Autoracing  KL-varaosat

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 16050 Vastauksia
  • 4226117 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Hankintapäällikkö
  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10282
  • Teiden tukko
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16035 : 22.08.2025, 19:25:14 »
Jenkkivideoissa voidella tulppien ym. kierteitä Anti-Sieze-nimisellä töhnällä, onkse kupari- tai aluminitahnaa vai mitä Suomessa?

Alumiinipohjaista. On hyvää tavaraa. Tuotteita on tarjolla monen merkkisiä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6549
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16036 : 22.08.2025, 23:19:50 »
Kiitos vastauksista, olen samaa mieltä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1849
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16037 : 24.08.2025, 23:10:07 »
Mistähän sais tehtyä lukkorenkaita jarrusatulan suojakumeille?

Takasatulat työn alla, ja noita 40 mm tiivisteitä on jäänyt jemmaan vaikka kuinka paljon, samaten etusatuloihin tarkoitettuja lörppäkumeja, joita ei ole koskaan mihinkään tarvinnut.

Näyttäisivät mitoiltaan käyvän myös takasatuloihin, muttei niihin ole minkäänlaisia lukkorenkaita, ja eihän ne ilman paikallaan pysy. Toiseen satulaan vois saada vanhoista kumeista, mutta toisessa on renkaattomat.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1849
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16038 : 25.08.2025, 09:01:49 »
Niin ja ymmärtääkseni ja arvatakseni nuo joutilaat löysät kumit on tarkoitettu Girlingin satuloihin. Miten ne tulee niihin kiinni? Tätä on joku muukin ihmetellyt.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16039 : 28.08.2025, 14:36:58 »
Kokemuksia Motonetin YKK anturin laadusta ja LHsta? Yritän selvittää miksei projekti lähde käyntiin ollenkaan ja käytössä on uusi Motonetin anturi vuosien takaa. Projekti on LH2.4 asennus 240 Volvoon. Tuli mieleen onko noi tarvikeanturit niin huonoja ettei kelpaa EZKlle vaikka yleismittarille antaa vaihtovirtaa? Mietin että lähdenkö etsimään Boschilaista anturia, jos ratkaisisi ongelman.
Volvo 240DL -85 ikuisuusprojekti

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1849
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16040 : 28.08.2025, 15:50:57 »
On tuo omassa pelittänyt keväästä asti OK.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16041 : 28.08.2025, 16:28:02 »
On tuo omassa pelittänyt keväästä asti OK.

Jes kiitos varmistuksesta. Jatketaan vianetsintää.
Volvo 240DL -85 ikuisuusprojekti

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1849
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16042 : 28.08.2025, 16:44:06 »
Jes kiitos varmistuksesta. Jatketaan vianetsintää.

Eihän se sitä tietenkään poissulje, etteikö uusikin anturi voisi olla sökö. Varmasti toimivaksi tiedetyllä anturilla kokeilu varmistaisi asian.

Mutten usko, että Motonetti kovin pitkään möisi antureita, jotka eivät kategorisesti toimisi alkuperäisen moottorinohjauksen kanssa.

Tarvikelambda taitaa olla vähän kyseenalainen tapaus.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16043 : 28.08.2025, 17:24:55 »

Mutten usko, että Motonetti kovin pitkään möisi antureita, jotka eivät kategorisesti toimisi alkuperäisen moottorinohjauksen kanssa.


Minä uskon. Ovathan he myyneet vuosikausia Comman automaattiöljyä tiettyihin mersun laatikoihin sopivana, vaikka on päivän selvä asia, että kyseinen öljy aiheuttaa ensin selkeitä ongelmia toiminnassa ja lopun viimein särkee koko laatikon. Myynti jatkuu edelleen.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1920
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16044 : 02.09.2025, 12:06:54 »
Minä uskon. Ovathan he myyneet vuosikausia Comman automaattiöljyä tiettyihin mersun laatikoihin sopivana, vaikka on päivän selvä asia, että kyseinen öljy aiheuttaa ensin selkeitä ongelmia toiminnassa ja lopun viimein särkee koko laatikon. Myynti jatkuu edelleen.
Se merkittävä ero että jonkun yksittäisen anturin toimimattomuus on hyvin helppo todeta ja motonetin on se vaihdettava, kun taas tuon öljyn kanssa niiden ei tarvitse tehdä mitään.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16045 : 02.09.2025, 14:39:29 »
Näin kyllä, mutta myyvät myös samaiseen mersuun vuodesta toiseen abs-antureita, jotka eivät toimi. Tosin tässä asiassa ei kyllä ole syntinen pelkästään motonet, vaan joka ikinen tarvikeantureita myyvä pulju. On jotenkin kummallista tuokin, että miksi kukaan anturivalmistaja ei osaa tehdä alkuperäisen veroista anturia. Tai sitten ne kaikki eri tuomerkeillä tulevat tarvikeanturit ovat peräisin samasta tehtaasta.

Samalla tavalla se virhevastuu kyllä mielestäni koskee tuotteita kun tuotteita. Öljyjen kohdalla asian toteen näyttäminen on vaan niin pirun hankalaa, kun valmistaja on sitä mieltä, että öljy sopii, vaikkei tosielämässä sovi. Sinänsä vaan erikoista kun ilmiö on yleisesti tiedossa, ja sitä kautta varmasti tiedossa myös motonetillä lukuisten reklamaatioiden kautta, mutta myynti vaan jatkuu.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2025, 14:42:43 kirjoittanut T-Row »

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16046 : 02.09.2025, 14:55:09 »
Ilmastoinnin löyhkää meinasin kotikonstein poistaa. Vaikka mitä pomppupulloa ja -purnukkaa on tarjolla eri kaupoissa. Lähinnä kai kahta tyyppiä, eli joko ns. raikastaja, joka suihkuttaa hajustettua "jotain" hyttiin ja ilmastoinnin sisäkierto pidetään päällä. Tai sitten suoraan kennolle suihkittavaa desinfiointiainetta lähinnä kai kondenssivesiletkun kautta.

Kumpi on oikeasti parempi, tekeekö noilla hajustetuilla raikastajilla mitään - desinfioiko se edes yhtään? Vai onko kennon suora desinfiointi parempi?

Pitää nyt suunnata ostoksille, kun ylivuotinen mätänetin hajustepullo ei toiminutkaan. Ehkä onni sinänsä. Oireita tulee herkille hajusteistakin.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5587
  • Volvo V70
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16047 : 02.09.2025, 15:50:17 »
Ilmastoinnin löyhkää meinasin kotikonstein poistaa. Vaikka mitä pomppupulloa ja -purnukkaa on tarjolla eri kaupoissa. Lähinnä kai kahta tyyppiä, eli joko ns. raikastaja, joka suihkuttaa hajustettua "jotain" hyttiin ja ilmastoinnin sisäkierto pidetään päällä. Tai sitten suoraan kennolle suihkittavaa desinfiointiainetta lähinnä kai kondenssivesiletkun kautta.

Kumpi on oikeasti parempi, tekeekö noilla hajustetuilla raikastajilla mitään - desinfioiko se edes yhtään? Vai onko kennon suora desinfiointi parempi?

Pitää nyt suunnata ostoksille, kun ylivuotinen mätänetin hajustepullo ei toiminutkaan. Ehkä onni sinänsä. Oireita tulee herkille hajusteistakin.

Tuollaisen laitoin joskus autoon kun yritin saada hajuja pois:
https://www.motonet.fi/tuote/motox-ilmastoinninpuhdistusaine-150-ml?product=60-8199&gad_source=1&gad_campaignid=22396952078&gclid=EAIaIQobChMIpM_pm466jwMV2guiAx35ADTKEAQYAiABEgLVrPD_BwE
Sitten auto tuoksui muutaman viikon niin paljon että piti ajella ikkunat raollaan eli ei todellakaan herkimmille!!
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16048 : 02.09.2025, 17:37:22 »
Tuollaisen laitoin joskus autoon kun yritin saada hajuja pois:
https://www.motonet.fi/tuote/motox-ilmastoinninpuhdistusaine-150-ml?product=60-8199&gad_source=1&gad_campaignid=22396952078&gclid=EAIaIQobChMIpM_pm466jwMV2guiAx35ADTKEAQYAiABEgLVrPD_BwE
Sitten auto tuoksui muutaman viikon niin paljon että piti ajella ikkunat raollaan eli ei todellakaan herkimmille!!

Näin vähän pelkäsinkin. Mulla oli ihan sama puteli, mutta kävi nyt onni, kun se oli antautunut vuoden aikana, eikä suihkinut mitään. Paitsi pari nestepisaraa, jotka nekin haisee melkoisesti.
Siinä kyllä väitettiin, että sekin olisi desinfioinut. Mutta jos haju kestää viikkoja, niin johan uudet pöpöt ehtii pesiytyä siinä ajassa, niin tekeeköhän se edes muuta kuin peittää pahaan hajuun kaiken...

Mietin, olisiko joku tämmöinen parempi vaihtoehto:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/wurth-300ml-ilmastointilaitteiden-desinfiointispray

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16049 : 02.09.2025, 20:32:40 »
Omien kokemuksien mukaan vaahto toimii paremmin kuin aerosolit. Vaahdolla saa hajut pysymään poissa kauemmin. Ainakin crc:llä oli muutama vuosi sitten vielä tarjolla semmosta vaahtoa, jota työnnetään letkulla vähän joka suunnasta kennolle päin.

Ongelma taitaa olla se, että se kenno pitäisi päästä oikeasti puhdistamaan paskasta, ja kennoon käsiksi pääseminen taitaa olla aika hankalaa. Ainakaan itselläni ei ole yhdessäkään autossa vielä ollut kenno helposti tavoitettavissa. Kaikista tehokkain keino kyllä näiden ongelmien ehkäisyyn on raitisilmasuodattimen vaihto tarpeeksi usein. Mieluummin vuosittain. Edellisessä autossa ei 600tkm ajettunakaan ollut vielä pahoja hajuja ilmastoinnissa. Tosin tuossa autossa oli kahdet suodattimet ennen kennoa, joten se varmasti auttoi asiaan tosi paljon.

 

Elekma  Autoracing