En näe tarvetta kovin vahvoihin liuoksiin Suolaaminen, eli ravan lentäminen, loppuu -5C:een.
-12C seos on ollut itselläni aina riittävä, kun ilma lauhtuu, niin säiliö ennättää sulaa (-9C seos saattoi nopeassa lauhumisessa olla vielä kohmeessa, kun tarve iski). Siis kaupan -20C litkuun puolet vettä lisää, eikä hajukaan haittaa.
Missäpäin Suomea suolaaminen tai sen vaikutukset loppuu -5
oC pakkaseen? Hirveen kiva ajaa moottoritietä, kun pakkasta on vaikkapa -7
oC. Paska lentää tuulilasiin ja jäätyy siihen kiinni. Pissapojasta tulee kyllä pesunestettä mutta pyyhkijänsulat on sen verta kohmeessa ettei ne pyyhi lasia. Se on sitä liikenneturvallisuutta se. Mutta se siitä.
Jos haluaa kokeilla onneaan, niin voi pelata noilla vajailla pakkasenkestoilla. Ihme on, jos ei yksikään letku tai pumppu halkea kun ulkona on -30
oC pakkasta ja neste kestää vain -10
oC. Tuolla logiikalla voisi jatkaa jäähdytysnestettäkin, niin 10L kannusta -50
oC kestävästä jäähdytysnesteestä saisi 40 litraa jatkettua tavaraa.

Vai onko noissa nesteissä joku reilumpi varokerroin pakkasen kestävyyden suhteen, jos ne kestää laimentaa noin rankasti?
Etanoli-pohjaiset litkut tuppaa järjestäin haisemaan melko kamalalta, mutta ennemmin hajua kuin metanolia lasille. Viimeaikoina en ole löytänyt kaupoista muuta kuin metanolipohjaista ainetta. Kauppaan ovat järjestäin jääneet.