Futurez  Kulkukoira

Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?

  • 19 Vastauksia
  • 11542 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Kyseessä on siis 2003 vuosimalllinen V70 D5, ajettu 328 000km. Olen enemmän ja vähemmän koko auton omistuskauden ajan kiinnittänyt huomiota oudon levottomaan ohjaukseen. Taloudessa on toinenkin V70 about samoilla kilometreillä ja se jaksaa aina yllättää minut, että "voiko tämä auto oikeasti ollakkin näin vakaa ajaa". ???

Faktat autosta ovat nämä:

 - Kuljettajan puoleinen etujarru laahaa aavistuksen. Laahaus on sitä luokkaa, että suurinosa porukasta ei sitä todennäköisesti edes huomaisi. Parhaiten huomaa siitä, että auto pysyy aavistuksen kallellaan olevalla alustalla paikallaan ilman mitään jarrua. Joskus minulla laahasi takajarru oikein kunnolla savuten, mutta ei sekään ohjaukseen vaikuttanut, joten voiko etupään pieni laahaus vaikuttaa ohjaukseen muka...? :idiot2:

- Kuljettajan puolella on hammastangossa klappia ylös-alas suunnassa. Katsastusukkeli ei mitään sanonut tosin tästä.

- Alustaan on uusittu 5kk aikana seuraavat osat:
  - Alatukivarret
  - Koiranluut
  - Pyöränlaakerit
  - Iskarien yläpäät
  - Vetoakselit

Uusittujen osien pitäisi kaiken logiikan mukaan olla hyvässä kunnossa, sillä kilsoja niillä on ajettu vaivaiset 6 000km ja kaikki mahdolliset kuopat ja hidasteet on kierretty tai ajettu kirjaimellisesti ryömintävauhtia.

Ohjauksessa ilmenevät oireet:

- Se suurin ja rasittavin oire. Ohjaus kampeaa todella herkästi kuljettajan puolelle...Jos tie on aivan luotisuora ja uraton, niin auto menee kuin se kuuluisa juna ja ratti on suorassa ja ns. yhtämieltä auton kulkusuunnan kanssa. Yhtä hyvin menee myös jos tie kallistuu matkustajan puolelle. Mutta todelliset ongelmat tulevat, kun tie kallistuu kuskin puolelle vähänkin. Auto rupeaa kampeamaan itseään sinne suuntaan ja rattia saa pitää käännettynä oikealle suhteellisen runsaasti, jotta auton saa kulkemaan suoraan. Todella rasittavaa.

- Satunnaisesti jarruttaessa alhaisilla nopeuksilla, ohjaus lähtee vetämään kuskin puolelle ja rattia saa tällöinkin pitää käännettynä oikealle, jotta auto menee suoraan...

- Muutaman kerran olen urissa huomannut, että auto on hetkellisesti edennyt kuin käärme. Tosin voiko tämä ilmiö selittyä nykyisellä rengaskoolla joka on 225/40/18. Talvirenkailla (195/65/15) en törmännyt tähän ilmiöön.

- Ohjaus kääntää autoa herkemmin kuskin suuntaan kuin matkustajan suuntaan. Tarkoitan tällä siis sitä, että jos rattia kääntää vaikka 10 astetta kuskin suuntaan, niin auto kääntyy sinne suuntaan voimakkaammin kuin jos rattia kääntää samat 10 astetta matkustajan suuntaan. Voiko tämä selittyä sillä aavistuksen laahaavalla kuskinpuoleisella jarrulla, joka avittaa kääntymistä sinne suuntaan...?


Mitä mieltä olette? En auton alustasta ymmärrä yhtään mitään, eli voiko ylös-alas suunnassa oleva klappi hammastangossa aiheuttaa kuvatun mukaisia oireita? Joita sitten samassa nurkassa laahaava jarru voimistaa...?

Poissa Volvo For Life

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vastaavan oireen kanssa tuskailin oman V70 kanssa vika löytyi pyöränkulmista paljoa ne eivät olleet pielessä mutta juuri sopivasti että auto kampesi oudosti oikealle sopivassa kohdassa. Renkaina kesällä itsellä 235/40-18 talvella oli 205/55-16 ja niillä tätä oiretta ei esiintynyt  :P

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Pyöränkulmat ovat säädetty useampaankin otteeseen ja nämä minun vaivani esiintyvät sekä kesärenkailla että myös talvirenkailla. :(

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Emännän S60 oli lievää kampeamista oikealle  ja ohjatessa tyhjä väljä kohta ratin keskiasennossa. Säädetty kulmat mut paheni niin sisempi raidetangonpää uusittu löydetyn väljän takia. Uusi säätö ja niin että takapään mukaan etupää kohilleen ja alkoi mennä nätisti sekä välys ohjauksen keskikohdasta hävisi.

Talvikumeilla ei juuri huomannut mutta kesäkumeil uudella tasasel asfaltillakin piti vähän ohjata. Nyt voi tuolla pätkällä ( varikkosuora Imatran katuradalla) irrottaa kädetkin ratista ja suoraan menee.

Jarrun laahaus voimistaa kääntymistä kyllä.

Ps. kokona kesä 225/45/17
« Viimeksi muokattu: 29.04.2018, 17:05:01 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5523
  • Volvo V70
Jarrut, renkaat..

Edellisessä kuuskympissä oli muistaakseni 205/60-16 kesärenkaat ja ei mitään ongelmia, kun taas 215/55-16 aivan karmea ajettava..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Renkaiden osalta ajettavuus on testattu kaksilla vanteilla ja yhteensä kolmilla eri kumeilla, mutta merkittävää vaikutusta ei tullut niiden osalta. Kukaan ei tunnu liputtavan tuon väljän hammastangon puolesta, se ei siis voi aiheuttaa kuvatun mukaisia oireita vai? :idiot2:

Pitää uudet jarruletkut saada paikalleen eteen ja toivoa että jarrujen laahaus loppuisi siihen. Kaikki muut mahdolliset paikat on vissiin käyty jo läpi, uudet palat, levyt ja satulat joka nurkassa sekä uudet jarruletkut takana?? :idiot2:

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Entä paljonko on renkaissa painetta ?

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Kaksi hanmastankoa joutunu uusinu omiin autoihin, eivät volvoja.
- toinen ravisti kaikis nopeuksissa sekä kolisi viimein kuuluvasti eli mekaanisesti väljäksi kulunut merkkinä saginaw
- toinen ei tahtonu palauttaa ja saattoi jumittaa muutenkin tehostusta ja ohjausta, painesäätöventtiileis vika tuos ja lopulta alkoi myös vuotaa ja saginaw sekin.

Tuommosta lievää kampeamista ei nuo viat tehneet.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

s73

  • Vieras
Korjaa jarrut ensin.
Oliko  testatuissa renkaissa riittävästi pintaa?
Jotkut rengasmerkit käyttäytyy häiritsevästi kun pinta alkaa olla vähissä.

Raidetangon sisemissä päissä  luuultavasti vikaa.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Korjaa jarrut ensin.
Oliko  testatuissa renkaissa riittävästi pintaa?
Jotkut rengasmerkit käyttäytyy häiritsevästi kun pinta alkaa olla vähissä.

Raidetangon sisemissä päissä  luuultavasti vikaa.

Kaikissa renkaissa oli hyvin pintaa, ja yksi rengassarja oli jopa täysin uusi. Raidetangon sisäpäätä tässä epäiltiinkin aluksi, mutta kun savottaa lähdettiin tutkimaan tarkemmin, niin se klappi tosiaan on siellä hammastangossa, ei raidetangossa.

Poissa anryilijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Omassa vanhemmassa S60:ssä, jossa sama alusta, oli raidetangon sisimmissä välystä, vähäsen, mutta riittävästi. Teki samaa, kuin sinulla ja haki myöskin suuntaansa, mutta kampesi myös helposti tien kallistuksen mukaan. Pyörän ripustus on näissä aika haavoittuva välyksille.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Rakenteesta en volvon hammastangossa tiedä pystyykö korjaa ja saako päätyihin edes sisäosia vai etsiä vaikka käytetty jos häiritsee tai alkaa pahenee. Siis jos vika nimenomaan on hammastangon sisällä eikä sisemmän raidetangon nivelessä.

S60 oli onneksi tosiaan vikana vain sisempi raidetangonpään väljä nive , aika nopia oli vaihtaa (laatuosalla) ja hampissa ei väljystä uutta tankoa liikuttaessa tuntunu. Samalla irrotuksel vaihettu ulompikin uusiksi niin tuota oikeaa puolta ei tartte vähään aikaan seurata. Ei kallis osien suhteen tuo korjaus, nelipyöräsuuntaus tosin päälle.

Ja jarru kuntoon myös.

ps. mun S40 uusittu myös molemmin puolin lievästi väljät sisemmät ja samalla ulommat raidepäät ja ohjaus kyllä napakoitu.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2018, 22:13:14 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Jarrut laitettiin tänään kuntoon, eivät laahaa enää. 8) Tähän ohjausongelmaan sillä ei tosin ollut vaikutusta juurikaan, sama touhu jatkuu edelleen. :'( Pitääkö tässä seuraavaksi marssia katsastusasemalle ja pyytää tarkistamaan vielä kertaalleen auton alusta, eritoten ne raidentangonpäät...? En näistä mitään ymmärrä, mutta jos tuolla on raidetanko väljänä, niin luulis että tuo auto kampeaa ja kiemurtelee molempiin suuntiin miten sattuu? Eikä aina vain sinne kuskin suuntaan...

Alkaa pikkuhiljaa laittamaan vihaksi, että autoon on laitettu about 6-7 tonnia, eikä koko rakkine edes kulje suoraan. :peetu:

s73

  • Vieras
Näköjään Sm:ni tankoa pystyy kiristämään mikäli välys on kuskin puolella, löytyi haulla.

Tangon sisäpäät on vaihdettavissa, niissä ei taida vikaa olla.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
 :idiot2: :idiot2: :idiot2:

Jos joku kokee omaavansa riittävät halut, taidot ja olosuhteet tämän vehkeen alustan / hammastangon tutkimiseen, niin voi rohkeasti ilmiantaa itsensä. Espoossa itse vaikutan, mutta Volvo kulkee, toistaiseksi. :2funny:

 

Proturbo  Autodiagnoosi