Autodiagnoosi  Carcom Oy

Öljynkulutus V70

  • 342 Vastauksia
  • 95554 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #180 : 14.03.2020, 21:56:05 »
Sivulla 4 on teinipajeron postaus missä on millimetrit kerrottu

Tosin nuo millimetrit ei pidä paikkaansa jos autoon on joskus päivitetty softaa. Alarajoja on tuotu alaspäin. Minä mittasin erotuksen siten, että laitoin ylös millilukeman heti huollon jälkeen, ja täytin pyynnön tullessa pikku hiljaa kunnes millilukema oli sama kuin huollon jälkeen. Tällöin meni tosiaan se noin 8 desiä. Muistaakseni se arvo oli käyntilämpöisellä öljyllä noin 16mm (kun pyysi lisää 0,5 litraa). Eli siis tuota Vidassa mainittua "yellow information lampia" 25 millin kohdalla ei ole olemassa
« Viimeksi muokattu: 14.03.2020, 22:03:24 kirjoittanut paavomp »

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #181 : 14.03.2020, 23:29:27 »
Tosin nuo millimetrit ei pidä paikkaansa jos autoon on joskus päivitetty softaa. Alarajoja on tuotu alaspäin. Minä mittasin erotuksen siten, että laitoin ylös millilukeman heti huollon jälkeen, ja täytin pyynnön tullessa pikku hiljaa kunnes millilukema oli sama kuin huollon jälkeen. Tällöin meni tosiaan se noin 8 desiä. Muistaakseni se arvo oli käyntilämpöisellä öljyllä noin 16mm (kun pyysi lisää 0,5 litraa). Eli siis tuota Vidassa mainittua "yellow information lampia" 25 millin kohdalla ei ole olemassa
Itse olen tulkinnut niin, että tuo 25mm/yellow information lamp tarkoittaa sitä, kun (digi)mittaristo alkaa näyttää max-tason jälkeen ”alentunut”, mutta ei pyydä vielä lisäämään öljyä. Tosin mitään valoahan se ei sytytä vaan se näkyy vaan asteikon alla tekstinä.

27-49mm näyttäisi sitten max (normal value). Edit: Tosin ylitäytön pitäisi tulla ”vasta” 51mm kohdalla, joten pieni toleranssi tuossakin on.

Mutta ehkä tasoja itse mittailleet tietää paremmin, miten toi menee.

Volvon tahtohan on ollut, että lisätkää vain, kun kone pyytää:
”We only want the customer to top up the oil volume if the vehicle communicates this by a warning in the DIM, for example – low oil level, refill 0,5l.”
« Viimeksi muokattu: 14.03.2020, 23:40:36 kirjoittanut Teinipajero »
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #182 : 15.03.2020, 00:36:28 »
Jos tämä videossa esitetty tukkeutuminen on öljynkulutuksen aiheuttaja, mahtaako paksumpi öljykään auttaa?

https://youtu.be/8yJoHgwiwio
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #183 : 15.03.2020, 01:18:40 »
Jos tämä videossa esitetty tukkeutuminen on öljynkulutuksen aiheuttaja, mahtaako paksumpi öljykään auttaa?

https://youtu.be/8yJoHgwiwio

Operaation kaiketi voi tehdä ilman että irrottaa koko moottoria autosta. Yhteen bensa-autoon vaihdettiin mulle takuuseen öljyrenkaat niin alle työpäivän homma. Ihmettelin nopeutta mutta ei tullut kysyttyä miten tarkalleen tekivät. Varmaan juurikin irrottamatta moottoria
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2901
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #184 : 15.03.2020, 09:52:37 »
Jos tämä videossa esitetty tukkeutuminen on öljynkulutuksen aiheuttaja, mahtaako paksumpi öljykään auttaa?

https://youtu.be/8yJoHgwiwio
Videolla on vähän vanhemman bensakoneen mäntä. En tiedä tarkkaan, millaiset öljyrenkaat VEA moottorissa on.

Jos vaihtoehtona on vaihtomoottori, niin eipä siinä kohtaa haittaa, vaikka kokeilisi paksummalla öljyillä. Kannattaisi kokeilla jo vähän ennen kuin hiukkasloukku on tukossa öljynkulutuksen vuoksi. 0W20 on valittu öljylaaduksi vain polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi. Aivan hyvin voisi laittaa 0W30, 5W40 tai jopa 5W50, kunhan öljy on laadultaan tarkoitettu hiukkassuodattimella varustettuun autoon. Voi olla, että ei auta yhtään, mutta eipä kokeilusta mitään haittaakaan ole.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #185 : 15.03.2020, 10:15:05 »
Tuossa videossahan on tosiaan kyseessä bensakone ilmeisesti T6.

Jagrullar foorumilla kyseessä oli purettu  D4204T5 kone (myös kuvia) ja tarkoitus kunnostaa. Öljyrenkaat näyttäis olevan samanlaiset kuin videossa, tukossa ja puristusrenkaiden yläpuolelta männässä palanut pikikerros.

Männissä on heti öljyrenkaiden alapuolella sorvattu tilava ura, joka oli täysin puhdas, oliko tarkoitettu öljyn evakuontiin männän ulkopulelta, koska osittain samassa urassa olevat pienet poratut reijät (puolet öljyrenkaan alla) ei kommentoijan mukaan ole läpi vaan ikään kuin kraaterit. Männät näytti hyvin pestyiltä.

Toki päivityssarja on saatavilla, männät+renkaat, joten jos kysymykseen tulee kunnostus niin tuskin on järkeä vaihtaa vaan pelkät männän renkaat. Päivitetty mäntä+rengassarja kpl hinta näytti olevan  1428 SEK per sylinteri. Pelkät renkaat (vanhat) 532 SEK per sylinteri, toki Suomessa hinta voi olla jotain muuta. Kuvia ei ollut uudesta mäntäsarjasta vielä ainakaan.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #186 : 15.03.2020, 10:17:47 »
Tuossa videossahan on tosiaan kyseessä bensakone ilmeisesti T6.

Jagrullar foorumilla kyseessä oli purettu  D4204T5 kone (myös kuvia) ja tarkoitus kunnostaa. Öljyrenkaat näyttäis olevan samanlaiset kuin videossa, tukossa ja puristusrenkaiden yläpuolelta männässä palanut pikikerros.

Männissä on heti öljyrenkaiden alapuolella sorvattu tilava ura, joka oli täysin puhdas, oliko tarkoitettu öljyn evakuontiin männän ulkopulelta, koska osittain samassa urassa olevat pienet poratut reijät (puolet öljyrenkaan alla) ei kommentoijan mukaan ole läpi vaan ikään kuin kraaterit. Männät näytti hyvin pestyiltä.
Onkohan kyseessä samanlainen suunnittelu/valmistusvirhe, kun aikanaan joskus 2000 luvun alkupuoliskon (vai oliko jopa 2005-2008 tjsp) Alfa Romeon moottoreissa, eli männistä puuttui osa öljyn paluukanavista (reikä ei ollut puhki)? Voisi osaltaan selittää, miksi toisilla sitä öljyä menee ja toisilla ei "ollenkaan".

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #187 : 15.03.2020, 10:34:09 »
Onkohan kyseessä samanlainen suunnittelu/valmistusvirhe, kun aikanaan joskus 2000 luvun alkupuoliskon (vai oliko jopa 2005-2008 tjsp) Alfa Romeon moottoreissa, eli männistä puuttui osa öljyn paluukanavista (reikä ei ollut puhki)? Voisi osaltaan selittää, miksi toisilla sitä öljyä menee ja toisilla ei "ollenkaan".

Suunnitteluvirhe. Erot öljynkulutuksessa johtuvat ajotyylistä ja varmaan huollostakin. Moottorijarrutuksessahan sitä öljyä kai eniten menee. Tuossa videon kommenttipalstallakin joku sanoi testanneensa asiaa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #188 : 15.03.2020, 11:23:18 »
Videolla on vähän vanhemman bensakoneen mäntä. En tiedä tarkkaan, millaiset öljyrenkaat VEA moottorissa on.

Jos vaihtoehtona on vaihtomoottori, niin eipä siinä kohtaa haittaa, vaikka kokeilisi paksummalla öljyillä. Kannattaisi kokeilla jo vähän ennen kuin hiukkasloukku on tukossa öljynkulutuksen vuoksi. 0W20 on valittu öljylaaduksi vain polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi. Aivan hyvin voisi laittaa 0W30, 5W40 tai jopa 5W50, kunhan öljy on laadultaan tarkoitettu hiukkassuodattimella varustettuun autoon. Voi olla, että ei auta yhtään, mutta eipä kokeilusta mitään haittaakaan ole.
En tiedä videontekijän pätevyydestä, mutta keskusteluosiossa esitettyjen kysymysten ja vastausten perusteella sama koskee myös VEA-koneita. Niiden mukaan myöskään öljyn paksuudella ei ole merkitystä ainakaan tukkoisuuden aiheutumiseen.

Edit: ja koskisiko tuo v. 2016 tullut päivitys siten myös VEA-koneita.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2020, 11:35:09 kirjoittanut Teinipajero »
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #189 : 15.03.2020, 11:25:59 »
Onkohan kyseessä samanlainen suunnittelu/valmistusvirhe, kun aikanaan joskus 2000 luvun alkupuoliskon (vai oliko jopa 2005-2008 tjsp) Alfa Romeon moottoreissa, eli männistä puuttui osa öljyn paluukanavista (reikä ei ollut puhki)? Voisi osaltaan selittää, miksi toisilla sitä öljyä menee ja toisilla ei "ollenkaan".
Videon perusteella jo aiemmassa Volvon koneessa on ollut sama ongelma ja se on ratkaistu samalla tavalla, mutta jostain syystä huonommin toimiva ratkaisu on otettu silti uudelleen käyttöön.

Edit: siis tuo huononmallinen rengas, Alfan tapauksesta en tiedä.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2020, 11:38:23 kirjoittanut Teinipajero »
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #190 : 15.03.2020, 11:34:04 »
Toki päivityssarja on saatavilla, männät+renkaat, joten jos kysymykseen tulee kunnostus niin tuskin on järkeä vaihtaa vaan pelkät männän renkaat. Päivitetty mäntä+rengassarja kpl hinta näytti olevan  1428 SEK per sylinteri. Pelkät renkaat (vanhat) 532 SEK per sylinteri, toki Suomessa hinta voi olla jotain muuta. Kuvia ei ollut uudesta mäntäsarjasta vielä ainakaan.
Ja uudenmalliset renkaat ei ilmeisesti sovi vanhaan mäntään eli nuo on ne ainoat vaihtoehdot.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #191 : 15.03.2020, 11:51:24 »
Ja uudenmalliset renkaat ei ilmeisesti sovi vanhaan mäntään eli nuo on ne ainoat vaihtoehdot.

Näin se lienee, että on ilmeisesti erilaiset, koska kommentoijan mukaan uudella mäntäsarjalla on eri Art.Nr. kyseisessä koneessa. Enempää ei ole sitten kyseiseinen kommentoija kirjoitellut. Volvo varmaan tietää paremmin.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2020, 12:21:34 kirjoittanut gubbe »

311

  • Vieras
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #192 : 15.03.2020, 13:06:43 »
Voehan viiksi, onpahan salamyhkäistä touhua kerrassaan, kun asiasta näitä kommentteja lueskelee.
Toimivia masiinoita rakenneltu maailman sivu ja sitten taas sorrutaan joihinkin ns. alokasmaisiin miinoihin, mitkä nekin on ratkaistu toisaalla jo aikaa sitten...voiko olla näin ?
Ovatkohan Volvon "vanhat herrat" vieneet tietonsa mennessään ja uudet noheat pläänärit alkaneet keksiä pyörää uudelleen - taas kerran ?

ps.
Tuosta muinaisesta Alfa-casesta sellaisia hataria muistikuvia, että jotkut niihin määritellyt (synteettiset ?) öljyt eivät sylinterien kautta poistumisen lisäksi pysyneet sisällä muutenkaan eli pukkasivat ulos stefoista yms. eli olisi ollut jotain välysfibaa myös mukana. Jollain varmaan tästäkin parempaa tietoa, onko näin todella ollut vai ei.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #193 : 15.03.2020, 15:46:51 »
Mulla vaikuttanu öljyn kulutukseen MERKIT. :)
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #194 : 15.03.2020, 16:38:29 »
Mulla vaikuttanu öljyn kulutukseen MERKIT. :)
Jos puhut VEA D4 koneen öljynkulutuksesta, niin kerro toki tarkemmin...

Mulla ollut Nesteen ja Castrolin öljyt suositellulla luokituksella. Vielä ei merkittävää eroa ole ollut havaittavissa.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2020, 16:40:56 kirjoittanut Teinipajero »
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy