Elekma  Autoracing

ACC kokemuksia?

  • 46 Vastauksia
  • 12062 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12718
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #30 : 04.03.2020, 13:51:38 »
Onkos näissä mallikohtaisia eroja? Ei näyttäisi V60:n (2013) valikoista löytyvän tuollaista asetusta.
Olis meinaan lumi/räntäsateessa kätevä palata "kivikauteen".
Ei löydy valikoista. Pidät cruisen on/off nappia pitkään pohjassa niin muuttuu normaaliksi. Pari kertaa pitänyt itsekkin räntäsateessa ottaa pois päältä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #31 : 04.03.2020, 14:58:24 »
Ei löydy valikoista. Pidät cruisen on/off nappia pitkään pohjassa niin muuttuu normaaliksi. Pari kertaa pitänyt itsekkin räntäsateessa ottaa pois päältä.

Ainakin digimittaristo auto kyllä opastaa asiaa, jos tutka menee tukkoon

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12718
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #32 : 04.03.2020, 15:05:45 »
Ainakin digimittaristo auto kyllä opastaa asiaa, jos tutka menee tukkoon
Mulla mittaristo sanoi että tutka tukossa ja käski lukea ohjekirjan. Mutta ei automaattisesti muutu normi cruiseksi vaan pitää itse ottaa pois päältä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #33 : 04.03.2020, 17:55:35 »
City Safety varmasti puuttuisi peliin, mutta hätäjarrutus tulee niin myöhään ettei kellään ole kanttia ajaa niin lähelle edellä menevää sen todetakseen.

Olen kerran päästänyt niin pitkälle että törmäysvaroitin alkoi huutamaan ja ne varoitusvalot välkkymään. Sitten pitikin jo kiireesti jarruttaa. Nopeutta oli 50-60kmh niin ei tuosta mitään vaaratilannetta syntynyt.

Minulle on sanottu että tuon ACC:n ei kuulukaan tunnistaa pysähdyksissä olevaa ajoneuvoa. Omien kokemusteni perusteella se ei tunnista ainakaan silloin, jos edestä poistuu ajoneuvo ja heti kohta edessä on toinen, mutta pysäyksissä oleva ajoneuvo. Hurjaa.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #34 : 04.03.2020, 17:58:57 »
Sukulaisella xc90 (vm2016 jos muistan) teki hätäjarrutuksen kun vastaantulija seilasi hetkeksi keskiviivan yli, se oli positiivinen yllätys.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #35 : 04.03.2020, 18:09:04 »
Mulla mittaristo sanoi että tutka tukossa ja käski lukea ohjekirjan. Mutta ei automaattisesti muutu normi cruiseksi vaan pitää itse ottaa pois päältä.

Kirjoitin et opastaa. Ei muuta automaattisesti. Mut kertoo kyllä et painamalla pitkään muuttuu tavalliseksi.

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #36 : 04.03.2020, 18:10:59 »
Olen kerran päästänyt niin pitkälle että törmäysvaroitin alkoi huutamaan ja ne varoitusvalot välkkymään. Sitten pitikin jo kiireesti jarruttaa. Nopeutta oli 50-60kmh niin ei tuosta mitään vaaratilannetta syntynyt.



Tuo törmäysvaroitin huutaa ainakin 2015 vuosimallin autossa sen verran säännöllisesti, että olen pohtinut sen pois kytkemistä. Tyypillinen tilanne on edestä oikealle kääntyvä auto. Itse näkee selvästi, että auto ehtii kääntyä edestä pois eikä ole tarve edes hidastaa vauhtia, mutta törmäysvaroitin ei tuota kääntymistä osaa huomioida, ja säikyttelee kuskia ihan turhaan.

Poissa Stail

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #37 : 04.03.2020, 20:18:43 »
ACC toiminut täällä varsin mallikkaasti.
Kerran ajelin mutkatietä moottoripyörällä oman Volvon edessä ja siinä se ei toiminut kuulemma. Suoralla toimi.
Ei valittamista. Kiva ominaisuus kun ei kiire mihinkään ja antaa letkan päättää vauhti  :)

Kaksi kertaa saanut auton tekemään hätäjarrutuksen samassa paikassa kaupan pihalla.

Siinä parkkipaikan ruudun edessä on kyltti kahdella jalalla mikä näyttää mistä parkkipaikka alkaa. Noin metrin korkeudella ja leveys ehkä metri.

Enää en suostu ajamaan tuohon ellei ihan mateluvauhtia aja.. normaalisti siihen ei voi ajaa  ;D

Kauhea rutina lähtee jostain kun auto pysäyttää itse  ???
V90 2017 D4 ja S90 2018 D3

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #38 : 04.03.2020, 20:43:20 »
Minulle on sanottu että tuon ACC:n ei kuulukaan tunnistaa pysähdyksissä olevaa ajoneuvoa. Omien kokemusteni perusteella se ei tunnista ainakaan silloin, jos edestä poistuu ajoneuvo ja heti kohta edessä on toinen, mutta pysäyksissä oleva ajoneuvo.
Eiköhän tämä ACC perustu pelkkään tutkaan. Ei se silloin voikaan paikallaan seisovaa autoa erottaa roskapöntöstä tai liikennemerkistä.

Yllättävän hyvin se silti toimii. Ei sekoa viereisellä kaistalla ajavista edes tien kaartaessa loivasti. Tutka osaa ilmeisesti skannata autojen sijaintia vaakasuunnassa ja huomioi myös ratin kääntökulman. "Näkökenttä" on kuitenkin aika kapea, joten tiukoissa kaarteissa ja erityisesti liikenneympyröissä tutka voi hukata edelläajavan (tämän näkee myös mittariston näytöstä) -> aloitetaan kiihdytys vakkarin asetusarvoon.

Eniten haasteita tuottavat erkanemiskaistalle siirtyvät autot. Mm. Kehä ykkösellä kun valuttelen itään, niin Vihdinten kohdalla tie kaartaa hyvin loivasti vasemmalle. Kun edelläajava siirtyy erkanemiskaistalle ja jarruttaa, mutta minulla on vielä ohjauspyörä dead center, niin ACC tulkitsee, että samalla kaistalla ollaan -> nyt poljetaan jarrua.

Onneksi kevyt kaasupolkimen hipaisu ohittaa ACC:n eikä auto protestoi asiaa millään hälytyspiipityksillä. Paljon penseämpiäkin toteutuksia on nähty, jopa hälytys vakkarin asetusarvon ylittämisestä  :peetu:

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #39 : 04.03.2020, 21:47:50 »
Eiköhän tämä ACC perustu pelkkään tutkaan. Ei se silloin voikaan paikallaan seisovaa autoa erottaa roskapöntöstä tai liikennemerkistä.

Eikai tutka teknologiana ole kyvytön havaitsemaan paikallaan olevia kohteita. Onhan noita sovelluksia. Itse asiassa kohdehan liikkuu suhteessa tutkaan kun se ”tutka-auto” liikkuu :)

Luin ACC liittyvistä onnettomuuksista (Tesla yksi kuuluisimmista) niin selittivät että järjestelmä olisi yksinkertaisesti ohjelmoitu olemaan välittämättä paikallaan olevista kohteista. Muuten ei häävisti toimisi. Tympeintä on että auton moninaiset järjestelmät (kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus yms) eivät yleensä juttele keskenään eikä ACC kanssa. No syyt voi ymmärtää mutta kuitenkin. ACC siis tyynesti vetään toisen auton perään vaikka muut järjestelmät hätätilassa. Manuaaleissa ei ilmeisesti varoiteta tästä vaikka olisi kyllä syytä. Ei muuten tosiaan ole mukava fiilis kun edessä auto vaihtaa kaistaa tai kaartaa sivuun ja oma auto hyökkää eteenpäin vaikka edessä on auto pysäyksissä :o
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #40 : 04.03.2020, 22:08:07 »
Eikai tutka teknologiana ole kyvytön havaitsemaan paikallaan olevia kohteita.
Tottakai kaiku tulee melkein mistä vaan. Mutta ei olisi kivaa, jos mikä tahansa kohde, keskikaiteista liikennemerkkeihin, saisi aikaan hätäjarrutuksen.

Liikkuvat kohteet ACC varmaankin erottaa doppler -tekniikalla taustasta. Liikkuvaan kohteeseen lukittunut tutka osaa myös seurata pysähtynyttä autoa (ruuhka-avustin), mutta ACC ei tunnista autoa autoksi, jos se ei missään vaiheessa "näe" sen liikkuvan (edelläajaneen auton tekemän katveen vuoksi).

Stailin kuvailemaan ongelmaa ei ole vielä minulle sattunut, mutta jokin siinä kyltissä saa auton luulemaan sitä "eläväksi". Ehkä kyltti on niin hyvä tutkaheijastin, että ACC:n tutka näkee siinä "peilikuvansa" eli mittailee oman auton liikettä heijastuksen kautta ja päättelee, että nokkakolaria ollaan ajamassa  ;D

ACC itsessään on vakionopeussäädin. Vaikkakin toiminnallisuutta on laajennettu silläviisiin, että se osaa jarruttaa pysähdyksiin asti ja kykenee myös joissain tilanteissa ehkäisemään peräänajon. Kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus puolestaan perustuvat kameroihin. Samoin taitaa olla myös uudempien autojen harrastaman jalankulkijoiden ja muiden elukoiden tunnistuksen kanssa ynnä väistelyn (hätäjarrutus) kanssa.

Tutkan "näkö" on niin epätarkka, ettei sillä oikein voi tunnistaa kohteita - siis muutoin kuin liikenopeuden perusteella. Toisaalta sillä on se etu, ettei tutka myöskään reagoi pieniin ja "pehmeisiin" kohteisiin, lumihiutaleista tuulen lennättämiin muovipusseihin. Molemmat melkoisia haasteita optisille vehkeille (kamerat ja lidar).
« Viimeksi muokattu: 04.03.2020, 22:30:58 kirjoittanut insinörtti »

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #41 : 05.03.2020, 11:51:19 »
Mulla mittaristo sanoi että tutka tukossa ja käski lukea ohjekirjan. Mutta ei automaattisesti muutu normi cruiseksi vaan pitää itse ottaa pois päältä.

Jep, käskee lukea ohjekirjan jossa ei ole mitään mainintaa moisesta fall-back ratkaisusta. Täytyypä kokeilla, kai se näissäkin toimii. Olis ollut taas eilen tarvetta...

Törmäysvaroitin huutaa aika usein ohittaessa, kai siinäkin olisi terveellistä pitää turvaväliä. Ja toisinaan ihan tyhjällä tiellä saattaa huutaa.

Edit: jep, manuska sanoo vain:
Radar blocked See manual
Adaptive cruise control temporarily disengaged.
• The radar sensor is blocked and cannot detect other vehicles. For example, in the event that heavy
rain or if slush has collected in front of the radar sensor.
Read about the limitations of the radar sensor, see page 160.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2020, 12:00:02 kirjoittanut v-femtio »

Poissa Jaritur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #42 : 05.03.2020, 14:43:36 »
Ensimmäisessäkin sukupolvessa ACC perustuu kameraan, lidariin ja tutkaan.
Kun yksikin näistä tippuu pois käytöstä, toiminta estyy. Myös kalibrointivirhe yhdessäkin näistä voi aiheuttaa hassuja efektejä.
Esimerkiksi tutkan keila on suunnattu liian alas -> auto näkee kohteen kamerallaan, mutta luulee sen olevan kauempana -> kohde lidarin kantamaan ja äkkijarrutus.

Näiden kalibrointi pitää tehdä aina uudestaan, kun ne irrotetaan/vaihdetaan tai auton kulkukulma muuttuu - eli toisin sanottuna taka-akselin säätöihin kajotaan.
Muussa tapauksessa kalibrointi on pielessä ja toiminta ei ole sitä mitä sen pitäisi olla.

XC60 D5 AWD -12

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #43 : 16.03.2020, 17:43:23 »
Ensimmäisessäkin sukupolvessa ACC perustuu kameraan, lidariin ja tutkaan.
ACC itsessään on adaptiivinen vakionopeussäädin, joka ei tarvitse kuin pelkän tutkan.
V60, ainakin vuosimallina 2016, osaa myös automaattisen hätäjarrutuksen (AEB / CitySafety), mutta sekin perustuu pelkkään tutkaan.
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/turvatekniikka-tormayksia-estavat#369eb487

Kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus perustuvat kameraan ja ovat täysin erillinen järjestelmä. Tuulilasin tunnistimien huurtuminen tiputtaa nämä pois pelistä, mutta ACC porskuttaa edelleen. Tosin tutkaohjauksenkin saa pitkällä painalluksella pois - hyvä vinkki bugituksen varalta - jolloin jäljelle jää perinteinen vakionopeuden säädin.

Uudemmat autot osaavat väistellä myös paikallaan seisovia autoja, jalankulkijoita ja muita hirvieläimiä. Nyt kyseessä onkin AEBS (advanced emergency braking systems).

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/automaattinen-hatajarrutus-tulossa-pakollisiksi-autoihin/68b8df41-a578-320c-93c5-f1c3ad920e94

AEBS toiminta on suurelta osin kameroiden varassa - jalankulkijat ovat tutkalle liian pieniä tai huonosti heijastavia kohteita. Siksi toiminta onkin ollut pimeällä tai huonossa säässä ... kauniisti sanottuna vaihtelevaa.

Lidar enempi näitä tulevaisuuden / autonomisen ajamisen eli level 3 juttuja. Sillä kartoitetaan ympäristöä ja yritetään paikantaa autoa tarkemmin kuin mihin GPS kykenee. Vesi- ja lumisade sekä sumu ovat lidarille myrkkyä.

https://www.synopsys.com/automotive/autonomous-driving-levels.html

Ei kai Lidar Volvollakaan vielä ole kuin kehitysvaiheessa?

https://www.uusiteknologia.fi/2018/11/28/volvo-investoi-lidar-tutkatekniikkaan/
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/photos/202074/lidar-on-volvos-xc90-drive-me-car
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tassa-on-ensimmainen-tuotantovalmis-auto-joka-kykenee-taysin-autonomiseen-ajamiseen/7447640#gs.0iu2b8

No, näitä uhoamisia ”tuotantovalmiista” on näkynyt monet kerrat. Ei mennyt tuokaan ihan putkeen.

Kun nyt vauhtiin päästiin, niin tässä lisää iltalukemista
https://www.maanmittauslaitos.fi/tutkimus/teematietoa/autonominen-ajaminen
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/lappi-sai-uuden-superradan-autojen-testaukseen/f82bde8e-47ca-3119-a13f-eac10299a445
https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/hankinta/alytie-avattiin-muoniossa

Tällä älytiellä on mm. testattu heijastintolppia, mitä auto voi yrittää bongata lumimyräkän keskelläkin.


Poissa Jaritur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #44 : 26.03.2020, 09:16:27 »
Ihan kivan kattava ja pitkä vastaus, mutta kyllä se lidar siellä tuulilasilla on ollut ihan ensimmäisestä City Safety-järjestelmästä lähtien.
Tämän lisäksi se on integroitu ACC:hen, eli kombinaatio kamera-tutka-lidar ohjaa sitä ja tässä ei käyttäjältä paljoa kysellä, että haluaako.
Toki tuo ei ole ainoa integraatio, vaan ainoastaan tälle toiminnolle spesifit. Muuta dataa tarvitaan vaihteistolta, moottorilta jnejne.

Itse City Safety on puolestaan ensimmäisissä versiossa vain lidarin varassa ja lidar on tuulilasissa taustapeilin vieressä.
Mutta mikäli näissäkin autoissa on ACC, tarkoittaa se integraatiota myös tutkaan ja kameraan. Tällöin keulassa on tutka ja lidarin vieressä tuulilasilla on kamera.
XC60 D5 AWD -12

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo