Still alive!Kevät herättää tunteita ja tämäkin on saanut taas lisää huomiota. Täytyy edes joku näistä harrastepeleistä tehdä kesäksi kuntoon. Viime juhannuksesta lähtien odottanut katoksessa parempia päiviä.

Pitkään olin stroker moottorin tähän halunnut tehdä ja foorumin kautta sain tähän viime viikolla hankittua 85mm iskulla kampiakselin, kiitokset kaupoista luchadorelle.
Akseli on siis vakio 8-bolt akseli joka on hiottu 5mm sivuun b2xx 49mm kauloille. Suunnitelmana oli käyttää std mittaista b2xx H-profiiliveiviä. Männät vielä hiukan auki mitä käyttäisi. Lensulta saisi myös hiukan lyhyempiä veivejä joka tarjoaisi hiukan enemmän mäntävaihtoehtoja.


Siitä samantien kotimatkalla soittelin kaverille kiinnostaisiko kannen viilaus ja kiinnostihan se, joten samantien uudet venttiilit sekä muuta romua KG-Trimningiltä tilaukseen. Ensi viikolla voisi todennäköisesti kannen viedä koneistamolle. Ensin ajetaan ”aloitus” uusille venttiileille jonka jälkeen kanavien työstä ja sitten seetien teko ja ohjureiden laitto, suoristus ym.
Venttiileiksi valikoitui 46/40mm. Pakoventtiilit tilasin kiilloitetut. Imuventtiilit ainakin ostan tavallisina maanantaina. Saa nähdä miten mahtuu tuo 46 imu. Tiukkaa tekee tuon kuvassa olevan 44/40 yhdistelmänkin kanssa, mutta kylläpä näitä ennenkin on laitettu. Laskujen mukaan mahtuu vierekkäin, mutta ohjureiden on syytä olla hyvät

venttiilit on terästä. Ohjurit tilasin uudet myöskin. En tiedä pitäisikö ne holkittaa k-lineilla tms vai meneekö tuollaisenaan, täytyy keskustella asiantuntijan kanssa. Ainakin rosterivenojen kanssa k-linea on käytetty, mutta joidenkin lähteiden mukaan volvon ohjurit eivät välttämättä kestä halkeamatta asennusta. Tähän palataan vielä.
Muuta hankittua tuli
- S-nokka (12.9mm nostoa ja 300 astetta)
- tuplajouset ja alumiini retainerit
- pako & imuventtiilin ohjurit




44/40 ”koesovitus”

Eli summa summarum tällä kertaa olisi suunnitelmissa seuraavanlainen kokoonpano:
- RE85
- 2260cm3 iskutilavuus (isku 85mm, poraus 92mm)
- 46/40mm venttiilit
- tuplajouset + alu retainerit
- kanavat ja palotilat työstettynä
- puristussuhde 11 - 12 väliin (lopullinen mäntä ja veiviratkaisu ja palotilan lopullinen koko vaikuttavat vielä)
- S-nokka
- chevyn nostajat + putkitönärit
- b2xx H-profiiliveivit + (?) männät
- 123 tune BT kärjetön jakaja
- 2x weber dcoe 45 (vaihdetaan ehkä 48)
- KG-Trimning typ 2 peltipakosarja
- 2.5” putki alusta loppuun 2x läpivirtaavalla vaimentajalla
-teräs vauhtipyörä (4.4kg)
Yhtenä kysymysmerkkinä on vielä keinuvipupukki, siitä jo laitoinkin asiaa tappikoneen viritys osioon. Eli täytyisi joku parempi keinuvipupukki tähän keksiä, pelkästään shimmaus ja jousien vaihto putkiin ei taida riittää. Ainakin 10mm kierteet voisi koneistaa pukeille. Öljykanava on myöskin käytännössä jo kiinni keinuvipujen kiinnityspinnassa, tätä ei varmaan voi enää madaltaa(?)

Yhtenä vaihtoehtonahan olisi vakio keinuvipuakseli, kg-trimningiltä järeämmät pukit, ja keinuvipujen shimmaus ja putkien teko jousien tilalle. Sitten jää vaan arvoitukseksi miten itse keinuvivun käy, vaikka ei nuo jouset/nokka nyt niin järeä ole, mutta aiempiin havaintoihin perustuen 7500-8000rpm nurkilla rupeaa kaikki hajoamaan käsin mikä ei ole hyvää, vahvistettua jne.
Näillä mennään tällä kertaa, toivottavasti olisi kesällä ajossa ilman taas yhtä katastrofia, mutta taas on lukijoille tiedossa hykertelyä yhden autoteollisuuden suurimpien saavutusten: volvo b20 moottorin ja vapaastihengittävän nimeen vannovan kotivirittäjän kanssa.