Moi, melko pitkään on tullut foorumia seurattua joten ajattelin, että voisihan sitä myös omasta autosta projektipäiväkirjan laittaa pystyyn. Ja itse asiaan..
Tuli ostettua n. 4 kuukautta sitten valmiiksi hitsattu 80 vuosimallin Volvo 242. Pohjaltaan hyvin tehty, maalattu ja massattu, sekä kasattu varsin järeillä osilla. Näillä perusteilla olikin tarkoitus tehdä vain pintapeltien sipistely ja kiikuttaa auto maalarille. Mutta homma eskaloitui vähän, eksyttyäni eräälle ruotsalaiselle sivulle.
Kuva ostokunnosta:

Pohja:


Auto oli seissyt jonkin aikaa joten lattiaan oli kertynyt pientä pintaruostetta, niistä eroon teräsharjalaikan ja hiekkapuhalluksen avulla:



Sitten vähän haftgrundia pintaan, alueiden karhennus karhunkielellä ja hiontaväri pintaan:


Tässä vaiheessa tuntui, että muutakun vähän kittiä takaloksuihin ovien hitsaus ja auto maalarille:

Vanteet tuli myös hommattua, kun halvalla sai, BBS Rs 16x7, 5x114,3 jaolla, et33. Tästä johtuen piti teettää myös jaonmuutos spacerit yhdellä tutulla sorvarilla, niistä tuli 25mm paksut.


No vanteet tuntui tuumaa liian pieniltä ja aivan liian kapeilta, siihen löytyi helpotus felgenfuchs:lta, tuli tilattua 16->17 sisä ja ulkokehät. Sisäkehät on alumiinia, edessä 6,5 tuumaa takana 7. Ulkokehät radinoxia, edessä 2,5 tuumaa takana 3. Näin ollen vanteiden mitoiksi tuli eteen n. 9,5 tuumaa ja taakse n. 10,5. Et luku molemmissa kuitenkin alkup. 33.


Vanteiden keskiöt ja vohvelit tuli myös maalattua. Keskimutterit pitäisi vielä kiillottaa ja ostaa uudet keskimerkit.

Töissä tuli lupsautettua testikumit vanteille, eteen 205/45R17 taakse 245/40R17, vähän on joo kokoeroa, mutta ovatkin vain sovitusmielessä vanteella. Varsinaisiksi kumeiksi tilasin Yokohaman advan neova ad08r koossa, 215/45R17 ja 235/40R17.

Vanteiden sovitusta, hyvin istuu, auto ei vaan nykyisillä tolpilla putoa tarpeeksi alas, kun tarkoituksena laittaa ilmajouset. Joten tod. näk. joutuu jotkin coiloverit ostamaan (saa tarjota jos ylimääräisenä). Sitten voisi olla ajamaton GTS Performancen alusta myynnissä.

Sitten alkaakin olla lähempänä tätä päivää, eli osat tuli ruotsista viime perjantaina. Puukkosaha laulamaan.

Uuden lokasuojan sovittelua, elikkäs lasikuitua nämä. Tuli myös hommattua täältä foorumin kautta hiilikuitupinnalla olevat kontin luukku ja konepelti.

Ovet tuli myös lasikuituisena, tarkoituksena löytää vielä etulokasuojat kuituisena.

Tällä hetkellä homma siis tässä vaiheessa, toinen puoli melkein valmis ja toiselle ei vielä tehty mitään.

Tarkoituksena olisi saada auto ens kesäksi ajoon, mutta saa nähdä miten käy. Tekemistä vielä paljon, ykkösprioriteettinä kuitenki saada kori tehtyä, teetettyä turvakaaret sisälle ja saada auto maalarille. Väriksi tulee valkoinen en vain ole vielä päättänyt minkä auton, jonkinsortin teippauksetkin saattaisi olla tulossa. Tämän jälkeen kasailuhommia ja osien ostelua

Pyrin päivittämään tänne foorumille aina kun hommat etenee. Moottorikin on jo päättetty mutta sitä ei ole vielä ostettu. Jääköön toistaiseksi siis salaisuudeksi. Pahoittelut myös kuvien huonosta laadusta, kännykkä ei vain parempaan pysty

- Jussi -