Noniin

Nyt on toteutettu kärryn osalta sähkötoimituksen muutos. Samalla tuli parikymmentävuotta vanhan kärryn sähköjuttuja muutenkin vähän tarkasteltua. Ja muutama tovi menikin, että mikä ihme....

Ei ne niin kummallisia (pitäisi) ole. Vika löytyi kärryn valokytkennöistä ja seuraus autosta (sulake palanut).
Päädyin ratkaisuun, missä kärrypään sähköt jaetaan rasiassa. Muistaakseni motonetistä liitinrasian
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481258/Jakorasia-140x96mm-12-piirinen24-napainen , joka sopii tarkoitukseen loistavasti. Kyllä. Rasia on 12 piirinen ja systeemi 13 kytkentäinen, mutta sopii asiaan. Toki voi tehdä suoria kytkentöjä ja vetää päälle sitten vaikka liimallista kutistesukkaa. Lähinnä huollettavuuuden ja muutoksien tekemisen vuoksi tällainen rasia ratkaisu.
Näitä tarvikkeita on pitkin aikaa tullut haalittua sieltä mistä on sattunut saamaan. Hassua on, että vaikka standardi on ollut 10 vuotta käytössä, ei mainitussa varaosaliikkeessä ole esimerkiksi valmiita johtosarjoja tarjolla. Ei edes kärryihin erikoistuneessa putiikissa (tai sitten ne on niin kaukana....tms). Adaptereita myydään melkein ruokakaupassakin.
Erilaisia verkkosivuja on kyllä vaikka muille jakaa miten liittimet kytketään ja miten mikäkin napa on mihinkäkin. Ja ihan kotomaankielelläkin. Siihen se sitten jäikin. Brittiäiseltä Caravaanari sivulta löysin pitkän selvityksen näistä kytkennöistä. Kielitaitoisille sähkösäätäjille mielenkintoista luettavaa mm johtimien paksuuden suosituksista. Linkki kohta tuossa alempana.
Itseäni kiinnosti lähinnä se, että miten "kerrotaan autolle" että kärry on kytketty. Ainakin Osku (XC90) tietää kärryn olevan olemassa kun tuplavilkkuvalo tulee mittaritauluun - siis jo 7 napaisella kytkennällä. Pääasiallisin tarkoitushan on se, että saan a) peruutusvalot kärryyni b) lisäsähköliitännät tarvittaessa vaikka lisäakulle tms työvalolle. Ja olkoon c) sitten se toisinaan tarpeellisen sumuvalon palaminen vain siinä viimeisessä jonossa olevassa (kärryssä). Luonnollisesti kuten mainitussa artikkelissa mainitaan parempi vesitiiveys, parempi liitäntöjen luotettavuus.
Ensin ajattelin, että kun maadotuspisteitä on kolme - voin napata nämä yhteen. Artikkelissa nimenomaisesti mainitaan, ettei niin kannata tehdä. Perusteena oli, että kyseisten toimintojen taustalla on omat maadotuspisteet auton päässä. Onhan se auto yksi maadotus sinänsä, mutta kun kerran näin erityisesti mainittiin niin jätin kyseiset maadotukset omikseen. Kyseessä on siis valojen oma maadotuspiste (1-8 kytkennät) ja sitten jatkuvan sähkön ja auton käydessä sähkön maadotukset. Näissähän virtaa kulkee hieman eri tavalla, joten ymmärrettävää tuo eriytetty.
Niin se kytkentä, että auto "tietää" kärryn olevan olemassa. Normikäytössä autossa on tietyt säädöt mm vaihdelaatikon suhteen. Joissain sitä voi säätää jostain ekonoomisesta sporttiseen tai silta väliltä. Toisaalta, kun kärry painaa toista tonnia voi tietysti vaihtamisen ennakointi ja liikkeelle lähdöt vaatia hieman erilaista. En minä näistä mitään tiedä, mutta sinänsä kuullostaa loogiselta. Vastaus löytyi artikkelista ja ihan omana kohtanaan. Luvussa 3.5.16 kerrotaan "13- pin caravans pin 12 to pin 3". Eli auton suunnasta tulevan johtimen nro 12 kytkin tuohon nro 3 (maadotus 1-8) kanssa samaan. Näin näppärästi 12 liitinparia riittää tämän 13 napaisen johdon ja kärryn liittämiseen toisiinsa.
Tässä tämä artikkeli
https://www.caravanclub.co.uk/media/1022790/towbar-wiring-mo.pdfKyseisen rasian laitoin liimalla (jotain autoteollisuuden suosittelemaa koriliimaa) kiinni kärryn aisan alle. Toki sen olisi voinut laittaa vaikka lavan alle, mutta kun sattui jostain hankkimani 15 napainen johto olemaan niin lyhyt.
Johto kun on monisäikeinen, niin päihin puristelin holkit. Muiden harrasteiden vuoksi investoin myös kunnollisiin puristuspihteihin myös. Kytkentärasian pää saikin sitten kokovartalomuovitetut "abikot" ja asianmukaisesti puristeltuna.
Sitten seuraava projekti onkin laittaa niitä peruutusvaloja, uusia ne takavalot konsanaan ja laittaa rapakaarien taakse peruutusvalot (ledejä meinasin).
(sorry, en muista miten noi linkit sai näppärämmin tekstin sisään)