Autoracing  KL-varaosat

Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon

  • 20 Vastauksia
  • 3265 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #15 : 07.07.2023, 18:00:03 »
Tuohon alapallon asennukseen ja irroitukseen on helpoin keino vetää kuormaliina toisen puolen tukivarresta ja kiristää liinan, saa pallon irti ja takaisin paikoilleen, ei tarvi erikoistyökaluja mitään / punnertaa pää sinisenä.
Joo, tota yritin, mutta tein vaihtoa mökillä ja sieltä löytyi vain sellaista peukalon levyistä "kuormaliinaa", joka antautui ennen kuin tukivarsi oli lähelläkään tarpeeksi alhaalla. Eli varmasti toimii, mutta pitää olla kunnon välineet eikä leluja.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10039
  • Teiden tukko
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #16 : 07.07.2023, 18:35:46 »
Joo, tota yritin, mutta tein vaihtoa mökillä ja sieltä löytyi vain sellaista peukalon levyistä "kuormaliinaa", joka antautui ennen kuin tukivarsi oli lähelläkään tarpeeksi alhaalla. Eli varmasti toimii, mutta pitää olla kunnon välineet eikä leluja.

Kunnon työkaluilla ei tartte leikkiä. Jos pitää autoa pidempään ja laittelee itse, suosittelen tekemään tuollaisen työkalun.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #17 : 08.07.2023, 07:00:00 »
Kuormaliinassa on sekin etu että ei tarvitse saada autoa ylös, niin kuin monessa noissa vipu työkaluissa.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #18 : 08.07.2023, 10:12:40 »
Mun mielestä turhaa vääntää ja kääntää väkisin kun helpommallakin pääsee. Volvon koko olka-akseli lähtee kyllä niin helposti ja nopeesti irti että.

Tässä mun työjärjestys ja tapa tehdä.

Auto ylös.

Pyörä pois.

Napapultti auki.

Iskarinpulttien, alapallon ja raidetankonpään kierteiden putsaus ja WD-40 ruiskaus.

Jarrusatula irti ja iskaritorniin roikkuun pikaliinalla.

Alapallon mutteri auki, raidetangon mutteri auki, iskarinpultit auki ja ABS-anturi irti ja jousilautasen päälle odotteleen.

Napa pois. (olka-akseli)

Tukivarsi pois ja uus paikalleen.

Napa ym kilkkeet takasin paikalleen. ->->->->ym.

Tämä kaikki purkaminen sen vuoksi, että tukivarren asennus on NIIN paljon helpompi kun ei tarvi väännättää tukivartta varsinkin etummaisten puslan pulttien kohdalla, eikä tule esim kierrevaurioita niihin etummaisiin pultteihin.(muutaman nähneenä kun on menty murjomaan väärällä tyylillä)

Työaika riippuen kuinka juntturassa paikat on, niin suunnilleen tunnista kahteen.

Plus tietysti riippuen työkaluista ja kokemuksesta.

Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #19 : 08.07.2023, 12:20:08 »
Yhtenvetona voisi kai todeta, että jos on oikeat työkalut ja tietää miten niitä käytetään, niin mitään ei tarvitse irrottaa, mutta jos on vähänkin epävarma itsestään tai työkaluistaan, niin purkaminen kannattaa, koska siihen ei mene aikaa paljon mitään, vaikka irrottaisi koko olka-akselin niin kuin hespa totesi, ja tämän jälkeen vaihto on todella helppoa.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2023, 12:22:15 kirjoittanut renee »

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #20 : 08.07.2023, 16:29:05 »
Itse en viitsi käyttää aikaa turhien osien irroitteluun, nopein ja suorin tie ja tulostakin syntyy. Monesti noissa ohjeissa mitä nähnyt niin melkein tukivarren irroitus aloitetaan takavalon irroituksella sun moni muu ohje  :D

 

Proturbo  Autodiagnoosi