Mullon Volvossa (ja nyt myös Lanciassa) valot säädetty siten, että valokeila "liitää" tienpinnan päällä. Äkkiseltään katsottuna näyttää siltä, että onpas huonot valot... Tarkemmin kun katsoo, niin jonnekkin 300-500m asti näkee kaiken mikä on tienpinnan yläpuolella (rikkaruohosta metsänreunaan). Paljon hyödyllisempään valaista se tiellä seisova este kuin tie millä este seisoo. 
Tosin kaikissa autoissa moinen suuntaus ei onnistu, koska pitkien/lyhyiden suuntaus on keskenään väärä.
Kovasti olen samaa mieltä. Lähivalojen valaiseman alueen ei saa, ainakaan paljon, kirkastua pitkille vaihtaessa. Eikä missään tapauksessa himmentyä.
Yhdysrakenteiset lähi- ja kaukovalot on monessa automallissa suunnattu keskenään väärin. Muun muassa siksi vaihdoin Punton 240 Volvoon. Alkuperäiset pitkät pimentämällä, ja lisäpitkät asentamalla ongelmasta pääsee, mutta auton nokalle joutuu asentamaan lamppuja kuin joulukuuseen.
En ole 240:n lisävalosäleikköä missään nähnyt. Pitänee rakentaa itse, ja laittaa Hellan suorakaiteen muotoiset lisäpitkät. Riittää minulle, koska en halua asentaa autooni
mitään mallivuoden 1988 jälkeen markkinoille tullutta varustetta.
Moni suuntaa lähivalot liian alas. Laki (nykyään direktiivi) vaatii, että lähivalojen pitää valaista tienpinta 40 m päähän.
Valoja pitää käyttää niin, että niillä välttää itsensä ja vastaantulijan joutumasta onnettomuuteen.