Kivan näköistä 
Kiitos

kiva lukea, että vanha maamoottorikin herättää positiivisia tunteita foorumilla

Nyt kun ne työntötangot puuttuvat olen tehnyt rauhaksiin kaikkia muita oheishommia.
Ensimmäisenä kasailin moottoritilaan hiukan lisää tavaraa, pakosarjan, imusarjat ja kaasuttimet, laturin, startin, virranjakajan, syylärin ja flektin ym.
Syyläri tosiaan on alumiininen ”mallikohtainen” tiesin, ettei se ihan sellainen ole, mutta kohtuu helposti se siihen meni. Tuohon keulalle kun olen mallailut 6 eri syyläriä ja tullut siihen tulokseen, että ilman runkopalkkien vahvikkeiden tai keulapalan isompaa leikkomista ei tuohon muuta saa. Tuossa on kuitenkin kenno huomattavasti paksumpi ja virtaa varmasti enemmän kuin kattilakiveä täynnä oleva 50 vuotias messinkisyyläri.
Letkulähdöt tässä olivat liian pienet, mutta se ratkaistiin helposti. Syyläri toimitettiin siten, että lähtöjen päällä oli kumiset/pehmeät muoviset tulpat joten niistä Leikkasin vain päädyt auki ja letku sopi siihen päälle suoraan, problem solved.
Flekti on edelleen etupuolella eikä se muualle mahdu. Flekti mahtui juuri päätyjen väliin ja sen kiinnitin sen samoin kun se aina on ollut: neljällä nippusiteellä kennon välistä ylä ja alareunasta.

Tulpanjohdot päivitin aiemmasta tuollaisiin ainakin mukamas performance malleihin. Onhan ne hävyttömän siniset, mutta jos toimittavat kipinän paremmin perille niin kelpaa mulle. Tulpiksi valitsin vaihtelun vuoksi densot, kun boscheja ei ollut hyllyssä. Aiemmin kyllä olen pärjännyt kaikkien rakastamalla NGK:lla.
Imusarjat ei ole mitkään kaikista parhaimmat tai kauneimmat. Alunperin ollut yksiosainen, josta vain tehty kaksiosainen. Vaatii myös aika paljon vänkäämistä ja kumivasaraa että sopii pakosarjan viereen. Kohdistaminenkin on aikalailla silmämääräistä, mutta en viitsi tapittaa enää noita sarjoja kun uudet/uusi on hankintalistalla. Jos nyt saisi ensin edes koko maailmanlopun laitteen toimimaan

Uusi Bensapumppu on sen verran iso morkula että se ei enää mihin tahansa mahdukaan. Alkuperäinen polttoainelinja on keulille asti täysin voimissaan enkä halua sitä teurastaa ja jättää pumppua tankin viereen akselin syvennykseen ruostumaan. Taitaa myös vatkata lämpöiseksi polttoaineen jo niin viileä paikka ei varmasti ole huonoksi. Parhaimmaksi paikaksi tuntui valikoituvan alkuperäisen imuilman ”kotelo” keulapalassa. Siihen se sopi kivasti, on viileässä paikassa ja toisaalta mahdollisimman kaukana kabiinista surisemasta.
Mutta onhan tuo vähän härski paikka kolariturvallisuuden näkökulmasta. Voisihan siihen tehdä jonkun tappokytkimen yhdistettynä öljynpaine-anturiin tms. Joka tapauksessa se polttoainelinja kulkisi keulan kautta tai hyvin läheltä joten saa olla tuossa.
Johdotuksia täytyy osin vetää uudestaan ja siistiä. Kovasti myöskin tekisi mieli sukittaa ja vähän siistiä noita ihan alkuperäisiäkin johtoja, kun 70-luvulla ei näköjään vielä liittimiä käytetty hirveästi. Alkuperäiset releetkin on yksittäisillä abikoilla ja johdot on aika näkyvästi. Mutta sitä ehtii suunnittelemaan vielä.
Tällä hetkellä tilanne on tämä:

Muuten autoon on tullut pohjasta hiottua kivien syömiä paikkoja puhtaaksi ja massattua uudestaan. Takana kursläpän edessä oli jo niin ohutta peltiä, että leikkasin palan pois ja hitsasin uuden. Näyttävät nämä syöpyvän tietyistä samoista paikoista, kun kivet syövät, sillä näitä jo aiemmin tehtyjä paikkoja saa tehdä uudestaan melkein joka vuosi ettei tule ruostereikiä.
Jarrut ei olleet jumissa, mutta levyt ruostuneet, varsinkin takaa. Niille annoin lisäaikaa ensi kesään hiomalla ne puhtaaksi ja maalaamalla keskiöt niistä. Samalla säädin käsijarrun.
Kotelosuojaa suihkin taas kriittisimpiin paikkoihin, erityisesti takakylkien sisälle, joissa on myös hitsisauma vaihdettujen takakaarien takia.
Niiden työntötankojen osalta on hiukan liikaa harmia taas tiedossa. Rupesin mittailemaan ja nykyiset ovat jotkut aivan erikoisen mittaiset: 223mm! Ne ”normaalit” chevyn nostajien kanssa myytävät ovat 218.3mm. Alkuperäiset 205.5mm.. kyselin KG-trimningiltä mittatilaus tikkuja ja heilläkin on materiaalipulaa, ensi viikolla ehkä tietää koska lisää saa. Saahan noita aihioita myös, mutta päät on loppu monesta paikasta
Jos on tietoa kuka tekee mittatilaus tikkuja niin paiskatkaa yv:tä. Pääsisi elämässä eteenpäin senkin suhteen.