Futurez  Kulkukoira

940 vm-98 kardaanin tukilaakeri

  • 28 Vastauksia
  • 10445 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« : 27.01.2018, 09:51:13 »
pystyykö vaihtamaan pelkän laakerin vai hajooko jotain muuta laakerin vaihdossa,biliasta kyselin osia niin kaikki yhteensä 291e,tämmöseen en ole laakeria koskaan joutunut vaihtamaan eli mimmonen homma? oma ajettu nyt 400tkm niin aattelin et lakru vois olla hyvä vaihtaa?

laakeri 45e
laakerin pidin (kannakekumi) 199e
suojapelti 11e
suojapelti 13 e
suojakumi 24e
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #1 : 27.01.2018, 11:15:51 »
Menee aikalailla näin:
- Auto ylös
- Merkkaa kardaanin päätylaippojen asento
- Irroita päätylaipat ja kardaanin tukikumin pelit, "kardaani pöydälle"
- Irroita pelti tukikuin kehikosta
- Merkkaa etu- ja takapätkien asento toisiinsa nähden liukuosan tienoilta
- Vedä kardaanin takapätkä irti etupätkästä
- Irroita laakeri/tukikumi kardaanista (yleensä on jumissa, minulla piti rälläköidä kumi auki ja kuumentaa laakeria, jotta lähti lekalla hakkaamalla pois)
- Puhdista mahdollinen pintaruoste kardaanin päältä laakerin asennuspaikalta
- Kasaa uudella laakerilla ja tukikumilla (tukikumin asennus tiukka, fairya, vaseliinia tai jotain auttaa hommaa)
- Asenna kardaanin etu- ja takapätkä takaisin toisiinsa HUOM! asento
- Asenna kardaani takaisin autoon, huomioi laippojen asento ja jätä tukikumin kannakerauta vielä löysälle
Sitten viimeinen:
- Kun kardaanin laipat ovat kiinni ja kardaani paikallaan, mutta tukikumin "kiinnityspelti" on vielä löysässä. Pyörittele kardaania/pyydä jotain kaveria pyörittelemään vaikka renkaista niin, että kardaani pyörii. Kiristä kiinnityspellin pultit pikkuisen kerrallaan "ristiin". Tällöin on pienempi riski, että tukikumin asento jää vääräksi.

---> Koeaja. Jos jyrisee/tutisee, tulee se todennäköisesti tukikumista. Jotkut vaimenee ajamalla, jotkut eivät millään. Joillakin on tukikumin asennus mennyt kertalaakista ilman tuota kertomaani "leipomista", joillakin ei.


Hommana sinäänsä ihan helppo ja tehtävissä. Kaikista vaikeinta saada vanha laakeri irti ja uusi tukikumi uuden laakerin päälle. Tällä foorumilla todella paljon juttua kardaanin jyrinöistä ja yleisin "ratkaisu" tuohon tuntuisi olevan "hae varaosat volvolta". Tarvikekumit ovat jotenkin omituisia, kun tykkäävät toisilla jyristä helposti.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #2 : 27.01.2018, 12:01:11 »
yes okei,ei ole ollut ikinä mitään täristys/jyristys oireita,aattelin vaan et laakeri on jo aikansa pyörinyt munkin aikana 18 vuotta et jos sen vaihtais,eli pelkällä laakerilla ei välttämättä pärjää,kiitos sulle vastauksesta! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

The moose

  • Vieras
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #3 : 27.01.2018, 14:28:07 »
Itse olen onnistuneesti classic 940 vaihtanut pelkän laakerin tukikumiin. Akselin poorit ei voi mennä väärin kun pooritus on tehty niin. Yksi paksumpi poori per pääty.

Työmaalta löyty ihan perus suljettu skf laakeri vanhan merkkaamattoman laakerin tilalle. Numero oli tallessa mut ei oo enää antaa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #4 : 27.01.2018, 14:57:46 »
Itse olen onnistuneesti classic 940 vaihtanut pelkän laakerin tukikumiin. Akselin poorit ei voi mennä väärin kun pooritus on tehty niin. Yksi paksumpi poori per pääty.
näin on, mutta niitäkin on tavattu joissa onnistuu siitä huolimatta väärin kasaus.

Yleensä muutenkin on aina fiksua merkata asentoja irroittaessa. Sama konehuoneen puolella, jos on kymmeniä samanlaisia pultteja, mutta kaksi pidempää, niin merkkaa mistä.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #5 : 27.01.2018, 21:12:44 »
Se laakerin asennus siihen tukikumiin on syytä katsoa että pyörii suoraan, riippuen huomattavasti tukikumin laadusta (orkkis ei tarkota parasta). Jos jää vinoon niin varmasti täristää kun pyörii epäkeskona.

Itse edelleenkään vielä ole nähnyt loppuvuosien 940 kardaanissa yhtä paksumpaa booria, yksi leveempi ura on kyllä...
Joka tapauksessa pienellä putsaamisella löytää orkkis merkitkin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #6 : 27.01.2018, 23:08:36 »
Itse olen onnistuneesti classic 940 vaihtanut pelkän laakerin tukikumiin. Akselin poorit ei voi mennä väärin kun pooritus on tehty niin. Yksi paksumpi poori per pääty.

Työmaalta löyty ihan perus suljettu skf laakeri vanhan merkkaamattoman laakerin tilalle. Numero oli tallessa mut ei oo enää antaa.
Ihan mielenkiinnosta, millä sais vanhan lakrun irti kardaanista ja kumista ja/tai miten paljon rikkoutui ne suojapellit?


Ihan aiheeseen viistäen: kokemuspohjaisesti vahvistin hiljan teoriaani siitä, että kardaanin täytyy päästä "huljuamaan" tukikumissa vallan rennosti niin sillon ei jytise tai tutise. Tein aivan rieskaan tukikumiin ranekorjauksen eli vetojousi ja rautalankalenkki nostattamaan laakeria ylöspäin siten, että kun kardaani on "vapaana" auto pyörillään niin kardaanilla on varaa painua muutamia millejä alaspäin ennenkon se liikettä rajoitava kumiasia toppaa liikkeen. Tuli parempi ko uus venäläinen  :2funny:, ts liikkeellelähdössä tuntuva raivostuttava jytkytys katosi ja 80-100kmh välin tasainen vapina katosi, pienillä vaihteilla paljon kuormaa kontissa vapistaminen ei loppunut ihan täysin mutta parani jo hitosti niin olkoot nyt toistaseks noin. Tällä logiikalla osat kasaan asettelemalla olen lopulta saanut monessa vermeessä jyrinät ja tärinät vähenemään tai jopa loppumaan kokonaan, ja tämä viimeinen, jopa hieman venäläishenkinen testi vahvisti ajatuksiani tuon tukikumin aiheuttaman tärinän syntymetodista.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

s73

  • Vieras
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #7 : 28.01.2018, 07:57:27 »
pystyykö vaihtamaan pelkän laakerin vai hajooko jotain muuta laakerin vaihdossa,biliasta kyselin osia niin kaikki yhteensä 291e,tämmöseen en ole laakeria koskaan joutunut vaihtamaan eli mimmonen homma? oma ajettu nyt 400tkm niin aattelin et lakru vois olla hyvä vaihtaa?

laakeri 45e
laakerin pidin (kannakekumi) 199e
suojapelti 11e
suojapelti 13 e
suojakumi 24e

Jäätävä hinta kumilla, päädyin tilaamaan skandixilta kitin seitensatkuun, kovilla pakkasilla vähän jäykkä alkuun, muuten ok.
Tuli Fagin laakerilla, asentajan ei tarvinnut muokata kumia yhtään.

Kysy varaosaliikkeistä Febi Bilsteinin kumia ja Kl-varaosiakaan ei kannata jättää välistä,
Olisivat saaneet jopa Febin valmistamia raidetangon suojakumia, mikään muu liike ei sitä tarjonnut.  :idiot2:

Poissa Arzi95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #8 : 28.02.2018, 11:52:35 »
Pakko tähän topicciin laittaa välikysymys, kun ei viitsi uutta aloittaa.
Mikähän mahtaa olla oikea tukilaakerin halkaisija 940 vm96+M90? onko se tuo 50,8mm vai 44,5mm?
T: Tietämätön  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 28.02.2018, 14:55:22 kirjoittanut Arzi95 »

The moose

  • Vieras
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #9 : 28.02.2018, 12:43:21 »
Löysin kuvan vanhasta kumista jossa uusi laakeri.



Harmi ettei tuossakaan näy se laakerin numero. Mutta ihan perus laakeri tais olla jonkun sähkömoottorin yläpään laakeri.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #10 : 28.02.2018, 12:48:02 »
Laakerin numero on 6009, 75od, 45id ja 16mm paksu. Maksoi paikallisessa etrassa 15e skf tekeleenä. 30tkm ajanut ilman mitään ongelmia.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #11 : 28.02.2018, 12:50:39 »
Laakerin tyyppi on juu tuo 6009 2RS jos tarkkoja ollaan. Molemminpuoleinen kumisuoja
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #12 : 28.02.2018, 16:28:10 »
Pakko tähän topicciin laittaa välikysymys, kun ei viitsi uutta aloittaa.
Mikähän mahtaa olla oikea tukilaakerin halkaisija 940 vm96+M90? onko se tuo 50,8mm vai 44,5mm?
T: Tietämätön  :idiot2:

Uskaltaisin väittää että tuo isompi. Kardaanin putkestahan tuo mitataan.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #13 : 28.02.2018, 16:51:35 »
Uskaltaisin väittää että tuo isompi. Kardaanin putkestahan tuo mitataan.
se isompi se on,sisähalkaisija 45mm ja ulkohalkaisia 75mm paksuus 16mm
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #14 : 28.02.2018, 23:03:24 »
700/900 on "aina" tuolla isolla, oon noita autoja purkanut kymmenkunta ja remppaillutkin aktiivisesti tusinaa eri yksilöä, enkä ole ikinä missään yhteydessä nähnyt pienellä laakerilla olevaa kardaania. Kuitenkin tiedän yhden auton, jossa kuulemma on uutena sellainen ollut, mutta vaihdettu isolla laakerilla olevaan..  :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

KL-varaosat  Race.fi