiina kun hommaan rupeaa?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #38 : 30.01.2018, 16:42:08 »
Ei välttämättä. Myös venttiiliä hiomalla saa välykset säädettyä.

The moose

  • Vieras
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #39 : 30.01.2018, 19:20:51 »
Bräkleeni on munmielestä huono liuottaan kiinnipalanutta terva öljyä. Polttöljy tai kerosiini aka engineflush vois toimia pulloharjan kanssa paremmin töissä on 6mm ylöspäin pulloharjoja joissa pitkä taipuisa varsi. En muista mistä hommattiin.

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #40 : 01.02.2018, 20:18:49 »
Koska uusi imusihti maksanee sinisellä satasen luokkaa verkkokauppojen hintojen perusteella, päätin korjata vanhan. Lisäksi uusi on muovia, jota en halua.
Leikkasin klunssin auki ja pullistin sinne sisälle uuden imusihdin keittiösiivilästä. Kiinnitys tinapohjusteaineella. Tuo on hieman harvempi kuin alkuperäinen mutta haitanneeko.

Sitten kiinninitin "kannen" takaisin ja kiinnitin ja tiivistin tinalla. Tuon täytyy olla ilmatiivis, koska muuten pumppu voi höriä ilmaa jos öljynpinta pääsee laskemaan 1cm normaalia alemmas.

Purin myös imusarjan irti ja tutkin PCV systeemin. Kuten arvelin, lohkoon menevä ylempi putki oli täysin tukossa. Vaikuttanee ehkä myös öljynpaineisiin isoilla kierroksilla.

Kantta en avaa. Putsaan vain minkä pystyn. Eiköhän näillä saada tuo nyt kuntoon.

« Viimeksi muokattu: 02.02.2018, 22:40:06 kirjoittanut Teemu L »

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #41 : 02.02.2018, 18:35:46 »
Hienoa että löytyy korjattavaa, ei tarvitse jäädä miettimään mikä sitä aiheuttaisi. Kutinat näköjään osoittautui oikeaksi tuon huohottimen kohdalla, kannattaa uusia se järjestelmä kun auki on.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #42 : 03.02.2018, 22:14:33 »
Hienoa että löytyy korjattavaa, ei tarvitse jäädä miettimään mikä sitä aiheuttaisi. Kutinat näköjään osoittautui oikeaksi tuon huohottimen kohdalla, kannattaa uusia se järjestelmä kun auki on.

Hi
,,,en kyllä suosittele laittamaan tuota teese itse tinattua  öljysihtiä mihinkään.
jos kerran merkkiliikkeestä saa uuden,olkoonkin sitten muovia,mutta se ainakin toimii oikein.
,,,tuo huohotin järjestelmä on näköjään ollut toimimaton jo pidemmän aikaa
sen voi korjata vain vaihtamalla koko systeemin letkuineen päivineen!
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #43 : 04.02.2018, 00:31:45 »
Auto tuli kuntoon. Nyt paineet ovat 4-5 Bar välillä kuumallakin koneella, ja ryntäytys lisää paineita, ei pudota niitä.

Kyllä tuo korjattu imusihti on ihan toimiva. Se toimii ihan niinkuin uusi metallinen, ja on itseasiassa parempi, koska verkko on jäykempää kuin alkuperäinen. Ja tuo tina pysyy kiinni kuin tauti. Syylareita, kahvipannuja ja höyrykattiloita on tinattu maailman sivu. Sihdissä ei ole edes öljynpainetta joten turvallisilla vesillä ollaan.

Uusi muovinen imuputki olisi maksanut satasen ja viikon toimitusaika...

Tuo huohotussysteemi on pelkkä muovilaatikko ja letkuja. Jos ne saa puhdistettua niin niitä voi käyttää uudelleen.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #44 : 04.02.2018, 09:34:25 »
Auto tuli kuntoon. Nyt paineet ovat 4-5 Bar välillä kuumallakin koneella, ja ryntäytys lisää paineita, ei pudota niitä.

Kyllä tuo korjattu imusihti on ihan toimiva. Se toimii ihan niinkuin uusi metallinen, ja on itseasiassa parempi, koska verkko on jäykempää kuin alkuperäinen. Ja tuo tina pysyy kiinni kuin tauti. Syylareita, kahvipannuja ja höyrykattiloita on tinattu maailman sivu. Sihdissä ei ole edes öljynpainetta joten turvallisilla vesillä ollaan.

Uusi muovinen imuputki olisi maksanut satasen ja viikon toimitusaika...

Tuo huohotussysteemi on pelkkä muovilaatikko ja letkuja. Jos ne saa puhdistettua niin niitä voi käyttää uudelleen.

Tämä oli kyllä kätevää luettavaa, hyvää selvitystyötä ja vieläpä loppuun jaksettu kertoa kokemukset toteutuksesta.  P>
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron