Mukavan perusteellista touhua 

yritys on ainakin kovaa

Perjantaina sain kannen takaisin koneistamolta. Siitä otettiin se 1.5mm siivu pois sekä venttiilinjousikaivot kairattiin 32 milliseksi tuplajousia varten. Heti kannen saatuani pyöristin palotilan terävät kulmat mitkä jäävät höyläämisen jälkeen. Sitten mittailin palotilat ja lopulliseksi puristussuhteeksi muodostui n. 11.4 Hiukan oli mittavälineiden kanssa epävarmuutta, mutta sain kuitenkin lopulta tuloksen riittävän tarkasti. Sitten vain kansi kasaukseen ja lopulta tilanne näytti tältä:

Seuraavaksi vuorossa oli imusarja. Uudessa imusarjassa ei ollut samanlaista korvaa mihin tekemäni kaasuvivusto kiinnitetään kuin aiemmassa imusarjassa oli. Leikkasin vanhasta sarjasta korvan pois ja puhdistelin huolellisesti kaikki hitsattavat pinnat. Pulttasin imusarjan vielä kiinni romukanteen ja hitsattavalle puolelle paksun teräslevyn kaasuttimien laippaan, jotta säästyttäisiin suuremmilta vääntymisiltä. Chinesium osoittautui vähemmän yllättäen kuitenkin aika likaiseksi materiaaliksi ja kuitenkin nousi hitsatessa pintaan kaikkea törkyä niin lopuksi vielä sulatin koko sauman tasaiseksi. Kyllä se korva siinä kaasuvivuston pitää..

Lopuksi vielä ennen kannen kiinni ruuvaamista tarkistin imukanavien ja imusarjan, että ovat linjassaan ja hyvältä näytti.

Seuraavaksi se sitten olikin kannen kiinnittämisen vuoro. Ennen sitä kuitenkin oli vielä yksi asia tehtävä. Nimittäin öljypohja irroitettava vielä kerran uudestaan.
Itse itseäni lainaten:
Kasailin vielä samoilla silmillä kaiken takaisin.
Viime kerralla laitoin tuon männän ja öljypohjan takaisin autopilotilla joskus aamuyöllä ja jälkeenpäin jäi epäilys kaivamaan, että kumminkos päin se mäntä nyt sitten meni sinne. Lähinnä kun kasatessa keskityin siihen että männänrenkaissa osuu katkokset oikeaan kohtaan eikä katkaise niitä puristimella. Kokeilin jo aiemmin kaiken maailman käärmekamerat ynnä muut millä olisi asian voinut nähdä, mutta öljypumppu ja viimeistään tekemäni loiskelevy sen estivät, joten ei muuta kuin purkaen. Männistä kun on otettu laesta se 0.2mm pois niin kaikki merkinnät mistä moisen olisi nähnyt ovat hävinneet. Ensi kerralla pitää kyllä raapaista merkit myös lakeen. Onneksi lopulta isoin ja aikaa vievin homma tuossa oli vanhojen tiivisteiden kaapiminen. Mäntä siis oli oikein päin, mutta kun epäilys jää niin minkäs sille mahtaa..
Sitten lopulta päästiin itse asiaan eli siihen kannen kiinni ruuvaamiseen. Puhdistelin jälleen kaiken huolella mukaan lukien kannenpultin kierteet. Tällä kertaa myös hioin kannesta pinnan kannenpulttien alta raudalle, ettei ole maalia välissä haittaamassa kiristystä.
Tiivisteeksi tuli edelleen elringin kynsipahvi. Aiemmat huonot kokemukset kun olivat oikeasti siitä vuotavasta kanavasta johtuvia..
Sitten pako- ja imusarjan kimppuun ja voin kyllä sanoa, että olipahan työmaa. Varmaan kannattaa ensi kerralla mitata laippojen paksuus etukäteen. Aiemmassa samanlaisessa imusarjassa laippa oli pakosarjan kanssa noin saman paksuinen, mutta tässä uudessa ei. Hirveä työmaa sitten tehdä shimmejä väliin, mutta lopulta sekin saatiin hoidettua ja nyt on sarjat kunnolla kiinni.

Seuraavana ohjelmassa oli kaasuttimet. Ostin tähän 38mm kurkut aiempien 36 tilalle, joten ne vaihtuivat ensimmäisenä. Samalla, kun halusin kokeilla nyt tuota E85+kaasutin komboa niin laskin kylmästi vain 30% isommat suuttimet edellisistä ja valitsin lähimmäksi osuvan koon. Tilailin F9 55 tyhjäkäynnit, 250 neulat ja 60 kiihdytyspumpun suuttimet. Pääsuuttimet porasin kokoon 200 ja ilmasuuttimia lähdin yrittämään 140.
Kaasuttimien kasauksen jälkeen pulttasin ne imusarjan jatkeeksi tietysti uusilla misabin laipoilla ja kumityynyillä.
Sitten keinuvivusto kiinni ja säätelin venttiilinvälykset kohdalleen. Hiukan pelotti miten säädön kanssa käy, kun kansi on nyt 0.5mm korkeampi kuin se kansi mille nuo työntötangot tein. Pari keinuvipua oli, missä säätö meni lähelle lopppua. Pitää harkita mitä tekee vielä asialle.

Sitten venttiilikoppa kiinni ja öljyt sisään. Tälläkin kertaa amsoilin z-rod 10w-30.
Sitten oli kasa erilaisia pikkuhommia edessä kuten virranjakajan kiinnitys, pakoputken välipätkän kiinnitys, jäähdytysjarjestelmän kasaaminen, termostaatin koe keittäminen, antureiden kiinnitystä ym.
Lopulta tilanne näytti seuraavalta:

Moottoritilahan on likainen kuin mikäkin ja samoin koko auto, mutta ehkä se tässä tilanteessa sallitaan.
Jarrujen alipaineen kanssa en viitsinyt tässä vaiheessa ruveta tappelemaan niin tökkäsin siihen tulpatun putken kiinni. Myöhemmin varmasti aiheuttaa päänvaivaa kun tässä chinesium imusarjassa on vain yhdelle kurkulle viitsitty laittaa nipalle kierteet.
Sitten hain 20L E85:sta. Ennen tankkiin kaatamista pumppasin tankin kuivaksi ja tein vielä testin lyijynkorvikkeen kanssa. Huipputieteellisen tutkimuksen lopputulos oli, että lyijynkorvike ja E85 sekoittuvat toisiinsa ainakin vanhassa vissypullossa.
Sitten viimeiset tarkistukset ja käsi vapisten virtalukolle ja avaimesta kääntö. Kyllähän se taas hörähti käyntiin. Tosin käy kyllä todella laihalla tyhjää, vaikka kuinka koetti seosruuveilakin tilannetta korjata. Imuvuotoja en löytänyt, täytyy vielä tarkistaa varmaan uudestaan. Synkan katsoin synkkamittarilla kohdalleen, mutta aivastelee kun käy niin laihalla. Kierroksilla en seoksista luonnollisesti osaa sanoa mitään, kun vihelsin pelin tässä vaiheessa poikki ja ajattelin, että järkeillään nyt kunnolla ennenkuin sulattaa koko pannun.
Tk- suuttimet täytyy vähintäänkin tilata vieläkin huomattavasti suuremmat ja tarkistaa vielä kerran imuvuodot, jonka jälkeen päästään vasta muihin osa-alueisiin.
Toinen iso kysymysmerkki on ennakko. Nyt kun tankissa on E85 sitä ennakkoakin toivottavasti saisi riittävästi ennen nakutusta.
Nyt tästä bt ohjelmoitavasta jakajastakaan ei ole hirveänä hyötyä, kun ei ole mitään hajua millaisella käyrällä tätä moottoria lähtisi säätämään. Kun ei ole varsinaisesti mitään aiempaa esimerkkiä paitsi yksi käyrä millä sain moottorin toimimaan ennen tätä stroker moottoria ja jokainen moottori on tietysti yksilö. Jos tähän löytyy joltain apuja niin olisin kiitollinen. Penkissä nyt tietysti viimeistään, mutta kun saisi edes sellaisiin säätöihin, että pääsisi katsastuskonttorille ajamaan.
Uusia mittareita täytyy hankkia. Nyt öljynpainetta ja lämpötilaa valvoo biltema, joihin ei ole kyllä liian paljon luottoa. Joten lähtevät vaihtoon pikimmiten.
Uusi akku täytyy hankkia.
Lopulta tietysti viedä penkitettäväksi, jossa saa ennakot ja kaasarin säädöt kohdalleen. Täytyy vain etsiä joku kaasareiden päälle kunnolla ymmärtävä kenellä on vapaita aikoja ennen kesää.
En haluaisi hämmentää lukijakuntaa, mutta myös hiukan miettinyt kuuluisikohan tämä sittenkin tuonne projektit puolelle tämä auto, kun tämä on tehty jo useamman kerran uusiksi 2018 jälkeen jolloin sanoin, että tähän ei tule enää muutoksia

Loppuun vielä pari ruutua likaisesta autosta, joka sai pitkästä aikaa valohoitoa:


Jatketaan harjoituksia.