Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3811811 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3855 : 05.08.2013, 16:01:33 »
Tere! Itsellä emännän autossa samaa vaivaa(vapari 20v).
Tuon diagnoosin voit varmistaa kun käyt päästötestissä. Jos varsinkin ne kierrosten arvot ovat korkealla tai rajoilla, eihän se takimmainen lambda silloin valehtele, kertoo ihan oikein. :) Halvempi tuo testi on kuin uusi bosch lambda... :2funny:
Etummaisessa oltava vika jos katti ei kerta ole sökö.  Bazinga!

Eikä muita koodeja kuin tuo 0422 joka ilmestyy nollaamisen jälkeen noin 200km ajon jälkeen aina uudestaan...
Kai se koodi on nollattu katin vaihdon jälkeen?
Joo, vikakoodit nollattiin heti katin vaihdon jälkeen. Josta muutama kymmen kilometri ajeltua syttyy lambda valo ja P0422 ilmoittaa.
Kävin mötönetissä tänään kyselemässä lambdojen hintoja ja tarjoavat Denson anturia motonetin varastosta 119€ hinnalla, tämä siis katin jälkeine lambda. Ja ennen kattia oleva lamda maksoi reilusti alle 100€. Boschia ei siis saa mötönetin kautta, mikäs firma ois sellanen joka kauppaa niitä. Denson anturi on ulkonäöllisestikin erilainen, mulla esim Kaha.fi kautta rekisteri haulla antaa 2.4 20V, vaikka auto kuitenkin on 2.5 20V?
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3856 : 05.08.2013, 16:08:51 »
Moi taas. Tuossa viimeviikolla asennetutin uuden katalysaattorin Volvoon, kun edellinen oli kerinnyt menemään hajalle.
Edelleen P0422 koodia ilmoittelee, kuten edellisellä katilla, mietin että kumpaa lambdaa sitä kannattas alkaa vaihtelemaan. Etumaisen ja Taaimmaisen käyttötarkoitukset olis kiva ennen sitä tietää ja että kumpi lambda se yleensä ekana menee. Olen tullut siihen tulokseen että vian aiheuttaja on viallinen lambda anturi, koska autossa en koe mitään muuta kuin laiskanomaista kiihdytys kierrosta pienillä kierroksilla mutta kuitenkin kiihtyy suht siedettävästi, käyntihäiriöitä ei ole, kone kukkuu tasaisesti ilman kierrosten heittelyä.
Taaempi lambda hienosäätää seosta ja valvoo etumaisen lambdan toimintaa.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3857 : 05.08.2013, 17:23:13 »
Eli etulambda vaihtoon, se ei ole kallis sijoitus. Mötönetistä ja AD:ltä ei Boschia saa, joten mistäpä kannattas kysellä vielä?
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2474
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3858 : 06.08.2013, 06:24:05 »
Minkälaista öljypainetta muilla 740 omistajilla näyttää tyhjänkäynnillä? Itellä laskee puoleen väliin ja nyt kuului jotain ulvontaa kierrättäesä konehuoneesta max 3000rpm/min.

Mietiskelin et pitääkö öljypumppu mitään varotusmerkkejä ennen hajoamista, tai vesipumppu?
Voihan se toki olla joku hihnakin mutta pitää töiden jälkeen tutkia tarkemmin..

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3859 : 06.08.2013, 08:49:01 »
'08 v50 d5

äsken yks kaks aloin miettimään kun tuo kottero vetelee jonkin verran ajaessa ja tuntuu että sielä olis niinkuin jotain vastusta käännöksessä, eilen kaupan pihasta lähtiessä käänsin linkat vasuriin ja oikaistessa kuului vasemmalta edestä päng.

Iskarin ylään laakerissa jumia? Vaikee uskoo näillä kilsoilla ja iällä mut toisaalta tuohan on Forlvo...

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3860 : 06.08.2013, 09:10:05 »
'08 v50 d5

äsken yks kaks aloin miettimään kun tuo kottero vetelee jonkin verran ajaessa ja tuntuu että sielä olis niinkuin jotain vastusta käännöksessä, eilen kaupan pihasta lähtiessä käänsin linkat vasuriin ja oikaistessa kuului vasemmalta edestä päng.

Iskarin ylään laakerissa jumia? Vaikee uskoo näillä kilsoilla ja iällä mut toisaalta tuohan on Forlvo...

Kyllä viidessä vuodessa ehtii mennä ihan hyvin, varsinkin jos sorateitä enempi ajelee. Meillä täällä periferiassa noita saa vaihtaa parin vuoden välein... Vaikka on vielä ihan Taikahattukaupungissa tehtyjä...
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3861 : 06.08.2013, 09:20:57 »
Mitä öljyä B6254 syö? Entä 1031 perä? Ja vielä M90 laatikkoon pitäis löytää oikeat öljyt :). Minkälaiset tulpat kannattaa hankkia tuohon vakioon B6254 koneeseen, kun motonet tarjoaa varmaan kymmentä eri vaihtoehtoa.

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Onko vinkkejä kuinka coolerin putsaus onnistuisi sitä irrottamatta? Kun irroittaminen tarkoittaa syylärinkin irroittamista eli jäähynesteiden tyhjentämistä ja ja ja... Parkkipaikkakorjaajalle olis siis helpompi roplata pelkkää cooleria.
ylä- ja alapäästä ahtoputket irti ja sitten keksit jonkun tiiviin tulpan alapäähän ja täytät sen coolerin löpöllä  :)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3863 : 06.08.2013, 14:28:01 »
Muistaako kukaan ilmastoidun kakkosnelkun ohjaustehostimen hihan pituutta? 940mm on ainakin liian lyhyt. Voisko sitten olla 1075?

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3864 : 06.08.2013, 19:18:05 »
Osaisko joku viisaampi volvo mies/nainen neuvoa, minkämerkkistä Lambdaa kannattaa tähän 1998 vm V70 20V koneelliseen ostaa.
Densoa tarjoavat Mötönetistä, kyse siis ennen katalysaattoria oleva anturi, joka on menossa vaihtoon.

Käyn huomenna päästötestit tekemässä katsastuskeskuksella, josta saan sitten varmistusta tähän vielä ilmenevään ongelmaan.
Alustavasti ainakin tartteis tuo etumainen lambda anturi vaihtaa.

Uskaltaako tuon Denson heittää kiinni tähän omaan volvoon?
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa JM

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3865 : 06.08.2013, 20:01:35 »
Mistä vaihteiston tukikumi 940 D24TIC+M46 yhdistelmään?

Volvo V90 D6 Laser Blue
Volvo V70 D3/D4 -11 ja Volvo V50 D3 -11 käyttikset
Volvo S40 T4 -03, Volvo S80 2.4 -00
Volvo V70 mk2 -01 osina, V70 mk2 osia

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3866 : 06.08.2013, 23:02:52 »
Taemman lambdan arvojen avulla tarkastellaan katalysaattorin toimintaa, etummaisen lambdan signaalin perusteella säädetään ruiskutuaikaa, elikkäs seosta.

hevonen

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3867 : 06.08.2013, 23:25:24 »
Taemman lambdan arvojen avulla tarkastellaan katalysaattorin toimintaa, etummaisen lambdan signaalin perusteella säädetään ruiskutuaikaa, elikkäs seosta.
..ja jos se etulambda säätää paksulle, se ei kelpaa takalambdalle joka juoruaa vian...
Eihän se katti voi toimia ehjänäkään oikein jos se saa liian paksua seosta.
Tässä edellisessä esimerkissähän oli katti vaihdettu mutta mitään ei korjaantunut.
Meillä omassakin on alle 100tuhatta ajettu katti, en oikein usko sen olevan kypsä?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3868 : 06.08.2013, 23:46:33 »
muoks. kun ei jaksa tähän aikaan vääntää.

Taka lambda mittaa katalysaattorin toimintaa, jos takalambdan muutos on liian nopeaa (eli olisi vastaavaa signaalia, kuin lambda olisi sijoitettuna katin eteen, eikä taakse), kertoo se viasta katalysaattorissa, mikäli anturi on ehjä..
Katalysaattorin toiminnan pystyy tarkastamaan pakokaasuanalysaattorilla, jos co ja hc on korkeita, mutta lambda-arvo normaali, viittaa se katalysaattorin vikaan koska silloin seossuhde on kohdallaan, mutta katti ei puhdista.
Jos katalysaattori vaikuttaa ehjältä ja päästöt on ok, olisi siinä viitteitä sitten takimmaisen lambdan vikaan..
Jos päästöt taas on pielessä, niin vika on jossain muualla..
« Viimeksi muokattu: 07.08.2013, 00:03:58 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3869 : 07.08.2013, 17:06:22 »
Mites kakkosnelkusta tunnistaa onko ohjauksen palikat cam vai ZF? Tarra takaluukusssahan sen vissiin kertoo ainakin jotenkin?

 

Carcom Oy  Elekma