Samppasport  Futurez

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15996 Vastauksia
  • 3787058 Lukukerrat

0 jäsentä ja 12 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1773
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8280 : 17.07.2015, 18:15:07 »
Jäi useampi vuosi sitten ysistä täysin soiva vesipumppu hyllyyn. Ajattelin heittää jakoremmin vaihdon yhteydessä seiskan vanhan tilalle, kunnei tuolla koneella ole tarkoitus enää kovin pitkään ajaa mutta tiivisteet pitäisi kuitenkin vaihtaa.

Onko näistä stefat miten herkkiä kuivahtamaan, ja onko mitään ideaa liottaa yön yli vaikka jäähdytinnesteessä ennenkuin päräyttää taas paikallaan pyörimään?

Mistähän sais järkevästi pelkän tiivistesarjan, kunnei viitsis alkaa ulkomailta tilailemaan? Paikallisista ei saa tiivisteitä erikseen eikä Siniselläkään ole todennäköisesti hyllyssä. Pitäisi taas tilailla Ruotsista ja odotella X päivää/viikkoa...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8281 : 17.07.2015, 21:10:54 »
Jäi useampi vuosi sitten ysistä täysin soiva vesipumppu hyllyyn. Ajattelin heittää jakoremmin vaihdon yhteydessä seiskan vanhan tilalle, kunnei tuolla koneella ole tarkoitus enää kovin pitkään ajaa mutta tiivisteet pitäisi kuitenkin vaihtaa.

Onko näistä stefat miten herkkiä kuivahtamaan, ja onko mitään ideaa liottaa yön yli vaikka jäähdytinnesteessä ennenkuin päräyttää taas paikallaan pyörimään?

Mistähän sais järkevästi pelkän tiivistesarjan, kunnei viitsis alkaa ulkomailta tilailemaan? Paikallisista ei saa tiivisteitä erikseen eikä Siniselläkään ole todennäköisesti hyllyssä. Pitäisi taas tilailla Ruotsista ja odotella X päivää/viikkoa...

Kyllä se pumpun paperitiiviste tuppaa yleensä olemaan enempi vähempi korppua, kun se on kerran irroitettu.
Pumpun ja kannen välinen o-rengas tuppaa myös yleensä olemaan aika kovettunut, ja se onkin yleisin paikka mistä tuppaa vuotamaan.
Muutaman kerran olen vinokoneisiin vesipumppurempan tehnyt, ja joka kerralla ollut ylätiiviste "kypsä".
Viimeksi 745:een, ja ylätiiviste oli kovettunut 1,5 vuotta vanhana (original), ja alkoi yhtäkkiä vuotamaan.

Oman kokemuksen mukaan en suosittelisi laittamaan vanhoilla tiivisteillä kiinni, kun ainakin nuo o-renkaat ovat aika herkkiä ottamaan itseensä,
jos käyttää pumpun irti, ja laittaa takaisin.
Alkuperäiset o-renkaat ovat parempaa kumia, mutta edes alkuperäinen vesiputken o-rengas ei kestänyt uudelleen asennusta, vaan alkoi tihuttamaan välistä (kerran kokeilin noin, kun piti vesiputki käyttää irti). Ylätiivistettä en ole uskaltanut käyttää uudestaan, kun ne ovat olleet järjestään kovettuneita.

Suomesta yritin aikanaan (2014 lokakuussa) metsästää tiivistesarjaa erikseen, mutta en löytänyt.
Tietääkseni eivät muut myy irtotiivisteitä vesipumppuihin kuin tiski, ja itse päädyin silloin tilaamaan tiivisteet Biliasta.


Mutta tarkasta ne tiivisteet kunnolla, ja tee lopullinen päätös sitten.
Enempää en pysty kertomaan, kuin nuo omat kokemukset, mutta toivottavasti niistä on jotain hyötyä.  :hello:


Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1773
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8282 : 17.07.2015, 21:59:00 »
Siis tiivisteet tulee tottakai uudet, jos/kun löytyy. Ainakin kumiset, paperitiivisteen pystyy tässä tapauksessa korvaamaan vaikka tiivisteliimalla.

Tarkoitin itse pumpun, siis akselin stefoja. Joissakin tapauksissa alkavat vuotaa riittävän pitkän käyttämättömyyden jälkeen, vaikka olisi koneessa kiinni.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8283 : 17.07.2015, 22:54:50 »
Siis tiivisteet tulee tottakai uudet, jos/kun löytyy. Ainakin kumiset, paperitiivisteen pystyy tässä tapauksessa korvaamaan vaikka tiivisteliimalla.

Tarkoitin itse pumpun, siis akselin stefoja. Joissakin tapauksissa alkavat vuotaa riittävän pitkän käyttämättömyyden jälkeen, vaikka olisi koneessa kiinni.

Okei.

Tälläisestä tapauksesta ei ole kuin yksi omakohtainen kokemus, joka on tuosta omasta 744:sta, joka oli seissyt aikalailla 6 kk ennen kuin sen ostin. Siinä vuoti vesipumpun ylästefa, ja kun vesipumpun vaihdoin niin paha sanoa vuosiko sisäänpäin, kun huutavan käyttöakselin laakerin takia vaihdoin.

Mutta nyt yleisesti ottaen onhan tuollainen vaikea todeta, ja en pysty mitään nyt tähän sanomaan, vaikka olen ainakin neljää käytettyä vinokoneen vesipumppua käsissäni pyöritellyt, enkä ole koskaan älynnyt moista ajatella.

Eli pahoittelen, kun minusta ei ollut apua...  :-[




Poissa Tepi6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8284 : 18.07.2015, 00:18:02 »
Menin sitten ostamaan omaan S60 -02 tuommoiset umpiot ledivaloineen.
http://www.tuningdesign.net/product/4215/volvo-s60-v70-00-04-tummat-led-daylight-ajovalot

Asennus sujui muuten suht helposti ja liittimet täsmäsivät mutta lopuksi käteen jäi molemmista umpioista lähtevä johto, joka menee mustaan laatikkoon ja siitä haarautuu mustaksi ja punaiseksi johdoksi. Suoraan akkuun kytkemällä tai kytkemättä jättämisellä ei ollut mitään eroa. Mukana ei toimitettu minkäänlaista kytkentäkaaviota. Ongelma on se, että tällähetkellä ledit palavat kokoajan, myös ajovalojen ollessa päällä ja tästä joku pahoittaa mielensä, viimeistään poliisi ja katsuri. Löytyykö täältä ketään jolla olisi kokemusta moisten kanssa pelaamisesta?

Kiitos!  :)



« Viimeksi muokattu: 18.07.2015, 00:19:36 kirjoittanut Tepi6 »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8285 : 18.07.2015, 09:22:52 »
Menin sitten ostamaan omaan S60 -02 tuommoiset umpiot ledivaloineen.
http://www.tuningdesign.net/product/4215/volvo-s60-v70-00-04-tummat-led-daylight-ajovalot

Asennus sujui muuten suht helposti ja liittimet täsmäsivät mutta lopuksi käteen jäi molemmista umpioista lähtevä johto, joka menee mustaan laatikkoon ja siitä haarautuu mustaksi ja punaiseksi johdoksi. Suoraan akkuun kytkemällä tai kytkemättä jättämisellä ei ollut mitään eroa. Mukana ei toimitettu minkäänlaista kytkentäkaaviota. Ongelma on se, että tällähetkellä ledit palavat kokoajan, myös ajovalojen ollessa päällä ja tästä joku pahoittaa mielensä, viimeistään poliisi ja katsuri. Löytyykö täältä ketään jolla olisi kokemusta moisten kanssa pelaamisesta?

Kiitos!  :)




Kuvittelisin että vaatii käynnin piuhan päässä, jossa valojen toiminta ohjelmoidaan kohdilleen?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kuinkahan jämäkkä tdi:n jakopään alla olevan tukikumin tulisi olla? Mulla jää kone vapisemaan hetkeksi jos ottaa avaimella kiinni kiinnityspultista ja ravistaa, ihan kun tukikumi olisi hyytelöä. Irrallaan ei tunnu niin veltolta, mutta liikkuu kyllä käsissäkin.

Alkaa taas tuntumaan värinöitä kabiiniin kesän tullen (liikkeelle lähtiessä ja motarinopeuksissa).
« Viimeksi muokattu: 18.07.2015, 09:31:24 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8286 : 18.07.2015, 11:02:15 »
Tuo led nauha taitaa toimia parkkina eli tietysti palavat silloin myös valojen ollessa päällä. Näin ainakin V40:ssä vm 2000. Päiväajovalot nuo eivät ole.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8287 : 18.07.2015, 12:09:26 »
Siis tiivisteet tulee tottakai uudet, jos/kun löytyy. Ainakin kumiset, paperitiivisteen pystyy tässä tapauksessa korvaamaan vaikka tiivisteliimalla.

Tarkoitin itse pumpun, siis akselin stefoja. Joissakin tapauksissa alkavat vuotaa riittävän pitkän käyttämättömyyden jälkeen, vaikka olisi koneessa kiinni.
Kyllä siitä pieni ilo on jos siellä käyttäis tilkan vettä ennen käyttöä, mutta saman asian ajaa kun täyttelet koneeseen vedet rempan jälkeen ja annat olla jokusen tovin ennen starttia, vaikka käsin pyöräyttelet pari kertaa pumppua ja kokeilet että alkaa pyöriä tosi keposesti ja sitten vasta hihnapyörä kii ja konetta käymään. Mulla oli kymmenisen vuotta pellolla seissyt 98 classic josta oli syyläri varastettu x vuotta takaperin, löin jonkun syylärin kii ja vedet koneeseen ja tulille, ei vuotanu  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8288 : 18.07.2015, 15:58:06 »
Onko 240 ja 740 perän nopeusanturit samanlaiset?
Lankussa vuotava peräkoppa ja on ylimääräsenä deekuseiskan perä josta ton vois viiä.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8289 : 18.07.2015, 20:26:06 »
Väittäisin että käyvät ristiin ainakin jos samanlaisella peräkopalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8290 : 18.07.2015, 21:05:28 »
Sopiiko tuo motonetin öljynmittatikku S40 T4:seen ?

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/271900/16577?ajoneuvo=1334




Poissa Tepi6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8291 : 19.07.2015, 11:26:25 »
Tuo led nauha taitaa toimia parkkina eli tietysti palavat silloin myös valojen ollessa päällä. Näin ainakin V40:ssä vm 2000. Päiväajovalot nuo eivät ole.

Kiitos!
Eli palaan vielä tuohon kysymykseen senverran, että: Mikäli nuo ledit ovat vain parkit, (eivät selvästi ole yhtä kirkkaat kuin esim Audeissa olevat varsinaiset DRL-valot) onko laillista ajaa varsinaiset lähivalot ja led-parkit samanaikaisesti päällä? Mahdollisesti mukana tullut "musta laatikko" suoraan akkuun kytkettynä ilmeisesti himmentää ledit lähivalojen ollessa päällä.

Umpioista löytyy ainakin "E4" ja "RL00" merkinnät.

Mukana tullut boxi on samanlainen kuin esim. http://www.amazon.com/LED-Daytime-Running-Automatic-Control/dp/B00552MJWU
« Viimeksi muokattu: 19.07.2015, 11:30:08 kirjoittanut Tepi6 »

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2474
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8292 : 20.07.2015, 17:33:59 »
Pitäis 850 farkkuun vaihtaa moottorin tukikumit. Onko se mahdoton homma moottorinostimen ja kahden hallitunkin kanssa? Onko tässä mallissa huoltoluukkua oikeassa pyöräkotelossa (jostain ketjusta löyty tieto, että V70:ssä olis).

Tosin vaihtamallahan sen tietää. ::)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8293 : 20.07.2015, 18:25:56 »
Kiitos!
Eli palaan vielä tuohon kysymykseen senverran, että: Mikäli nuo ledit ovat vain parkit, (eivät selvästi ole yhtä kirkkaat kuin esim Audeissa olevat varsinaiset DRL-valot) onko laillista ajaa varsinaiset lähivalot ja led-parkit samanaikaisesti päällä? Mahdollisesti mukana tullut "musta laatikko" suoraan akkuun kytkettynä ilmeisesti himmentää ledit lähivalojen ollessa päällä.

Umpioista löytyy ainakin "E4" ja "RL00" merkinnät.

Mukana tullut boxi on samanlainen kuin esim. http://www.amazon.com/LED-Daytime-Running-Automatic-Control/dp/B00552MJWU

Voithan tuota kokeilla, laittaa auton käyntiin niin että "huomiovalot" palaa (nimenomaan käyntiin, niissä voi olla latausjännitteen tarkkailija), sitten kytket irtopiuhan akun + napaan ja katsot meneekö huomiovalot himmeäksi. Saman jutun voi kokeille laittamalla piuhan - napaan (eli runkoon).
Jos ne plusnapaan kytkettynä sammuu, niin laittamalla sen ajovalon syöttöjohtoon saat huomiovalon sammumaan kun valot kytkeytyy päälle.

Tuosta systeemistä ei tietysti ole mitään iloa, jos sä et saa ajovaloja sammumaan. Pakkoajovalot saa pois kai vain softaamalla?

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1773
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8294 : 20.07.2015, 18:54:38 »
Kävipä munkki. Avainvaunulta löyty viimeset kappaleet pumpun kumirinkuloita hyllystä. *taavih->

Ja kiitokset vastanneille. -H-
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Proturbo  Autodiagnoosi