Elekma  Autoracing

XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen

  • 26 Vastauksia
  • 6842 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sigismund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #15 : 10.12.2020, 18:07:21 »
Kävi niin, että 2,5 vuotta ja 40 tkm teki nivomateista selvää. 10 ja 15% oli henkeä jäljellä  :buck2: Nyt siis perinteistä ratkaisua miettimään eli muutosta normi-iskareihin, eikä mitään tasonsäätötekniikkaa.
Isohkoa vaunua tulee jonkun verran vedettyä, joka varmasti isossa roolissa noin nopeassa nivojen kuoleentumisessa. Aisapainot kuitenkin tarkastettu vaa'alla järkeviksi. Silti melkoinen pettymys, ei nyt aivan näin nopeasti pitäisi paikkojen hajota.
Ajatus nyt laittaa jämerät iskarit ja kuormajouset - mahdollisesti keulaankin?
Kysymys kuuluu: mitkä iskarit ja mitkä jouset? Pitääkö yläpäähän uusia hilppeitä ja jos niin mitä?

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3287
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #16 : 10.12.2020, 20:04:32 »
Omassa entisessä oli ihan normi iskarit ja vaunun vedossa ei ollut mitään ongelmia, kulki kuin juna mutta vielä tasaisemmin.

Poissa Sigismund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #17 : 14.12.2020, 09:02:51 »
Eli ei siis erityisiä "kuormajousia"? XC mitoituksessa lienee ilmeisesti huomioitu raskas perä (= 7 paikkaa) ja vetomassa.

Muistelen joskus lukeneeni tältä palstalta, että yläpään kiinnitysosat menevät ko. muutoksessa uusiksi?

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #18 : 14.12.2020, 13:50:47 »
Ei mene mitään uusiksi. Xc90 iskarit tulee suoraan apurunkoon kiinni.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8156
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #19 : 15.12.2020, 15:59:33 »
Ei mene mitään uusiksi. Xc90 iskarit tulee suoraan apurunkoon kiinni.
Ei tosiaan tarvitse vaihtaa kiinnityksen suhteen mitään, mutta on siellä erilliset kumit välissä molemmin puolin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Sigismund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #20 : 07.01.2021, 17:09:30 »
Nyt on uudet vaimentimet ja jouset takaana. Bilstein B6  Performancet, oli kait normaalia jäsymmät, ja Motonetistä vahvistetut jouset.
Perä on nyt selvästi jäsy, ei jää jumppaamaan joka kuopan jälkeen ja kori oikenee hyvin kun parkkipaikalla pyörittelin vähän rivakammin, mutta maantienopeuksissa, tasaisella baanalla perä huojuu (?) todella selvästi ja häiritsevästi, tai paremminkin tuntuu hakevan uria aivan kuin renkaalla ei olisi pitoa lainkaan. Menikö aurauskulmat pieleen, vai voiko tuollainen johtua iskari/jousiyhdistelmästä? 

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8156
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #21 : 07.01.2021, 23:08:36 »
Jos ajokorkeus muuttui, muuttui myös pyöränkulmat. Käyttäisin tarkastuksessa/säädössä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Sigismund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #22 : 07.01.2021, 23:32:43 »
Perä nousi hieman, olisiko 3-4 cm, ja se varmaankin jo riittää siihen että ajotuntuma muuttui oleellisesti. Käytän suuntauksessa, niin katsotaan löytyykö siitä apu.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #23 : 08.01.2021, 11:19:04 »
Joo noin paljon kun korkeus muuttuu niin menee pyörän kulmat kyllä pyllylleen. Itsekkin miettiny noita b6:sia omaan. Laittaisi samalla kun lyö madallus jouset. Ostan vaan v70 tarkoitetut, kun ovat paljon halvemmat ja menee suoraan paikalle myös.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Sigismund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #24 : 09.01.2021, 17:39:38 »
Yläpäähän ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia. B6:t 130€ kpl, perusiskarit puolet tuosta joten ei siinä isoa säästöä tee. Jouset päälle, 100€ yhteensä. Ihan maltillinen kustannus. Yläpäähän ei tehty mitään muutoksia.

Poissa Sigismund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #25 : 16.01.2021, 09:11:55 »
Sieltähän se lääke löytyi, nelipyöräsuuntauksesta. Oli yllättävän paljon säädettåvää, lienee ollut jo ennen remonttia jossain määrin pielessä mutta uusilla osilla vain virhe korostunut. Nyt kulkee taas suoraan ja vikuroimatta.

Poissa TitanIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #26 : 13.06.2021, 12:57:40 »
Heicon alustasarjan etujousi katkesi ja täytyi laittaa vakio jousitus takaisin alle (ei ole nivoja).
Eteen alkuperäiset vanhat jouset (320tkm) ja taakse uudet lesjöt Fixuxelta, jouset ei tasonsäätömalliin. Edessä suht uudet alkuperäiset iskarit ja takana bilsteinit.
Jousitus/ alusta on tukevampi/ parempi ajaa kuin oli noilla Heicoilla, oli kyllä melko matalalla ja takana piti olla camberin säätöpuslat, koska pyörät ovat muuten todella kallellaan.

Uusilla takajousilla on perä huomattavasti keulaa korkeammalla. Ei haittaa sinällään, mutta näinköhän keulan korko muuttuu ylemmäs jos vaihtaa uudet jouset? Eteen ei taida olla muuta kuin yksi jousimalli saatavilla.


 

Autodiagnoosi  Carcom Oy