Autoracing  KL-varaosat

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 16077 Vastauksia
  • 4421145 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa haurala93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16065 : 01.12.2025, 18:43:56 »
Otin romusuuttimesta vastakappaleen sille jonka hitsasin umpeen, lähti käyntiin, kierrätetty rajottimelle ja suutin pysyy paikallaan. Konepelti perunapelto tälläkin hetkellä, osuma siihen ei haittaa mitään, vaihtoon menee kumminkin kun saa maalattua tuon toisen. Mutta, kauan menee että mäntä ottaa itteensä kun ei saa polttoainetta? mietin kauanko uskaltaa pihatietä kiihdytellä  ???

Kyseiseen autoon muka tehty remontteja, kirjoteltu huoltokirjaa mutta tuskin tehty eli ei tietoa kauanko vuotanut, pelkään että astetta pidemmän aikaa
v70 d5 mk2 -05

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2998
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16066 : 01.12.2025, 20:31:55 »
Otin romusuuttimesta vastakappaleen sille jonka hitsasin umpeen, lähti käyntiin, kierrätetty rajottimelle ja suutin pysyy paikallaan. Konepelti perunapelto tälläkin hetkellä, osuma siihen ei haittaa mitään, vaihtoon menee kumminkin kun saa maalattua tuon toisen. Mutta, kauan menee että mäntä ottaa itteensä kun ei saa polttoainetta? mietin kauanko uskaltaa pihatietä kiihdytellä  ???

Kyseiseen autoon muka tehty remontteja, kirjoteltu huoltokirjaa mutta tuskin tehty eli ei tietoa kauanko vuotanut, pelkään että astetta pidemmän aikaa
Eihän dieselin mäntä polttoainetta kaipaa. Moottoriöljy sen voitelee. Eli anna monoa vaan, että kone on lämmin. Ota sitten liukuvasaran avulla suutin irti.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa haurala93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16067 : 01.12.2025, 21:33:04 »
Ai sehän hyvä, vertasin vaan bensan laihalla käymiseen, tosin eipä tuolla mikään pala, jatketaan polkemista ja paukuttelua eiköhän se sieltä joskus nouse  :)
v70 d5 mk2 -05

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1925
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16068 : 10.12.2025, 10:34:56 »
Ai sehän hyvä, vertasin vaan bensan laihalla käymiseen, tosin eipä tuolla mikään pala, jatketaan polkemista ja paukuttelua eiköhän se sieltä joskus nouse  :)

Jos se on vaan 10° pyörähtänyt, niin eiköhän siellä ole vielä kierre jämptisti kiinni, jolloin saat polkea sitä maailman tappiin, eikä se suutin sieltä lähde.

Tuollainen 10° pyörähdys on juuri se mitä tuollaiset tuntuu kääntyvän, kun runko kiertyy ennen kuin katkeaa.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1909
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16069 : 10.12.2025, 19:06:51 »
Vähäpäästöseen 200F:ään ei saatu päästölappua, lambda jäi aina muutaman sadasosan laihan puolelle.

IMMua ajattelin kokeilla puhdistella, ja tilkitä varuiksi yhtä pakoputken liitosta, mitäs muuta tuosta samalla tarkistaisi ennen uutta yritystä?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1925
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16070 : 11.12.2025, 09:55:20 »
Vähäpäästöseen 200F:ään ei saatu päästölappua, lambda jäi aina muutaman sadasosan laihan puolelle.

IMMua ajattelin kokeilla puhdistella, ja tilkitä varuiksi yhtä pakoputken liitosta, mitäs muuta tuosta samalla tarkistaisi ennen uutta yritystä?

Ei se lambda arvo ole hylkäysperuste?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2437
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16071 : 11.12.2025, 12:07:17 »
Ei se lambda arvo ole hylkäysperuste?

Kyllä muuten on kattivehkeissä. Putkiston pieni vuoto voi kyllä herkästi pienillä kierroksilla vaikuttaa jos muuten on asiat kunnossa.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1925
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16072 : tänään kello 11:31:22 »
Kyllä muuten on kattivehkeissä. Putkiston pieni vuoto voi kyllä herkästi pienillä kierroksilla vaikuttaa jos muuten on asiat kunnossa.
kaikkea sitä oppii kun viisaaksi elää...Mä olen aina tiennyt (eli luullut) että mittaavat vain niitä varsinaisia päästöjä sieltä, eikä laskennallinen lambda-arvo kinosta ketään.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1909
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16073 : tänään kello 12:22:58 »
kaikkea sitä oppii kun viisaaksi elää...Mä olen aina tiennyt (eli luullut) että mittaavat vain niitä varsinaisia päästöjä sieltä, eikä laskennallinen lambda-arvo kinosta ketään.

Kuten todettu, lambdan tulee olla 1 +/- 0,03, ja on usein nuukin arvoista saada haarukkaan.

IMM oli siisti, tiivistin takimmaista muhviliitosta, joka supsutti sen verran, että happiarvo oli päälle kolmen. RST on muuten mainio materiaali, vaan ei tiivisty itsestään, niinkuin musta. ::) Jospa se sillä, menihän tuo vuosi sitten tuoreella putkella arvoihin.

Vaan on se tämä moderni teknologia ja ilmanaikuset saastevehkeet  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: tänään kello 12:29:46 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16074 : tänään kello 13:26:36 »
Onko päästömittauksen lambda arvo laskennallinen? Auton oma lambdatieto perustuu ainakin ihan oikeaan mittaukseen, eli lambda-anturiin, jonka ulos antama jännite muuttuu pakokaasussa olevan hapen määrästä riippuen. Olen kuvitellut, että päästömittauksen lambda-arvokin perustuisi anturitietoon.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1909
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16075 : tänään kello 14:17:38 »
Samallaillahan se sotkee testerin anturointia kuin auton omaakin, jos pääsee ylimääräistä happea imemään välissä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16076 : tänään kello 15:31:04 »
Toki. Ihmettelin vaan tuota aiemmin mainittua laskennallista arvoa. Lähinnä siis kysymys oli, että lienee päästömittauksenkin lambda-arvo anturitietoon perustuva, eikä laskennallinen?

EDIT: Korjattu typo
« Viimeksi muokattu: tänään kello 15:32:43 kirjoittanut T-Row »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1925
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #16077 : tänään kello 19:20:31 »
Toki. Ihmettelin vaan tuota aiemmin mainittua laskennallista arvoa. Lähinnä siis kysymys oli, että lienee päästömittauksenkin lambda-arvo anturitietoon perustuva, eikä laskennallinen?

EDIT: Korjattu typo

Siis siellä on happianturi, ja se laskee lambda arvon sen jäännöshapen perusteella niin että stoikiometrinen seos antaa arvoksi 1, se koko asteikko on laskennallinen. Kyllä ne mittarit tietääkseni myös todellisen jäännöshapen ilmoittavat, ja kuvittelin että rajat ovat nimenomaan niille todellisille arvoille.

 

Elekma  Autoracing