Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2

  • 253 Vastauksia
  • 73805 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #240 : 25.09.2023, 01:13:27 »
Kausi paketoitu tämän auton kanssa. Suorastaan poikkeuksellista, kun jo toinen kausi ajettu ilman suurempia murheita.

Auto oli vaihtelevasti käytössä aina huhtikuusta tähän viikonloppuun asti. Kilometrejä ei ole oikein tullut seurattua, kun mittaristo välillä jumittaa eikä kerää kaikkia metrejä talteen, mutta tälle kaudelle tuli pikaisesti laskettuna ainakin 3000km. Enemmänkin varmaan olisi tullut, mutta opiskelijan kukkaro, polttoaineen hinta ja tämän kulutus rajoittivat kesällä suurimpia menohaluja.

Viikonloppuna vaihdoin vielä veden + water wetterin tilalle tavallisen jäähdytinnesteen, pesin auton ja vaihdoin taas kammottavat tykkivanteet säilytysrenkaiksi alle.

Valmiina talvisäilöön.


Nyt hetki keskitytään muihin projekteihin, mutta kyllä tähänkin jotain on tulossa ensi kesää varten. Jos viimein se 200hp menisi rikki ;)
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #241 : 21.01.2024, 20:36:49 »
Tällä kertaa aloitin talvimiittiin valmistautumisen reilusti ennakkoon.

Vaikka viime ajokausi päätettiinkin onnistuneesti ilman vaurioita, ajattelin ottaa hiukan etuvetoa jo talvimiittiä varten, ja herättelin 142 henkiin tarkoituksena kokeilla löytyykö ajoa haittaavia vikoja ja pystyykö tällä ajamaan talvella.
Lauantai-iltana oli vielä n. -15 astetta pakkasta ja jäähdytinnesteet olivat yllätys yllätys sohjoa. Ensimmäiseksi tarvitsi tehdä lumityöt hallin edestä, jonka jälkeen hinasin auton lämpimälle puolelle autotalliin ja annoin sulaa yön yli. Odotellessa pyöräytin semisliksien tilalle nastarenkaat. Olisi varmaan vähän helpompaa jos olisi useampi setti 15” vanteita :idiot2:

Aamulla sitten vaihtelin ne jäähdytinnesteet ja tuohtuneena aiemmasta ostin käyttövalmista niin pitäisi ainakin kestää sen mitä luvataan. Täytyy laittaa ostoslistalle kunnollinen jäähdytinneste testeri, kun tähän asti olen pelleillyt niillä pipettimallisilla. Kyllä niilläkin ainakin suuntaa-antavan tuloksen on saanut. Tästä en kestävyyttä edes mitannut, kun ei ollut tarkoitus talvella ajella.
Nesteiden vaihdon jälkeen pesin auton ja muuten tarkistelin, että kaikki on ok ja tankkasin 10l uutta bensaa, niin pienellä ryypyllä hörähti ongelmitta käyntiin ja toimi kuten kuuluukin. Hetken lämmiteltyä pihassa lähdin ajamaan ja kokeilemaan ja hienostihan se toimi, tosin takapyörillä oli pito jostain syystä vähissä, vaikka nastat olivat lähes uudet ::)

Takaroiskeläppien kiinnitysraudat luovuttivat hangessa peruuttaessa, kun ovat niin lähellä maata. Täytyy hankkia uudet.




Vinterbil


Ajaessa yllätti positiivisesti, että hyttiin tuli jopa lämmintä ilmaa. Vähän pelkäsin, että lasit eivät pysy edes sulana, kun vesikiertoa on jouduttu muuttamaan tuon davies craigin takia. Toki tässä vaiheessa pakkasta ei ollut kuin 5 astetta, mutta eiköhän kovemmallakin pakkasella lasit pysy auki.

Hetken kylillä ajeltua polkasi kytkinpoljin tyhjää ja arvasin heti mikä oli vikana. Olin jo aiemmin katsellut, että kytkimen työsylinterin paikallaan pitävä sokka on sen verran paljon käytetty, että on mennyt soikeaksi eikä enää asettunut työsylinterin uraan koko matkalta. Onneksi apu löytyi heti ja ajelin kaverin (käyttäjä wurth) pihaan ja hetken, kun selailtiin vanhoja romulaareja löytyi ihan aito oikea ko työsylinteriin kuuluva sokka jonka naksautin paikoilleen ja matka jatkui. Päätin ajon n. 70km jälkeen ja ajoin auton samoille sijoilleen, jossa saa odottaa, kun ei mitään vikoja ilmennyt. Öljyt täytyy vaihtaa vielä ennen seuraavaa käyttökertaa.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2024, 20:39:12 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #242 : 22.01.2024, 17:05:18 »
Tuli luettua melkein kerralla koko päiväkirja! Oot kyllä kova rassaamaan, tehokas ja nopea! Jälkikin näyttää hyvältä ja mahtava, kun vanha koppa pääsee radallekin! Reipasta jatkoa harrastuksen parissa!

Videota autosta jaksaisi katsoa pidempäänkin!
Entinen: XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 250tkm. 235/60R18.

Nykyinen: V60 D4 AWD Inscripition aut vm -20.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #243 : 22.01.2024, 22:46:05 »
Tuli luettua melkein kerralla koko päiväkirja! Oot kyllä kova rassaamaan, tehokas ja nopea! Jälkikin näyttää hyvältä ja mahtava, kun vanha koppa pääsee radallekin! Reipasta jatkoa harrastuksen parissa!

Videota autosta jaksaisi katsoa pidempäänkin!

Kiitos -H-
Videoita olisi toisaalta kiinnostavaa taltioida itsekin, mutta jos siihen ryhtyisi tarvitsisi niissä varmaan olla jotain kunnon sisältöä eikä pelkästään autolla ajelua tai paikallaan käyttämistä, jotta pidemmän päälle jaksaisi niitä katsella muut ihmiset ja itse niitä tehdä. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #244 : 05.02.2024, 21:54:14 »
Ollut hyviä pakkasia niin kävin tätä taas hiukan ulkoiluttamassa. Aivan huikea talviauto silloin kun ei suolaa kylvetä. Kaasun kanssa tosin saa hiukan varoa…
Tänään oli -6 astetta ulkona ja 2vk seisomisen jälkeen lähti käyntiin pienen sahauksen jälkeen. Toinen ryyppyvaijeri jäi kaasuttimen päästä jumiin ja onnistuin kastelemaan tulpat niin meinasi olla lähtö ontuvaa, mutta kun kävi sormin vetämässä ryyppyvivun takaisin lähti käyntiin. Enpä kyllä ikinä ryyppyä käytä, vaan käynnistäessä polkaisee muutaman kerran kaasun pohjaan niin kiihdytyspumppu tarjoilee riittävästi bensaa käynnistymiseen.

Noh, joka tapauksessa loppuviikoksi oli luvattu rapsakkaa keliä, niin päätin asentaa lohkolämppärin paikoilleen. Itse vastuksen kävin repimässä toisesta lohkosta jo moottoria rakentaessa, kun tarvike vesimarkat eivät tahtoneet pysyä paikoillaan. Tänään kävin sitten taas hakemassa defan panssarikaapelin yhdestä romuun menevästä autosta ja se vielä sopi paikoilleenkin, sillä etukäteen en ollut yhtään varma mikä johto vastukseen sopii, sillä siinä ei ollut mitään merkintöjä ja oli otettu 15v seisseestä moottorista. Ensinnä kokeilin, että vastus toimii ja toimihan se. Kiinnikkeen pistokkeelle tein piiloon hiekkapellin taakse poikittaispalkkiin, joka on piilossa muuten, mutta helposti saavutettavissa, kun tietää mistä etsiä. Nyt ei tarvitse lyödä lauantai aamuna -20 asteesta kylmiltään käyntiin.



Samaan konkurssiin, kun auto oli tallissa tein uudet kiinnikkeet roiskeläpille käyttäen sapluunana toista ehjää original volvo kiinnikettä. Materiaalina 2mm alumiini tällä kertaa. Nyt tuntuvat olevan tukevasti kiinni. Alustalle tein bolt checkin ja onneksi niin, koska oli toinen iskarin pultti poikki. Iskari kiinnittyy tällä hetkellä siis alasilmästä M12 12.9 kierretangolla. Kierretanko oli harkittu riski ja pitää muuttaa systeemiä mikäli näyttää siltä, ettei kestä. Tähän hätään tein uuden samanlaisen.

Öljyt tilailin myös ja ne saapunevat loppuviikosta.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2024, 21:58:11 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #245 : 10.02.2024, 19:34:42 »
Talvimiitissä käyty ja hauskaa oli, vaikka hirveän pitkään ei paikalla joutanutkaan olla.

Aamulla heräsin muutaman tunnin etukäteen ja tyrkkäsin volvon lohkolämmittimen johdon päähän, kun auto oli katoksessa ollut viimeisen viikon. Samalla katsoin lämpömittaria, joka näytti -30 astetta, joten hiukan oli taas ennustettavissa jonkinlaisia peliliikkeitä ennen liikkeellelähtöä.

N.  Tunti ennen liikkeellelähtöä oli tarkoituksena käydä tallilla vaihtamassa vielä öljyt, sillä kyseiset öljyt olivat olleet viime syksystä asti moottorissa. Tässä vaiheessa lohkolämmitin oli ehtinyt lämmittämään n. 2h ja moottorin kylki oli jo hiukan alle kädenlämpöinen, mutta öljypohja vielä kylmän tuntuinen luonnollisesti, kun sitä ei suoranaisesti mikään lämmitä. Ajattelin kuitenkin, että eiköhän se nyt sen verran ole lämminnyt, että kehtaa käynnistää. Lähti kyllä hienosti ilman sahaamista käyntiin, mutta öljynpainemittari nousi kiusallisen hitaasti, joten vihelsin pelin poikki ja sammutin moottorin. Hetken aikaa mietin, että mitäs nyt ja samalla muistin, että ei hel.. ne uudetkin öljyt ovat kohmeisena takakontissa. Ratkaisuna vein uudet öljyt lämpöiseen vesihauteeseen sisälle ja annoin sisätilan lämmittimen puhaltaa öljypohjaan jonkun aikaa, jonka jälkeen valutin vanhat öljyt pois tunkin varassa katoksessa ja tilalle uudet notkeat lämmitetyt öljyt ja samantien moottori käyntiin. Eivät ne vanhat onneksi olleet mitään liisteriä, vaan ihan hyvin tulivat pihalle pohjaropusta, vaan ennemminkin oli autogaugen mittari kohmeessa ja lähti viisari reagoimaan herkemmin vasta, kun sai sisätilaan lämmintä ilmaa.  No tulipahan vaihdettua ne öljyt.

Öljyiksi tuli z-rod 10w-40. Aiemmin olen käyttänyt 10w-30 ja 20w-50 50:50, joten ihan hyvä, että nykyään suomestakin saa tätä 10w-40 viskositeetilla.


Samalla, kun olin jo aikataulusta myöhässä ajelin käyttäjän wurth pihaan ihmettelemään, kun myöskin 940 meinasi hiukan tuottaa haasteita käyntiin lähtemisen suhteen, mutta lopulta päästiin matkaan. Tässä vaiheessa olin itse touhunnut jo pihalla 1.5h tennarit jalassa ja varpaat olivat aivan jäässä ja matkalla ikäväkseni havaitsin, että tämän auton hytti on kohtuullisen kylmä tällä kelillä. Syynä on siis se, että tällä hetkellä vesipumpulle asetettu lämpötila on 90 astetta, joka tarkoittaa siis sitä, että ennen kuin neste saavuttaa lämpötilan 90 vesipumppu käy sykleissä, jolloin luonnollisesti myös lämppäritä tulee aina kerrallaan muutaman sekunnin lämmintä ilmaa ja taas hetken kylmää ja hetken taas lämmintä kun neste kiertää taas riittävästi kennossa. Ajossa tällä kelillä lämmöt pyöri 70-80 asteessa, joten kylmä oli. Taas paikallaan ollessa, kun lämpötila nousi sinne tavoitteeseen 90 astetta ja vesipumppu alkoi käymään kokoajan oli sisällä mukavan lämmin. Jos haluaisi kehittää järjestelmää voisi ostaa pienen kiertovesipumpun pelkästään kierrättämään lämppärin kennolla nestettä, mutta kun ei tämä mikään talviauto ole niin taitaa jäädä tekemättä. Taas lisää hajoavia komponentteja. Lasit kuitenkin pysyvät sulana ja huurtumatta kokoajan.

Sinällään reissu sujui ongelmitta ja kilometrejä tuli reipas 300, kun paluumatkalla piti käydä näyttäytymässä tampereen lauantairuuhkassa. Riitti ihmisillä ihmeteltävää.

Yksi ruutu todisteeeksi, että paikalla oltiin. Tässä vaiheessa oli jo osa autoista kaikonnut paikalta niin näyttää piha autiolta. Yllättävän paljon kuitenkin oli autoja paikalla olosuhteista huolimatta.
Kiitos järjestäjille.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2024, 19:39:26 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #246 : 13.05.2024, 23:24:55 »
Olin ajatellut, että tämä täytyy taas 2 vuoden jälkeen katsastaa tänä keväänä, mutta vasta eilen heräsin siihen todellisuuteen, että tästä menee katsastus umpeen 13.05. Noh aamulla soitto katsastuskonttorille, kun sattui olemaan vapaapäivä, että onnistuisiko mitenkään ja onnistuihan se. Oikeastaan muita valmisteluita en ehtinyt tehdä, kuin pyöräyttää taas semisliksit vanteille, kun näillä vanteilla oli vielä talvirenkaat miitin jäljiltä.
Läpi meni, seuraavan kerran sitten taas 2026. Käsijarru rupeaa kuitenkin olemaan heikossa hapessa, niin täytyy vaihtaa jarrukengät.

Katsastuksen jälkeen kotiin tullessa rupesin vielä ähräämään kytkimen kanssa, kun säätötanko pääsylinterille ei ollut ihan täysin toimiva uuden sylinterin kanssa, kun kuivalla asfaltilla 3->4 vaihdossa, jos löi kaasun pohjaan alkoi kytkin luistamaan. Nyt kytkimen poljintuntuma on hyvä, irroittaa oikeassa kohtaa eikä myöskään luista missään tilanteessa, vaikka kuinka antaisi hanaa.
Lopuksi vielä nopeasti myllytin koko auton 1-steppinä, lähinnä sen takia, kun talven jäljiltä oli tullut maalipintaan hapettumia. Päälle vedin vielä fusson.



Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #247 : 21.07.2024, 21:28:56 »
Kesämiitissä käyminen on ollut jonkinasteinen perinne viimeisen muutaman vuoden ajan. Tänä vuonna meinasi kuitenkin olla hilkulla, että pääseekö koko tapahtumaan.

Toukokuun jälkeen ei ole tullut paljoa ajeltua. Lähinnä sen takia, että muitakin rahareikiä on riittänyt ja tämä ei ole järin taloudellinen ajaa :D Kuitenkin olin viimeksi vähän reilu kuukausi sitten ajanut tämän talliin säilöön toimivana. Ainoa ns oikea vika oli palanut imu/pakosarjan tiiviste. Ko. Tiivisteen kanssa on ollut ongelmana aina, että kovemmassa ajossa motonet mallisen tiivisteen kahden pellin väliin laitettu tiivistepaperi palaa pakoaukkojen kohdalta jättäen jäljelle pelkän pellin ja niin oli käynyt myös tällä kertaa.

Perjantaina ajelin auton talliin odottamaan ja kävin vielä lautamäeltä hakemassa uudet misabin tiivisteet ja kumityynyt kaasuttimien ja imusarjan väliin, jonka lisäksi vielä 55F8 tyhjäkäyntisuuttimet. Samalla kävin motonetistä hakemassa redlinen water wetteriä ja tislattua vettä jäähdytysjärjestelmään.

Meni lopulta tarpeettoman myöhälle, että pääsin aloittamaan työt. Ensimmäisenä otin syylärin irti ja valutin vanhat jäähdytinnesteet pois, jonka jälkeen aloin vaihtamaan tuota imu/pakosarjan tiivistettä. Samalla kääräisin pakosarjan uudestaan lämpökääreeseen. Vielä ei ollut ruostetta, vaikka edellinen käärö ollut paikoillaan vuodesta 2020 asti.
Tiivisteeksi tuli tällä kertaa vuosia hyllyssä pölyyntynyt englantilaisvalmisteinen laadukkaan oloinen tiiviste, jossa oli oikeasti ”liekkirenkaat” pakoaukkojen ympärillä. Kaveriksi suhautin vielä kupariliimaa. Katsotaan mitä tulee. Ainakin ahveniston kesti hienosti.


Sen jälkeen oli vuorossa niiden kaasuttimen tiivisteiden vahto ja olihan jo aikakin. Edellisen kerran vaihdoin muistaakseni viime vuonna ja nyt olivat jo tämän näköiset :idiot2:



Sitten lopuksi vielä poistin viime ratapäiville tekemäni flektin”kotelon” ja kokeilin jotain täysin uutta. Kerta syyläri on niin pieni ja sellaisen muotoinen, että yhdellä flektillä ei peitä läheskään koko kennoa, mutta kahta ei mahdu millään eikä tila pituussuunnassa moottoritilassa salli kunnollisen kotelon tekemistä keksin uuden ratkaisun. Laitoin moottoritilan puolelle imevän flektin vasempaan reunaan ja oikeaan reunaan keulan puolelle puhaltavan flektin. Nyt koko kennon alalle on puhallus ja voin sanoa, että toimi erittäin hyvin. Käytin autoa kymmeniä minuutteja yli +20 lämpöisenä päivänä ja ajelin kaupungissa ilman murheita.
Flektien asennuksen jälkeen täytin jäähdytysjärjestelmän tislatulla vedellä, joka oli höystettynä water wetterillä.


Tk-suuttimia piti kokeilla asteen pienempiä, mutta muistin paikallaan olevat 60F8 ja ostin tilalle 55F8, mutta paikallaan olevat olikin 60F6, niin jäi vaihtamatta.

Tässä vaiheessa, kun kaiken piti olla ns. valmista kello oli 0330 lauantai aamuna ja tiedossa olevat hommat oli ainoastaan renkaiden vaihto ja pesu. Renkaat ovat olleet 940 alla lähinnä siitä syystä, kun ne ovat olleet ainoat kesärenkaat ja ajoa tällä on tullut niin vähän.

Aamulla tarkoitus oli herätä n. 0700 aikaan, jotta ehdin tekemään kaiken ja ajamaan rauhassa vielä ahvenistolle 2h matkan. Noh, herätys jäi laittamatta ja havahduin 0930 siihen, että nyt täytyisi äkkiä mennä tallille. Tallille päästyäni vaihdoin renkaat ja sen jälkeen puunasin auton kuntoon. Tässä vaiheessa kello oli 1100 ja ajattelin, että ei paha vielä. Samalla kun käyttelin autoa lämpöiseksi niin totesin että pientä yskintää ilmenee kaasuttimissa ja en pitänyt asiaa juuri minään, kun tässä on jostain syystä tietyllä kaasuläpän asenolla ilmennyt aina samanlaista, jota on säätäjänkin kanssa ihmetelty ja yritetty saada pois, mutta tällä kertaa se vaan tuli niiden juuri uusittujen tiivisteiden välistä. Sitten vaan taas toinen kaasutin irti ja ihmettelemään mikä voisi olla vikana. mitään vikaa ei löytyny muuta, kuin tuntui, että uudet kunityynyt eivät oikeen kiristyneet samalla tavalla ja piti vetää normaalia kireemmälle, niin tiivisteen välistä yskiminen loppui.

Lopulta pääsin matkaan 1230 ja vielä kerran piti pysähtyä ottamaan rouva kyytiin niin olin paikalla vasta klo 1500, mutta silti paikalla oli mukavasti autoja ja katsastukseenkin vielä otettiin. Melurajan suhteen oltiin hilkulla ja meinasi jäädä ajot ajamatta, mutta lopulta pääsin radalle, kun melumittaus oli kuitenkin alle. Possujunan ja palkintojen jaon seurasin, jonka jälkeen kävin ehkä 6-7 kierrosta ajamassa, jonka jälkeen olikin lähdettävä jo takasin kotiin, kun oli illaksi varattu muuta ohjelmaa. Onneksi ennätin edes pyörähtämään ja yhdistykselle erittäin suuri kiitos tapahtuman järjestämisestä. Tähän vuoteen oli panostettu ja se kyllä näkyi.

Ahvenisto on hauska rata tälläiselle museoautolle, mutta eihän tällä oikeille kilpa-autoille saatika rattimiehille pärjää ;D






Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5519
  • Volvo V70
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #248 : 21.07.2024, 21:45:56 »
Kyllähän tuota mielellään kuunteli radan varrella, kun kävit kierroksella..
Varsinkin varikon mäkeen nousussa on sitä jotain noissa äänissä.
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #249 : 31.07.2024, 23:11:51 »
Eilen tuli 7 vuotta yhteistä taivalta tämän kanssa. Sen kunniaksi lyhyt klippi pikakelauksena mitä kaikkea on tapahtunut viimeisen 7v aikana. Lopussa pieni pätkä tämän vuoden ratapäiviltä.
https://youtu.be/hCY2AgRpu5c?si=MTAQEXfjI0HIi4A3
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Robertto

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #250 : 23.09.2024, 19:09:41 »
Viime viikon aikana tein tällä 500km reissun ilman mitään vakavia ongelmia. Hymy leviää kyllä kasvoille, kun painaa kaasua. Tankatessa on sitten toinen juttu :idiot2:

Viikolla vaihtelin imu/pakosarjan tiivisteen. Edellinen oli palanut puhki kun pakosarja oli päässyt hiukan löystymään.

Kotiin päin tullessa lahosi kytkin, mutta loppumatkan ajo sujui välikaasun turvin. Pysyvä väliaikainen kytkimen kova putki työ- ja pääsylinterin välillä ilmeisesti resonoi sen verran, että liitos työsylinterin päästä petti ja päästi nesteet läpi. Kaverilla oli järkihintaan käytetty uudehkon näköinen työsylinteri letkun kera, joten ostin sen ja asentelin paikoilleen. Tein uudet liitokset ja nyt pitäisi olla varaa resonoida ja moottorin heilua. Täytyy vielä tehdä koriin kannake letkun juureen.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Samalla kun kerta oli pidempi reissu takana tein ns. Bolt checkin alustalle ja käytännössä joka ikinen alustan pultti oli löystynyt hiukan :idiot2: ei mitään vakavaa, mutta hyvä kun tuli tarkistettua. Samalla huomasin, että panhardin korin puoleinen korvakko on lahonnut. Onneksi 100-sarjassa on kyseinen korvakko pulteilla korissa. Vaihtelin hyllystä ehjän tilalle.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Myös surullisen kuuluisa apusimpukan pusla on jälleen väljä. Tuntuu olevan noilla elinikä luokkaa 1000 - 10 000km.
Täytyy ostaa uretaanipusla tilalle. Joskus olen nähnyt sellaisen messinkihelan, mutta saatavuus tuntuu haasteelliselta.

Siistin hiukan laturia myös. Hihnapyörä täytyy vielä maalata.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Moro,

pakko tulla kysymään, että mistä olet löytänyt tässä postauksessa olevan ohjaustangon läpiviennin, nro 676362. Ei tunnu mistään löytyvän eikä Googlekaan halua tuota ymmärtää... Nimimerk. 144S Volvon omistaja kaipaa kyseistä osaa!

PS. komea on projekti ;)

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #251 : 23.09.2024, 19:26:03 »
Kuun alussa ajelin tällä n. Viikon verran hupiajoa ja myöskin työmatkaa. Ei ole halpaa eikä helppoa, mutta ennenkaikkea hauskaa :D Kilometrejä tulikin tälle kautta reippaasti, vaikka ei varsinaisesti ollut ajallisesti hirveän pitkään liikennekäytössä yhteensä kesän aikana. Keväällä katsastuksessa oli 269600km ja nyt mittarissa 272tkm. Ottaen huomioon trippittarin vian, eli satojen metrien rulla jumittaa yhdessä kohtaa kierrosta talteen tulee karkeasti noin puolet kilometreistä niin kokonais ajosuorite tälle kesää on luokkaa 5tkm, joka on luonnollisesti tälläiselle autolle ihan reippaasti. Niin ”tylsää” kuin se onkin niin kaikki toimii edelleen. Öljynpaineet on samat, kuin aina ennenkin, öljyä ei kulu, ei huohota ylimääräistä ja öljyn mukana ei myöskään tule metallisilppua.

Volvo betoniviidakossa käymässä


Samalla tarkistin venttiilinvälykset


Venttiilinvälyksiä olen miettinyt kokoajan sekä nostajia ja nokkaa, että muuttuukohan sielä kaikki metallipölyksi näillä kierroksilla ja nostoilla. Kuitenkin näyttäisi siltä, että hyvällä sisäänajolla ja kunnon öljyillä ei ainakaan vielä käy näin. Tähän mennessä olen ahkerasti kyllä välyksiä tarkistellut, mutta juuri koskaan niitä ei ole tarvitsenut säätää. Tällä kertaa oli kahdella venttiilillä välys 0.5mm, niin säädin takaisin 0.4 milliin.

Jotten toistaisi aiempia virheitä kaadoin jo tässä vaiheessa jäähdytysjärjestelmään kunnon jäähdytysnesteet veden tilalle, niin ei pääse jäätymään sitten kun se pakkasyö taas yllättää. Öljyt täytyy vielä vaihdella. Muuten tämän osalta rupeaa taas kausi olemaan paketissa ja saapi uinua taas tallissa talven yli. Tai ainakin pahimpien kelien.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #252 : 23.09.2024, 19:30:39 »
Moro,

pakko tulla kysymään, että mistä olet löytänyt tässä postauksessa olevan ohjaustangon läpiviennin, nro 676362. Ei tunnu mistään löytyvän eikä Googlekaan halua tuota ymmärtää... Nimimerk. 144S Volvon omistaja kaipaa kyseistä osaa!

PS. komea on projekti ;)

Ko. Osa on autossa ollut alusta saakka. Äkkiä selailtuna ei ainakaan hirveän helpolla saa uutena, mutta kyllä noita käytettyinä ainakin löytyy mistä tahansa lahoavasta palasina myytävästä korista. Pirkanmaan v-palvelun Jounin varastosta löytyy myös varmastikin. https://www.v-palvelu.fi/yhteystiedot.html
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #253 : 15.02.2025, 19:17:33 »
 *kahvia->



Jahas. Se olisi (ollut) taas talvimiitin aika. Tästä intoutuneena sain itseni viikon sairastelun jälkeen liikkeelle ja valmistelemaan rakasta punaista paholaista taas kuntoon miittiä varten.

Ensimmäisenä tehtävänä oli ostaa uusi akku, nimittäin vanha oli kesällä veneessä ja lopulta päätyi hetki sitten myymäni 940 deekuun, sen akun sanottua sopimuksensa irti. Kyseessähän ei vanha akku ollut, mutta samapa tuo. Mietin hetken mistä akun ostan, mutta lopulta päädyin ostamaan ihan vain bilteman akun lähinnä sen edullisuuden ja koruttoman mustan ulkomuodon johdosta. Eipä sillä kesäautossa kai niin suurta väliä ja muutenkaan ei tunnu omassa käytössä nämä akut kestävän kuin vuoden vaan aina tarvitsee johonkin muualle niinkuin nytkin oli käynyt. Luvattiin sille toki 4v takuu, mutta sekin lie raukesi samalla hetkellä, kun kiskaisin kaikki rumat teipit akusta pois.

Muuten oikeastaan edellisen ajokerran jäljiltä ei ole jäänyt mitään vikoja tai muitakaan ongelmia, vaan ajoin auton avohalliin säilöön, josta sen lyhyen sahauksen jälkeen sain helposti -9 pakkasessa käyntiin.

Hetken lämmittelin autoa paikallaan, jonka jälkeen otin liikennekäyttöön ja lähdin ajelulle. Hetken ajelin ja ei tuntunut ollenkaan normaalilta. Kaasuun vastaaminen oli heikonpuoleista ja paikaltaan lähtö oli yhtä tuskaa, kun moottori vain yski ja rokelsi ennen kuin sai riittävästi kierroksia ja lähti vetämään, joka sekin tuntui normaalia laiskemmalta. Sitten, kun katsoin konepellin alle huomasin pakosarjan hehkuvan punaisena lämpökääreen alta joka ei todellakaan ole normaalia. Edes ahvenistolla en ole saanut pakosarjaa hehkumaan samalla tavalla, vaikka kuumana sieläkin se kävi, kun musta lämpökääre muuttui valkoiseksi. Hetken jo ajattelin sulattaneeni männän tai jotain muuta vastaavaa, mutta puristuspainemittaus tarjosi lohtua ja joka sylinterissä oli tismalleen sama 14.75bar. Jotenkin epäilin, että syy lienee kaasuttumissa tai lähinnä niiden tiivisteissä, vaikka nekin vaihdoin juuri ennen kesän ratapäiviä, mutta kuitenkin välillä tuntui yskäsevän aina erityisesti 3&4syl kaasuttimen ja imusarjan tiivisteen välistä. Itsellä on aina kaasuttimien välissä ollut misabin tiivisteet, jossa on o-rengas vulkanoitu alumiinilevyyn ja kaverina misabin kumityynyt kiinnitysmuttereiden alla. Nyt kuitenkin, vaikka mutterit oli ohjearvoon kiristetty kaasuttimet tuntui olevan aika löyhästi kiinni. Päätin sitten nostaa weberit pöydälle ja tarkastella koko pilailuvälinesetin kunnon.
Ja ei, 1syl kaasuttimen kiinnityspinnassa ei ole uraa tiivisteen kohdalla, vaan krhm eräs kokeilu edellisen vastaavan ongelman tiimoilta. (lue: tiivistemäskiä)




Tiivisteet osoittautuivat täysin ehjiksi ja uudenveroisiksi niinkuin tietysti kuuluukin 6kk ja yhden ratapäivän jälkeen, mutta samaan aikaan uusitut misabin kumityynyt olivat kyllä niin lötköä kumia, että ne puristi sormillakin kasaan. Otin vertailuksi toisesta setistä, joka ei sekään ole vanha, niin ne olivat huomattavasti jämäkämmät. Päädyin sitten siihen, että laitellaan kasaan puhdistelun jälkeen niillä eri erää olevilla kumityynyillä ja samoilla tiivisteillä. Nämähän ei siis ole kertakäyttöisiä välttämättä..

Kaasuttimet tuntuivat kiristyvän huomattavasti paremmin, mutta aiempien murheiden johdosta kiristin niitä ihan aavistuksen kireämmälle, mutta tottakai kuitenkin siten, että kaasuttimilla on tilaa elää vielä.

Kaasuttimien kiinnityksen jälkeen talviajoa silmällä pitäen laitoin termostaatin taas paikoilleen ja tarkistelin kaikki nesteet ja yleisesti, että kaikki on kunnossa ja hyvä niin, nimittäin akun ja  päävirtakatkaisijan välinen johto oli hankaantunut 5cm matkalta kokonaan puhki tulipellin kohdalta. En voi ymmärtää miten niin voi muka käydä, eihän se johto nyt siinä niin paljon liiku, eikä kyllä sitä mikään rottakaan ollut syönyt. Noh, joka tapauksessa otin akunkengän pois johdon päästä ja ujutin sitä kautta päälle 3x kutistesukan niin pitäisi ainakin kestää ja eristää.
Muuten kaikki tuntui olevan kunnossa niin käyttelin moottorin vielä lämpöiseksi ja huuhtaisin talven pölyt päältä pois ja kaikki tuntui olevan kunnossa.

Aamulla väsytti tuhottomasti ja lähtö miittiin ja osin viime tinkaan, mutta liikkeelle päästiin. Tarkoituksena oli vielä hakea uudet tulpat paikallisesta varaosaliikkeestä, kun illalla paikallaan käytellessä tuntui vielä ihan pientä nuhaisuutta, ihan kuin sytkä ei jotenkin toimisi oikein. Tarkistelin kaikki sytytysosat silmämääräisesti ja 123tunesta, että on oikea ennakkokäyrä käytössä ja myös auto käynnissä, että ennakko toimii oikein ja se (sovelluksen mukaan) toimikin juuri kuten kuuluu. Liikkeen pihaan päästyäni kävin hakemassa ne tulpat ja vaihdoin ne vielä pihassa tarkoituksenani sen jälkeen suunnata toijalaa kohti. Ikäväkseni vain piti todeta, että samat oireet jatkuu niin löin hanskat tiskiin miitin osalta ja ajelin kotiin selvittelemään vikaa. Jotenkin ajatus siitä ennakosta jäi mietityttämään, sillä en teknologiaan niin paljoa luota niin kaivoin ajoituslampun esille ja sehän paljasti vian. Vaikka 123 tune näytti, että ennakko nousee käyrän mukaidesti oikein niin totuus oli se, että tyhjäkäynnillä ennakko oli 0 ja max ennakko 10 astetta. No on prkl ihme jossei oikein tunnu liikkuvan ja pakosarja värjäytyy punaiseksi.
Sitten meinasikin mennä sormi suuhun, että mitäs nyt tehdään, jos jakajan sisällä on bitti poikittain. Ensin puhdistelin kaikki liitokset ja varmistin, että saa hyvän maadoitksen ja tarkistin, että kansi ja pyörijä ovat kunnossa, mutta sama homma. Lopulta nostin jakajan pois, putsailin koko systeemin, laitoin paikoilleen ja säädin ”perusennakon” kohdalleen niin sitten rupesi toimimaan kuin unelma. Kello oli tosin tässä vaiheessa jo 1500, niin ne miittihaaveet oli haudattu jo aikaa sitten. Nyt jälkikäteen ajateltuna tässähän oli varmasti käynyt lopulta siten, että jakaja oli kyllä toiminut täysin oikein, mutta se on päässyt pyörähtämään ihan mikroskooppisen vähän vastapäivään, jolloin ennakko on asettunut väärälle kohdalle. Nimittäin tässä perusennakko on 17 ja max 30, niin se vaihteluväli ei oikeasti ole kuin se 13 astetta. Sitä, että miksi se on pyörähtänyt, kun en jakajaan tai edes sille puolelle moottoria ole mitään töitä tehnyt pitkään niin en tiedä, mutta tuntuu vähän siltä, että kun pyörittää konetta 7200rpm joka ikinen asia mikä hiukankin altistuu värinälle mitä ei ole hitsaamalla kiinnitetty pyörii auki tai väsyy jossain vaiheessa.




No mutta oli se silti hauska päästä ajelemaan, kun oli hyvä aurinkoinen pakkassää ja autokin toimi em. Haasteiden jälkeen hienosti.

Talvivanteiden virkaa toimittaa orionit, jotka olin jo syksyllä pyöräyttänyt säilytystä varten alle. Keskikupitkin on, mutta eivät olleet nyt paikallaan, kun olin vanteet kiinnittänyt kesävanteiden pitkillä muttereilla.


Tällä rupeaisi nyt se kolme vuotta olla ajettu aivan surutta pelkästään öljyjä vaihtelemalla, mutta nyt ensi kesää ajatellen voisi huoltomielessä kk- ja runkolaakerit vaihtaa. Tarkastelin yhdessä kohtaa tyhjäkäynnillä raskaan ajon jälkeen, että öljynpaine oli aavistuksen pudonnut aiemmasta 3 bar n. 2.5 bar:iin. Eipä tuo mitään hälyttävää ole ja kierroksilla ollaan edelleen samoissa lukemissa n. 4 - 4.5bar kuumilla öljyillä, mutta ensimmäisiä merkkejä, että jotain kulumaa rupeaa pikkuhiljaa olemaan. Mutta on kyllä kilometrejä tullut ja myöskin kenkää saanut, että aika hyvillä mennään sen puolesta.

Palataan taas asiaan, Harmi ettei nähty tänä vuonna miitissä! :hg:
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Elekma  Autoracing