Futurez  Kulkukoira

200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?

  • 25 Vastauksia
  • 7002 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« : 04.06.2013, 19:30:03 »
Eli koittanut topicceja selailla (ja nettiä muutenkin), muttei oikei infoa irtoa siispä.

Osaako joku kertoa 200 vakiojarrujen kokoonpanoista? Millä tehoilla/koneilla ja vuosimalli/varustelumallilla mitäkin jarrua, jäähdytettyä vai ei jäähyä. Tältä foorumilta löytyi tällaista

'89 240:ssä on jäähdytetyt etulevyt ja muutenki samat jarrut kuin turbossa, että turhaan moisia mietit.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #1 : 04.06.2013, 20:19:55 »
Itse en oo ikinä törmänny jäähdyttämättömiin levyihin edessä. Tosin mulla ei ole ollu yhtään -83 vanhempaa.

Voiskohan olla, että 240-sarjassa on aina jäähdytetyt levyt, on tekniikka mikä tahansa, ja vanhemmissa 242/244/245 voisi olla myös jäähdyttämätöntä.   ::)
Levy on muistaakseni aina 263mm. Satula edessä nelimäntäinen, takana kaksi. Takana on käytetty sekä ATE:n että Girlingin satulaa. Edessä lähes aina Girling.

Takajarrut on kooltaan aina samat.
ATE vs. Girling :


Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #2 : 04.06.2013, 20:25:19 »
Ja sit on vielä ainakin edessä erikseen vielä ABS-satulat?
No kun halvalla sai.

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #3 : 04.06.2013, 20:56:31 »
Ja sit on vielä ainakin edessä erikseen vielä ABS-satulat?
Jep. Nämä tunnistaa vain yhdestä jarruletkuliitännästä kun absittomiin tulee kaksi.

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #4 : 04.06.2013, 21:10:30 »
Ainakin vuoteen 1982 asti jäähdyttämättömät oli yleisiä, mutta pääasiassa DL-malleissa.
Jäähdytettyjen levyjen kanssa tuli tehtaalta aina se isompi etuspoileri. Ja vuodesta 1983 alkaenhan tuo löytyi jo kaikista malleista (vai miten oli dieselien laita...?).


Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #5 : 05.06.2013, 18:51:39 »
Jebu, tänks näistä.

Eli voidaanko päätellä olevan niin että kaikissa b21 ja b23 koneilla olevissa on aina jäähdytettyä jarrua vm riippumatta ja b19 ennen -83 ilman jäähyä?

Oikeastaan koko jutun pointti on se, että mitä konttorilla käytetään vertailualustana moottorinvaihtoihin? Eli jos vahdetaan b19 tilalle b23 (ei turbo), niin vaatiiko konttori jäähdytettyä jarrua myös ennen -83 autoihin? Turbottomien alustoissa ei muita eroja taida olla.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #6 : 05.06.2013, 20:54:47 »
Jebu, tänks näistä.

Eli voidaanko päätellä olevan niin että kaikissa b21 ja b23 koneilla olevissa on aina jäähdytettyä jarrua vm riippumatta ja b19 ennen -83 ilman jäähyä?

Oikeastaan koko jutun pointti on se, että mitä konttorilla käytetään vertailualustana moottorinvaihtoihin? Eli jos vahdetaan b19 tilalle b23 (ei turbo), niin vaatiiko konttori jäähdytettyä jarrua myös ennen -83 autoihin? Turbottomien alustoissa ei muita eroja taida olla.


Turbon kanssa vaaditaan aina alustapäivitys jarruineen vastaamaan tehokkainta mallia.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #7 : 05.06.2013, 21:18:46 »
Huomaako joku sen moottoriswapin  ::) Ymmärsin puheista, että melko vakiona pidetään?
Minkä vuotinen sun auto olikaan?

Yleisesti ottaen, mikset vaan päivittäisi niihin jäähdytettyihin, onhan ne ihkummat  :o

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #8 : 05.06.2013, 21:25:46 »
Huomaako joku sen moottoriswapin  ::) Ymmärsin puheista, että melko vakiona pidetään?
Minkä vuotinen sun auto olikaan?

Yleisesti ottaen, mikset vaan päivittäisi niihin jäähdytettyihin, onhan ne ihkumma:o
Ja löytyy vara-osia helpommin :)
No kun halvalla sai.

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #9 : 05.06.2013, 22:25:40 »
Joo, eihän sitä swäppiä kukaan oikeasti huomaakaan. Kunhan kirjoittelen, historia kun on kiinnostavaa  ;D

@raul: '79 on peli, ja on se käynyt mielessä "isompiin" päivityskin. Onhan tolpatkin nyt ne isommat. Olikos ne sulle jääneet satulat kovinkaan iskukykyiset?

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #10 : 05.06.2013, 22:50:12 »
Varmasti ovat iskukykyiset. Varovasti irrottelis ilmausruuvit lämmön kanssa ja laittais varmuuden vuoksi uudet tiivisteet.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #11 : 06.06.2013, 15:18:51 »
Jebu, tänks näistä.

Eli voidaanko päätellä olevan niin että kaikissa b21 ja b23 koneilla olevissa on aina jäähdytettyä jarrua vm riippumatta ja b19 ennen -83 ilman jäähyä?

Oikeastaan koko jutun pointti on se, että mitä konttorilla käytetään vertailualustana moottorinvaihtoihin? Eli jos vahdetaan b19 tilalle b23 (ei turbo), niin vaatiiko konttori jäähdytettyä jarrua myös ennen -83 autoihin? Turbottomien alustoissa ei muita eroja taida olla.

meillä oli vm-82 (ikkunan leimaukset) 244 alunperin b21 tai b23 (myöhemmin d24), ja jäähyttämättömät levyt varustelu gle ja perimätiedon mukaan ois ollu näitä arabeja tämä yksilö...
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #12 : 07.06.2013, 00:16:48 »
-81 DL dieselissä jäähdytetyt levyt eessä ilman isoa etuspoileria.. myöskään ohjaustehostinta ei ollut  :hello:
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #13 : 07.06.2013, 00:56:49 »
...kun taas GL D6 oli Turbon lisäksi ainoa, jossa ohjaustehostin oli vakiona. Oliko sellaista DL dieseliä olemassakaan... D5 vai D6?
Jäähdytettyjä levyjä ei ainakaan Ruotsissa saanut kuin Turbon, GLT:n ja GL:n (B23A) kanssa 1981-1982.

« Viimeksi muokattu: 07.06.2013, 01:04:40 kirjoittanut raul »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 srj:n jarrut, mitä vaihtoehtoja vakiona?
« Vastaus #14 : 07.06.2013, 11:56:33 »
ainakin vm 79 245 volvossa b23a koneella jäähdyttämättömät

http://s21.photobucket.com/user/lassimies/media/245%20kolhuja/PICT0041.jpg.html?sort=3&o=9
V70 TDI

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy