Parit burnikset ja n. 700-800km kesti ensimmäinen M40. Toissapäivänä laturisekoilun jälkeen kotiin pihatielle tullessa annoin pienen kytkinpommin ja sehän päätyi tekemään välittömästi M40 ykkösvaihteesta hiukan harvavälitteisemmän

eipä ollut mikään yllätys.
Laatikon irroittamisessa ei onneksi kestä kauan.

Eilen hain uuden laatikon tilalle. Ennen kiinni laittamista aiemmasta viisastuneena varuiksi katsoin, että vauhtipyörän pultit ovat kaikki kunnossa ja oikeassa momentissa. Olihan ne, joten pienen putsauksen, kytkinkopan vaihdon ja painelaalekerin ja sen haarukan kiinnittämisen jälkeen ”uusi” laatikko oli valmis sujahtamaan paikoilleen. Siinä prosessissa ei mitään uutta tai ihmeellistä.

Yllättävän hyvin vääntöä kestää tuo M40, mutta kytkinpommia ei kärsi yhtään tai muuten rattaan palat lentelee. Pitkää keppiä en ihan heti ole vaihtamassa mihinkään, joten se nyt rajottaa ettei ole tullut jo laitettua M45/46 laatikkoa. Joutuisi teurastamaan vaihteisto tunnelin ja onhan tuo pitkä vaihdekeppi nyt itsessään jo yksi autoteollisuuden hienoimmista asioista niin ei sitä äkkiä halua poistaa. Onhan niitä pitkäkeppi virityksiä tehty myös noihin laatikoihin, mutta en jaksa uskoa, että siitä saisi mitenkään tarkan tai hyvän tuntuisen, jos nyt muutenkaan ei tuossa pitkässä kepissä ole kauhean lyhyet ja tarkat vaihdevälit. Jos tähän ruvetaan vaihteistotunnelia silppuamaan ja lyhyttä keppiä laittamaan niin sitten mennään kyllä muutenkin ”full race” linjalle ja laatikoksi suorakytkentä. Joka kyllä muuten pitää mekkalaa, mutta olisi nopeat vaihdot. M40 kuoriin ei suorahampaisia kestävämpiä ratassarjoja ole kauheasti tarjolla. Yksi pulju näytti briteissä myyvän ratassarjoja myös M40 laatikkoon, mutta loppuun myytyä näyttää.
Täytyy harkita ja pyöritellä eri vaihtoehtoja, mutta toistaiseksi mennään tällä.
Tänään oli rompetori pirkanmaan v-palvelulla ja halusin ehdottomasti päästä paikalle tällä autolla, joten koko viime yö meni ihan täysin asentaessa.
Laturille en ehtinyt vielä keksimään lopullista ratkaisua, mutta hyllystä löytyneelle vanhalle deekun laturillekin löytyi käyttöä, kun hiukan sitä palastelemalla se sopi hienosti tähän. Alakorva oli liian paksu, joten siitä otin 2.5cm pois ja porasin siihen 10mm reiän M10 pulttia varten. Laturi meinasi ottaa lohkon kylkeen kiinni hiilisillan kohdalta missä on vain onttoa tilaa niin hioin sitä ensin ohuemmaksi jonka jälkeen naputtelin sitä hiukan sisäänpäin, jotta se väistää lohkossa olevan volvo B20 kohotekstin mihin se otti kiinni
Yläkorvaa muokkasin jälleen rajusti ja muutoksena aiempaan hitsasin siihen 4mm latasta vahvikkeen. Nyt ainakin kesti 200km ongelmitta, mutta paremmalla aikaa täytyy kehittää kunnon kiinnike lohkoon. Prototyyppi ja visio on jo olemassa.

Sitten kun auto oli taas ajokunnossa oli ulkokuori hoidettava kuntoon, että kehtaa esitellä muille. En tiedä mitä happosadetta täällä on ollut tai jotain muuta aivan käsittämätöntä on tapahtunut. Viime syksynä myllytin koko auton ja nyt keväällä kun otin auton pois säilöstä ja pesin pölyt pois niin maalipinnassa oli tuollaista erikoista harmaata hapettumaa. Ajattelin aluksi, että se on vain likaa, mutta kolmen pesun ja eri aineilla putsaamisen jälkeen totesin, että kyllä se on vain maalipinnassa vikaa. Onneksi se kuitenkin lähti suurimmilta osin yhdellä myllytyskerralla. Kävin koko auton läpi ja vahasin ensin fusson kovavahalla ja lopuksi päälle vielä quick detailer.
Vasemmalla ennen myllytystä.

Lopputulos palkitsee:

Ennen lähtöa tarkistin vielä venttiilinvälykset, jotka olivat ok. Samalla laitoin uuden venttiilikopan tiivisteen. Nukkumaan ei juuri ehtinyt, mutta kaikki oli valmista ja toimivaa aamuun mennessä. Lähdin hyvissä ajoin liikkeelle ja olinkin ensimmäisten joukossa paikalla. Auto herätti kiinnostusta ja hyttiin tiirailtiin kovasti ja ihmeteltiin kaikkia lisämittareita ja näyttöjä, joten lopulta avasin konepellinkin hetkeksi ja juttukaveria riitti. Hieno tapahtuma ja paljon hyviä osia myynnissä ja hienoja autoja paikalla. Olikohan muita foorumilaisia paikalla?

Auto toimi kotiin asti hienosti eikä laturin tai minkään muunkaan kanssa ollut ongelmia.