Kyseessä on siis 2003 vuosimalllinen V70 D5, ajettu 328 000km. Olen enemmän ja vähemmän koko auton omistuskauden ajan kiinnittänyt huomiota oudon levottomaan ohjaukseen. Taloudessa on toinenkin V70 about samoilla kilometreillä ja se jaksaa aina yllättää minut, että "voiko tämä auto oikeasti ollakkin näin vakaa ajaa".

Faktat autosta ovat nämä:
- Kuljettajan puoleinen etujarru laahaa aavistuksen. Laahaus on sitä luokkaa, että suurinosa porukasta ei sitä todennäköisesti edes huomaisi. Parhaiten huomaa siitä, että auto pysyy aavistuksen kallellaan olevalla alustalla paikallaan ilman mitään jarrua. Joskus minulla laahasi takajarru oikein kunnolla savuten, mutta ei sekään ohjaukseen vaikuttanut, joten voiko etupään pieni laahaus vaikuttaa ohjaukseen muka...?

- Kuljettajan puolella on hammastangossa klappia ylös-alas suunnassa. Katsastusukkeli ei mitään sanonut tosin tästä.
- Alustaan on uusittu 5kk aikana seuraavat osat:
- Alatukivarret
- Koiranluut
- Pyöränlaakerit
- Iskarien yläpäät
- Vetoakselit
Uusittujen osien pitäisi kaiken logiikan mukaan olla hyvässä kunnossa, sillä kilsoja niillä on ajettu vaivaiset 6 000km ja kaikki mahdolliset kuopat ja hidasteet on kierretty tai ajettu kirjaimellisesti ryömintävauhtia.
Ohjauksessa ilmenevät oireet:
- Se suurin ja rasittavin oire. Ohjaus kampeaa
todella herkästi kuljettajan puolelle...Jos tie on aivan luotisuora ja uraton, niin auto menee kuin se kuuluisa juna ja ratti on suorassa ja ns. yhtämieltä auton kulkusuunnan kanssa. Yhtä hyvin menee myös jos tie kallistuu matkustajan puolelle. Mutta todelliset ongelmat tulevat, kun tie kallistuu kuskin puolelle vähänkin. Auto rupeaa kampeamaan itseään sinne suuntaan ja rattia saa pitää käännettynä oikealle suhteellisen runsaasti, jotta auton saa kulkemaan suoraan. Todella rasittavaa.
- Satunnaisesti jarruttaessa alhaisilla nopeuksilla, ohjaus lähtee vetämään kuskin puolelle ja rattia saa tällöinkin pitää käännettynä oikealle, jotta auto menee suoraan...
- Muutaman kerran olen urissa huomannut, että auto on hetkellisesti edennyt kuin käärme. Tosin voiko tämä ilmiö selittyä nykyisellä rengaskoolla joka on 225/40/18. Talvirenkailla (195/65/15) en törmännyt tähän ilmiöön.
- Ohjaus kääntää autoa herkemmin kuskin suuntaan kuin matkustajan suuntaan. Tarkoitan tällä siis sitä, että jos rattia kääntää vaikka 10 astetta kuskin suuntaan, niin auto kääntyy sinne suuntaan voimakkaammin kuin jos rattia kääntää samat 10 astetta matkustajan suuntaan. Voiko tämä selittyä sillä aavistuksen laahaavalla kuskinpuoleisella jarrulla, joka avittaa kääntymistä sinne suuntaan...?
Mitä mieltä olette? En auton alustasta ymmärrä yhtään mitään, eli voiko ylös-alas suunnassa oleva klappi hammastangossa aiheuttaa kuvatun mukaisia oireita? Joita sitten samassa nurkassa laahaava jarru voimistaa...?