Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V 70 / 2 koppasen etu-vasen kolina ! Vika löytyi !!!

  • 41 Vastauksia
  • 11967 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5563
  • Volvo V70
Vs: V 70 / 2 koppasen etu-vasen kolina ! Vika löytyi !!!
« Vastaus #30 : 08.03.2018, 07:03:34 »
Löytyi omasta autosta kolahtelujen syy. Vakaajatangon oikeanpuoleinen korikumi on väljä. Onko tosiaan niin että tähän ei saa uutta kumia pelkästään?? Minkälaisia korjauksia olette tehneet?

Näihin on ollut saatavilla sellainen paketti, jossa tulee kumi ja panta, ainakin taakse..

Kun se kumi on vulkanoitu siihen tankoon kiinni niin virallinen korjaus taitaa olla tangon vaihto..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Karbooo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 / 2 koppasen etu-vasen kolina ! Vika löytyi !!!
« Vastaus #31 : 08.03.2018, 07:06:43 »
Autodocilla on eteenkin niitä kumeja. Vakaajan hela -nimellä tunnetaan.

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 / 2 koppasen etu-vasen kolina ! Vika löytyi !!!
« Vastaus #32 : 09.03.2018, 17:59:19 »
Löytyi omasta autosta kolahtelujen syy. Vakaajatangon oikeanpuoleinen korikumi on väljä. Onko tosiaan niin että tähän ei saa uutta kumia pelkästään?? Minkälaisia korjauksia olette tehneet?

No nyt löyty etusen kolinan syy ! Etujarrusatulan liukupultit + kumit uudet molemmille puolille ja kolinat hävisi !!!

Mielenkiintoista ja hyvä että löytyi syy. Omassa kikottimessa on kolme poikkeavaa ääntä alustasta nyt tunnistettu.

Itselläni V70:ssä kuuluu vasemmalta edestä ajoittain, joskus, harvakseltaan oikealle käännettäessä pieni kopsahdus vasemmalta puolelta.

Toinen mikä on kuulunut ajoittain viimeisen 5tkm ajan, on jos ajaa töyssystä alas ja varsinkin renkaat käännettynä oikealle niin napsahdus tai "jousimainen kolahdus" etuvasemmalta joka selkeästi tuntuu napsahduksena myös pedaaleissa ja jalkatilan pohjassa.

Kolmas ääni, on hiljainen ja vaimea muljuava ääni edestä vasemmalta jos ajaa epätasaisella pinnalla, kuten jäätyneellä loskalla. Kun laittaisi superpallon tai muun kumipallon peltipurkkiin ja hissukseen sitä löysin rantein heiluttelisi, jos näin kuvaisin.

Jotain on jostain löysällä tai kulunut löysäksi. Vielä 5tkm seuraavaan huoltoon. Jos joku osaisi tai viitsisi antaa vinkkiä jonkun näistä kolmen aiheuttajasta niin olisin todella kiitollinen. 
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: V 70 / 2 koppasen etu-vasen kolina ! Vika löytyi !!!
« Vastaus #33 : 09.03.2018, 18:18:58 »
Tarkista ensin napapultit, sen jälkeen tukivarsien puslat, sitten jäljelle jää varmaan iskarit/niiden yläpäänkiinnitykset. Paljonko on autolla ajettu ja mitä on tehty?
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 / 2 koppasen etu-vasen kolina ! Vika löytyi !!!
« Vastaus #34 : 09.03.2018, 20:33:01 »
Tarkista ensin napapultit, sen jälkeen tukivarsien puslat, sitten jäljelle jää varmaan iskarit/niiden yläpäänkiinnitykset. Paljonko on autolla ajettu ja mitä on tehty?

Terve Kraft. Ja kiitos nopeasta vastauksesta ja vinkeistä.

235tkm ajettu -06 V70, kaasupeli. Ruotsin tuontiauto ja tuotu suomeen 220tkm ajettuna. Tappavan tasaisesti huollettu 200tkm saakka ruotsissa Bilialla ja Mekonomenilla, mutta en tiedä mitä niissä on tehty normaalien määräaikaishuoltojen lisäksi. Suomessa 220tkm tehty öljynvaihto- ja suodattimien vaihto myyjäliikkeessä, joka myös tarkastuttanut auton autotohtorilla vailla moitteen sijaa. Jousilautanen vasemmalla näyttää ainakin siltä kun se olisi kaivettu esiin jostain toisen maailmansodan aikaisesta sotalaivan hylystä... Eli veikkaan että iskarit on vielä myös alkuperäiset.

226tkm kohdalla uusittu Debilillä vasen vetoakseli (SKF) ja molemmat jarrut levyineen ja paloineen eteen sekä vasemman puolen koiranluu. Mietin vaan että onko Debilillä jäänyt jotain tekemättä tai huomioimatta huollon aikana? Luulisi ainakin että kun moiset kilkkeet sinne on vaihdettu niin oltaisiin samalla muitakin alustan kuluvia osia tarkastettu ja katsottu läpi?

Vedin parit tiukemmat "lappu lattiaan" jarrujenhuoltojarrutukset reippaasta vauhdista lumisella tiellä. Tuntuu että hieman tasottui ääntely. Ehkä, lienee toiveajattelua ja selektiivistä kuuloa...  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 09.03.2018, 20:39:10 kirjoittanut TOW »
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: V 70 / 2 koppasen etu-vasen kolina ! Vika löytyi !!!
« Vastaus #35 : 09.03.2018, 23:18:02 »
Yleensä jollei merkintöjä ole muista kuin öljynvaihdoista niin mitään muuta ei sillon ole tehtykään, sehän sen huoltokirjan pointti on että kaikki mitä tehdään merkataan ylös. Tietysti en osaa sanoa Mekonomenin käytännöstä sitten. Koiranluutkin pitäisi kyllä pareittain vaihtaa, eivät edes ole kalliita nimittäin.

Iskarit on varmastikin ehtoopuolella noilla metreillä. Vetoakseli kun on vaihdettu niin voisin melkein lyödä vetoa että uutta napapulttia ei ole laitettu, vaan kiristetty sopivasti vanha takaisin paikalleen ja olisi nyt löysällä. Nehän kannattaa melkein jo oman mielenrauhan takia vaihtaa kun ovat sen 6€/kpl ja tarve on 2 kpl. Valitettavasti nykyään on huollot niin aikataulutettuja että ei paljoa ylimääräistä tehdä kun pitää jo saada toinen auto työn alle, näkee sen täälläkin sinisen toiminnassa.

Iskarin yläpäät jos ovat alkuperäiset, niin aivan varmasti ovat halki siitä vulkanisoinnin kohdalta ja aiheuttaa todennäköisesti jonkinlaista kopsetta. Tokihan se voi myös olla sama juttu kun aiheen aloittajalla, eli liukutapit väljät, eivät nekään taida tolkuttomia uutena maksaa.

Jarrupalatkin saattavat kolista jollei ole alkuperäistä tai sitä vastaavaa tavaraa siellä, laatueroja kun on valitettavan paljon.

Huohotin kannattaa näistä tarkistaa että missä kunnossa on, ettei rupea lykkäämään öljyjä pihalle: https://www.youtube.com/watch?v=-RmtGPqSVEw
Napapultti: https://www.matthewsvolvosite.com/images/2001_volvo_xc_axle_removal_1.jpg
Iskari/yläpää: https://www.youtube.com/watch?v=_4I5_gt8nyc
« Viimeksi muokattu: 09.03.2018, 23:23:25 kirjoittanut Kraft »
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 / 2 koppasen etu-vasen kolina ! Vika löytyi !!!
« Vastaus #36 : 10.03.2018, 06:41:17 »
Yleensä jollei merkintöjä ole muista kuin öljynvaihdoista niin mitään muuta ei sillon ole tehtykään, sehän sen huoltokirjan pointti on että kaikki mitä tehdään merkataan ylös...

Kraft, tuhannet kiitokset vastauksesta ja hyvästä sellaisesta. Nyt on jotain mistä aloittaa. Laitan Debilille sähköpostia asiasta, muotoilen asian oikein diplomaattisesti ja asiallisesti.  8)

Kiitos kanssa vinkistä tuon huohottimen suhteen. Konepelti on ollut säännöllisesti auki ja öljyjä tullut tarkasteltua, mitään poikkeavaa ei ole tullut vastaan eikä öljyä kone tunnu syövän lainkaan. Mutta tarkastetaan ehdottomasti huohotin. Jarrupalojen laatu-/sopimattomuusongelmat ovat myös tuttu juttu. Entisessä autossa kaikki muut palat kirskuivat ja vinkuivat, paitsi orkkispalat.
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10150
  • Teiden tukko
Vs: V 70 / 2 koppasen etu-vasen kolina ! Vika löytyi !!!
« Vastaus #37 : 10.03.2018, 15:05:13 »
Yleensä jollei merkintöjä ole muista kuin öljynvaihdoista niin mitään muuta ei sillon ole tehtykään, sehän sen huoltokirjan pointti on että kaikki mitä tehdään merkataan ylös. Tietysti en osaa sanoa Mekonomenin käytännöstä sitten. Koiranluutkin pitäisi kyllä pareittain vaihtaa, eivät edes ole kalliita nimittäin.

Iskarit on varmastikin ehtoopuolella noilla metreillä. Vetoakseli kun on vaihdettu niin voisin melkein lyödä vetoa että uutta napapulttia ei ole laitettu, vaan kiristetty sopivasti vanha takaisin paikalleen ja olisi nyt löysällä. Nehän kannattaa melkein jo oman mielenrauhan takia vaihtaa kun ovat sen 6€/kpl ja tarve on 2 kpl. Valitettavasti nykyään on huollot niin aikataulutettuja että ei paljoa ylimääräistä tehdä kun pitää jo saada toinen auto työn alle, näkee sen täälläkin sinisen toiminnassa.

Iskarin yläpäät jos ovat alkuperäiset, niin aivan varmasti ovat halki siitä vulkanisoinnin kohdalta ja aiheuttaa todennäköisesti jonkinlaista kopsetta. Tokihan se voi myös olla sama juttu kun aiheen aloittajalla, eli liukutapit väljät, eivät nekään taida tolkuttomia uutena maksaa.

Jarrupalatkin saattavat kolista jollei ole alkuperäistä tai sitä vastaavaa tavaraa siellä, laatueroja kun on valitettavan paljon.

Huohotin kannattaa näistä tarkistaa että missä kunnossa on, ettei rupea lykkäämään öljyjä pihalle: https://www.youtube.com/watch?v=-RmtGPqSVEw
Napapultti: https://www.matthewsvolvosite.com/images/2001_volvo_xc_axle_removal_1.jpg
Iskari/yläpää: https://www.youtube.com/watch?v=_4I5_gt8nyc

Omassa autossa Sinisellä tehdyt määräaikaishuollot on merkitty huoltokirjaan. Ilmastointi- ja Haldex-huollot on merkitty. Alustanosien vaihtoja ei ole merkitty. Kaikista löytyy tieto kun kysyy tiskiltä.

Vetoakselin mukana tulee uusi napapultti. Pyöränlaakerin mukana tulee uusi napapultti. Jos sitä ei vaihdeta asennuksen yhteydessä, on se kyllä asentajan tietämättömyyttä/ammattitaidottomuutta.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6454
Vs: V 70 / 2 koppasen etu-vasen kolina ! Vika löytyi !!!
« Vastaus #38 : 11.03.2018, 02:37:46 »
Bilia on merkinnyt omaan huoltokirjaan leimalla ja työnumerolla sekä määräaikaishuollot että Essential-huollot, jälkimmäisessähän ei sininen tee kaikkia huolto-ohjelman juttuja mutta se ei ole tuosta eroteltavissa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 / 2 koppasen etu-vasen kolina ! Vika löytyi !!!
« Vastaus #39 : 15.03.2018, 16:09:28 »
Iskarin yläpäät jos ovat alkuperäiset, niin aivan varmasti ovat halki siitä vulkanisoinnin kohdalta ja aiheuttaa todennäköisesti jonkinlaista kopsetta.

Kikotin kävi tänään "jälkitarkastuksessa" noin 10tkm viiveellä Debilissä. SKF:n toimittaman vetoakselin mukana tullut napapultti oli kireällä kuten pitääkin. Nivelet ja iskarit itsessään kunnossa, ei poikkeavaa ilmi.

Ehdottivat että tarkastavat samalla juurikin nuo iskarin yläpään kumilevyt. Vasemmanpuolimmainen oli halki, juuri kuten arvelit ja vaihtoivat sen samalla. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki foorumitoveri Kraftille. Ja Debilille myös. -H-

Nyt ainakin kuulostaa siltä, että se muljuava ääni epätasaisella "superpallo peltipurkissa" olisi hävinnyt. Myös tasaisella ajettaessa ratti ei tärise enään samalla tavalla kun ennen.  :3/4 jättää sen:
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10150
  • Teiden tukko
Vs: V 70 / 2 koppasen etu-vasen kolina ! Vika löytyi !!!
« Vastaus #40 : 15.03.2018, 16:21:30 »
Omasta seitenkymppisestä yksi havainto etupään kolinoista. Nyt alla Nokian Hakka 8 ja jos rengaspaine putoaa 2,5 bariin, pitää auto raivostuttavaa kolinaa jostain päin edestä. Kun renkaisiin laittaa 2,7 baria painetta, kolinat poistuu. ??? Rengaspaineen nosto myöskin vaikuttaa auton suuntavakauteen, nuo nykyiset on viimeiset Nokialaiset nastarenkaat mitä minun autossa nähdään.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: V 70 / 2 koppasen etu-vasen kolina ! Vika löytyi !!!
« Vastaus #41 : 15.03.2018, 17:57:24 »
Hyvä että tuli kuntoon!  :)

Iskarin yläpäät on se heikko lenkki näissä.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

 

RallyBaron  Samppasport