Autoracing  KL-varaosat

850: Varpaat palelee

  • 5 Vastauksia
  • 2779 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kuskoli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
850: Varpaat palelee
« : 16.09.2011, 12:38:25 »

Talven lähetessä päätin vihdoin viimein alkaa ihmettelemään viime talvista ongelmaa: jalkatilaan ei lämmitystä tule käytännössä ollenkaan ja pitemmillä rykäisyillä varpaat alkaa ihan oikeesti talvella palella. Ehkä pientä tehottomuutta muutenkin lämmityksessä.

Vikakoodeja ei löydy. Kun ongelmat alkoivat, niin vikakoodi ilmoitti läppämoottorin viasta, minkä sitten uusin ja kuvittelin ongelman ratkenneen. Vikakoodi häipyi, mutta ongelma ei.

Mikä neuvoksi?

Tätä kirjoittaessa tuli mieleen, että olisinko voinut jotenkin asentaa väärin tuon läppämoottorin. En kyllä oikein ymmärrä miten, mutta olen tehnyt ihmeitä ennenkin...

Ihmettelee
TT

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3437
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: 850: Varpaat palelee
« Vastaus #1 : 16.09.2011, 13:47:41 »
Ko autosta enemmän tietävät varmasti osaa vastata 100 varmana tietona, mutta osassa automerkeistä, joita entinen työpaikka edusti, läppämoottori ja läpät piti kalibroida testerillä jotta olisivat toimineet oikein. Ja osassa tapauksissa läppien säätökin oli mennyt ihan itsestään ajan kanssa pieleen jolloin kalibroinnilla saatiin toiminta paranemaan. (Tosin ko. autoissa nyt ei yksinkertaisesti koskaan kovin lämmintä jalkotilaan saannut).

Eli ongelmaksi tulee mieleen että onko läpät oikeassa asennossa. Sitä en osaa sanoa onko ne säädettävissä miten ko mallissa (jos siis ovat pielessä).
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19 => Bmw 225XE
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: 850: Varpaat palelee
« Vastaus #2 : 16.09.2011, 13:57:53 »
Itellä vähän vastaavaa ja joku tollanen läppäjuttu sen täytyy olla. Sillä tuntuu että naamalle puhaltaa tarvittaessa ihan riittävästi eli puhaltimen moottori on voimissaan, mutta ihan sama suuntaako ilmaa ylös, alas tai molempiin, niin ilmavirta tuntuu tosi laimealle. Etenkin ylöspäin - mikä on mielestäni kuitenkin se tärkein puhallussuunta näin suomen olosuhteissa...

Eli jos joku on viisas ja avautuu aiheesta niin yhtiömme kiittää. :pomo:

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: 850: Varpaat palelee
« Vastaus #3 : 16.09.2011, 17:03:48 »
V70:ssä kärsin kanssa tuosta läppien aukeamis murheesta... Neuvoja kaivattas ::)

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: 850: Varpaat palelee
« Vastaus #4 : 18.09.2011, 19:17:46 »
Eli ongelmaksi tulee mieleen että onko läpät oikeassa asennossa. Sitä en osaa sanoa onko ne säädettävissä miten ko mallissa (jos siis ovat pielessä).

Mäkin lähtisin läppien asentoo ihmetteleen.
Eli onko läpät fyysisti säädön edellyttämässä asennossa.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa kuskoli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: 850: Varpaat palelee
« Vastaus #5 : 24.10.2011, 23:32:39 »
Tämäkin tuli sitten selvitettyä. Eli läppämoottorin (damper motor) vaihdon jälkeen se tulee kalibroida/säätää (self adjustment).

Nettiä selaamalla ohjetta löytyi kovinkin, vähän sinne päin olevaa Haynesin kirjassakin. Ohje copy-pastettuna lopussa. Ongelma oli, että missään ei mielestäni kerrottu selkeästi, jotta ennen homman aloitusta pitää diagnostiikka-yksikkö-A:sta löytyvä pistoke pitää törkätä B-puolen 1-reikään. Tämän kun jotenkin vihjeenomaisesti keksin, niin homma lähti toimimaan.

Nyt jaloillekin tuntuisi tulevan lämmintä. Varsinainen proof of concept mahdollisilla tammi-helmikuun pakkasilla...

t TT

Self-Adjustment of Damper Motor Limit Positions - Control Code 9-9-9 :

    * This adjustment needs to be made after replacing damper motor or for (testing with) a control module which has been in use.
    * In self-adjustment, the control module sets the damper motor limit positions by running them to the front and back stops. The control module records the integral position sensor values at the damper motor limit positions and stores this value.

Settings Before Activation :

    * Ignition off.
    * Blower Switch in Manual position, half power.
    * Recirculation on.
    * Left and right temperature controls set to 22 °C or 72 °F
    * Air flow selector set between Ventilation/Defrost.
    * Air Conditioning (A/C) switch on AUTO.

Activate Test Mode 4 :

*** Sanoisin että tässä vaiheessa "ignition on" ja diagnostiikka-pistoke B-puolen ykkös-reikään

    * Self-adjustment of damper motor limit positions. Press button four times (about 1 second each time). LED will come on when test mode 4 is activated.
    * When the LED is flashing, the control module can receive a control code.
    * Enter control code 9-9-9
    * Press button nine times quickly in succession. Enter this series three times, with a short pause between each series to let LED come on again.
    * The control module is now ready to carry out self-adjustment of damper motor limit positions.
    * Wait approx. 10 seconds to let heater fan start.
    * Ignition off to exit test mode 4.
    * Ignition on. A/C and REC LEDs should flash.
    * Go to step below "Test Drive Car".

Test Drive Car :

    * Drive car for a few minutes at a speed over 30 km/h (20 mph) . The control module will then carry out self-adjustment while driving.
    * Stop car but leave ignition on for at least two minutes to enable control module to store all values. Go to next step "Check Self-adjustment Is Complete".

 

Samppasport  Futurez