Muistanko aivan väärin, mutta eco moodissa heittää alamäessä vapaalle ja vauhti kasvaa aivan päättömästi. Tulee kanssa ajeltua yleensä comfortilla ja joskus individualilla vähän kankeamman ohjausvasteen kera.
Adaptiivisen vakkarin ollessa käytössä omassa S90 vaihtelu on tyypillisesti tuo +/- 1, eikä ajotila vaikuta toimintaan. "Coasting" toimii tietyin ehdoin "jalalla" ajaessa, ja silloin auto rullaa todella hämmästyttävän kevyen oloisesti. Kiharaisella, keskiviivattomalla mökkitiellä, jossa joutuu aktiivisemmin ajamaan, väki tulee rullatessa perä edellä vastaan. Eiköhän 60 toimi kunnossa ollessaan samoin?
Jos suinkin tie sen sallii, minulla Pilot assist on kytkettynä, ja matka taittuu todella leppoisasti. Työmatkakin on herkkua, kun loppupäässä on reilu kymppi länsi-suomalaiseksi tieksi poikkeuksellisen ehjäpintaista mutkatietä, jossa on jopa tuoreet kaistamaalaukset, ja auto ajelee itsekseen. Voisi tuota holhoussykliä ainakin kolminkertaistaa, vaikka tottumuksen myöstä sangen vaivattomalla otteella auto tuntee kuljettajan läsnäolon.
Samalla tiellä järjestelmät myös kerran pelästyttivät pahanpäiväisesti, onneksi se tapahtui hiljaisena viikonlopun päivänä. Nopeusrajoitustoiminto oli lipsahtanut päälle, ja auto jarrutti 80>50 todella yllättävästi. Syynä oli kartta-aineiston virhe, mutta arkiaamuna peräänajosuoja olisi suurella todennäköisyydellä joutunut tositoimiin.
Tuossa kohtaa en ymmärrä auton suunnittelijan logiikkaa: Toimiva liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, mutta rajoitustieto otetaan jostain Heren tietokannoista! Omalla logiikalla auton pitäisi "elää" havaitsemiensa merkkien perusteella -omani ei ainakaan vaalimainoksista piitaanut, vaikka aiheesta kirjoiteltiin lehtien palstoilla. Vai saikohan meppi-Silvian pärstä sen sulkemaan silmänsä..
