Volvo 960 -91, B6304F.
Tyhkäkäynti heijaa ihan hitusen, kaasurullasta ryntäyttäessä tuntee ihan pienen vavahduksen (joku sylinteri sytyttää heikosti) noin 2000rpm kohdalla, bensaa palaa ~20-25l/100km maantieajossa, nyppii todella terävästi noin 2000rpm kohdalla, jos konetta kuormittaa (esim. Vakkarilla kiihdytys 80-->90).
Pakokaasu haisee vahvalle, tyhjäkäynti on raskaan kuulonen (kuin joku vanaha kaasutinkutonen), putki on päästään pikimusta ja paikoillaan kenkiessä haisee muna. Ei vikakoodeja.
- Puolien johdot korjattu ja käy kaikilla
- jako ok
- lämpöanturi antoi ajosta sammutetulle moottorille noin 400ohm vastusarvon
- IMMu putsattu, ei vaikutusta mutta sammuu ilman immua
- tulpat uudet
- Ilmanputsari puhdas
- termari vaihdettu (viallinen, käy ihan vähän alle puolivälin lämpöviisarissa)
- Putkessa ei vuotoja
- Brake Cleanerilla suihkittu imusarjan liitokset ja alipaineletkut, ei muuttunut käynti
Kulutus pomppasi yht'äkkiä. 400km maantietä, ensimmäinen 180km mentiin 11.2l/100km, mutta nyt tankki on tyhjä (täydestä tyhjään) 320km:n jälkeen.
Mitäs seuraavaksi? Ehdotuksia? Moottorinohjauksen puolella ei vikakoodeja.
Tätä päätelmäketjua on pyöritelty päissä ja tuumailtu seuraavaa:
- Bensapaineensäädin löytyy, rakenteeltaan samanlainen kuin vinokoneessa. Ei vuoda läpi.
- Auki jumineen suuttimen luulisi aiheuttavan käyntihäiriötä tyhjäkäynnilläkin.
Äsken vielä koeajolla kävin, niin noin 1500-2200rpm kun on koneessa ja väännättää, niin alkaa nyppimään (ei ravista tai nyi, kuin olisi joku sylinteri pimeä, vaan nyppii vähän väliä). Jos taas ajaa vaikkapa 80km/h pakkokolmonen päällä (tällöin taitaa olla 2700rpm), niin ei mitään oireita.
Kiertää raikkaasti rajoittimeen.
Monta vikaa tai ominaisuutta päällekkäin.
Ilmastoinnin kompuran kytkeytyminen nypyttää tottumatonta kuskia ja sen huomaa isolla vaihteella maantienopeuksilla. Entäs ilmastoinnin säätimien alipaine. Onko tässä jo pumppu? Jos ei ja on messevä alipainevuoto imupuolella.
Lambaada voi olla karstanen tai menossa romuksi kun kerta katti haisee munalle. 
Ilmastointi pois päältä. Ilmansäätö pois tuulilasilta jne. Mittaa lambaada.
Immu irti pitäis kai jotenkuten käydä?
Koska tämä selvisi, ajattelin sen tänne kirjoittaa, jos jollakulla muulla samanlaisia oireita/ihmettelyä.
Eli katalysaattorin kyljestä löytyi tarvikemallin lambda, joka oli liitetty "karvapersein" sähkömiehenteipin kanssa.

Lisäksi vielä kiritty aivan urpotiukkaan ilmeisesti "kuivaan" reikään, joten poikkihan se meni irroittaessa.
Sattui pöytälaatikossa olemaan 850:n nelijohtoinen lambda (960:ssä alunperin kolmejohtoinen), asensin sen ja vedin harmaan (signaalimaa) johdon moottorin kylkeen.
---> tyhjäkäynti nyt tasaista, eikä haise enään kanikselle.