Morjesta pyttyy!
Taas on aikaa vierähtänyt ja aikaa saatu kulumaan niin uuden talon, työn kun autonkin kimpussa.
Varmaan edes muista enään kaikkea mitä on autolle tehty sitten viimepäivityksen kun tuo päivitys välikin on melko pitkä, mutta yritetään parasta.
Elikka auto tosiaan saatiin nippuun ja kaikki näytti hyvältä ja toisella avaimen väännöllä sytty tulille taas talven jälkeen.
Minkään laisia käyntiongelmia ei ollut ja ainoa öljyvuotokin on tuo sama mikä oli ongelmassa viimekin vuonna eli öljynsuodattimen jalasta vuotaa todennäköisesti suodattimen välistä. Tuossa paketissa on öljynlämpö ja paine anturit niin lähellä suodattimen tiivistepintaa mikä vaikeuttaa osaltaan vuodon paikantamista vaikka antureiden kierteitä on koitettu hieman tiivistellä. Tuohon pitäisi jostakin löytää hyvä suodatin mutta tahtoo hieman hakusessa olla

No sitten olivatkin ensimmäisen koeajon vuorot mutta kytkinhän ei sitten toiminutkaan. Viimevuodesta mikään muu ei ole muuttunut kytkimen suhteen kun että paketti kävi painotuksessa ja vauhtis sipastiin suoraksi. Niin ja toki levy hieman kulunut.
Ongelma tuossa on nyt se että kytkimen liikerata on liian iso jos polkimessa ei ole minkäänlaista rajoitinta eli käpälä osuu asetelmaan poljinta painaessa. Tuonne vaihdettiin uusi työsylinteri ja yritettiin optimoida tangon pituutta sopivaksi mutta edelleen ongelma on esillä. Polkimeen on tehty rajotin ja kylmänä toimiikin ihan ok mutta hieman kun kytkimelle tulee käyttöä niin taas polkimen alla tuntuu tärinää... Tähän ei aivan selvää vastausta olla saatu miksi näin, Oisko sitten käpälän kiinteälle puolelle pitänyt laittaa jotakin spaceria tai jotain en sitten tiedä...
Kaikki saatiin suht kohdilleen ja penkki aika koittikin eilen 27.4 mutta sitten iski laturi ongelmat. Kaikki toimi normaalisti ensikäynnistyksessa ja kokeiluissa mutta yhtäkkiä katosi laturi vaikka mihinkään ei koskettu ja laturin valo toimii päinvastoin kun pitäisi. Eli palaa kun virta pois ja sammuu kun virrat kääntää päälle. Hommaa pyöritettiin 6 tuntia latureita vaihdellessa mutta ongelmat eivät poistuneet joten tätäkin pitää vielä tutkia ja vaihtaa osia.
Niin ja tosiaan penkissä käytiin taas Kannuksessa Motorsetillä ja sekin homma jäi vähän kesken vielä ja kotiläksyjä saatiin.
Elikkä aluksi akku oli aivan kuollut kun autoa piti ottaa kärryltä alas. Todennäköisesti liittyy jotenkin laturi ongelmaan kun ei aikaisemmin tämmöstä ole tapahtunut.
Autoa kuitenkin saatiin erinäisten säätöjen jälkeen ajettua osakaasut mutta täys kaasuvetoja ei saatu otettua kuin 2kpl.
Jostakin kumman syystä laturi lataa mutta ecu ei saanut kuin vähän yli 12v virtaa ja tästä syystä suuttimet eivät jaksanu antaa tarpeeksi soppaa ja seokset jäi hieman laihalle. No kuitenkin kaikki muuten pelas hyvin ja miellyttävän yllätyksen sain kun vedon jälkeen kone näytti 486hp 510nm 1,8barilla.
Eli jotakin ollaan talven muutoksilla tehty oikein verrattuna viimevuoden 343hp 1bar. Onhan tuossa painetta toki lisää mutta ei viimevuoden setupilla olis saatu tuommosia lukemia vaikka oliskin lykännyt sinne saman määrän ahtoa.
Hukkaportissahan on sama 1bar jousi mikä viimekivuonna mutta pakosarjan ansiosta ei myöskään ahtopaineen vastapaine ohjausta paljon tuossa enää tarvinut murehtia.
Nyt vain tehdään vähän muutoksia lisää ja mennään säätämään homma loppuun niin saa kesän ajokausi alkaa

Laitetaan vielä vertailuna viimevuoden ja tämän vuoden laput

2019

2020
