KL-varaosat  Race.fi

242 mallisarjan kehitys

  • 18 Vastauksia
  • 4299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa p3lt0n3n

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
242 mallisarjan kehitys
« : 21.10.2013, 18:39:53 »
Toivottavasti tuli ny kirjotettua oikeeseen paikkaan, eli voisiko joku selventää mitä eroja on ensimmäisillä ja viimeisillä 242.  Eli onko jotain suuria muutoksia tai ylipäätään mitä pienempiä muutoksia?
945 TDIC, 242

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #1 : 21.10.2013, 18:48:22 »
Muutama esimerkki ero: vanhemmissa nappi, neliö ja GL-valoja edessä, 4-ruutuset takana
                                       uudemmissa nelikulmaiset, takana 5 ja 6 ruutuset takavalot
kahta (vai kerkeskö tulla kolmaskin) takaluukkua ollut.
Lokarit vaihtui vilkkuineen -81 ja uusi kojelauta mittaristoineen samoihin aikoihin

Aikalailla samat erot kuin sedanissakin kaikkineen.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2013, 18:52:30 kirjoittanut 240 »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #2 : 21.10.2013, 19:24:58 »
Wikipedia kertoo aika paljon. Ensimmäiset oli b20 koneella ja seuraavaks tuli b19 ja b21 moottorit nokalle. 81 vuonna oli ensimmäisen kerran tuo uus keula. Olisko takavalot vaihtunu vuoden 84 malliin? En ny jaksa ettiä enempää faktaa mut samaa ruottinpoikien tekeleitä noi on hyvin pitkälle.

Viisaammat jatkaa.
V70 TDI

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #3 : 24.10.2013, 11:03:22 »
Wikipedia kertoo aika paljon. Ensimmäiset oli b20 koneella ja seuraavaks tuli b19 ja b21 moottorit nokalle. 81 vuonna oli ensimmäisen kerran tuo uus keula. Olisko takavalot vaihtunu vuoden 84 malliin? En ny jaksa ettiä enempää faktaa mut samaa ruottinpoikien tekeleitä noi on hyvin pitkälle.

Viisaammat jatkaa.
1975-76 sai sekä B20- että B21-moottoria.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #4 : 24.10.2013, 12:12:42 »
1975-76 sai sekä B20- että B21-moottoria.

Jep. Volvohan tunnetusti esittelee uudet ideat vuoden loppupuolella ja seuraavan vuoden mallin.

Noita 5 ruutusia takalyhtyjä on kahta eri mallia. Pakkivalo on yleisesti pystyssä sisällä mutta on myös toinenkin versio. en vaan löytäny kuvaa kun äkkiä selasin kuuklee. Se toinen versio on aika harvinainen ja sellaset pitää olla esim Historic luokan autoissa tietääkseni, ellei säännöt oo muuttunu.

Korjatkaa jos oon väärässä.

Mitenkäs noi avattavat takalasit? Onko kaikissa sellaset vai oliko optio? Myöhemmissä malleissa ei taida sellasia olla.
V70 TDI

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #5 : 24.10.2013, 12:18:35 »

Mitenkäs noi avattavat takalasit? Onko kaikissa sellaset vai oliko optio? Myöhemmissä malleissa ei taida sellasia olla.
Kaikissa vuosimalleissa optio.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #6 : 27.10.2013, 18:09:03 »
Jep. Volvohan tunnetusti esittelee uudet ideat vuoden loppupuolella ja seuraavan vuoden mallin.
Niinhän se tekee mutta jutun ydin oli siinä että myös vinokonetta on saanut ihan alusta lähtien, käytännössä syksystä 1974. Eli on erheellistä sanoa että ensin oli tappikoneita ja sitten vinokoneita.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #7 : 27.10.2013, 19:43:49 »
No korjataan sitten hiukan.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=120.0

Eikös pääsääntösesti alkupään mallit ole ollu tappikoneella. Kuinka moni on törmänny vm 74 vinokoneiseen malliin? Siis tehdastekosena tietenkin. Vuoden 76 malliin ei enää tainnu tappikonetta saada?
V70 TDI

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #8 : 27.10.2013, 20:49:31 »
Ympäri käydään yhteen tullaan, 1974 tehdyt kakkosneloset ovat -75 mallia :) Vuosimallissa 1977 B19 korvasi B20:n ja M45 korvasi M40:n.

Jostakin esitteestä tms. muistan lukeneeni että alkuaikoina pääsääntöisesti L = B20, DL = B21A ja GL = B21E.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa peteq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #9 : 01.11.2013, 21:29:59 »
Juu sano entiin miäs,1974 tuli 242 joka korvasi 142 mallin ja ekat oli B20 koneella myöhemmin tuli koneeksi B19 A mikä taisi olla yleisin konevaihtoehto näissä malleissa. Peltien pokkaukset ja valot muuttui kehityksen myötä pariin kertaan ja mallivaihtoehtoja taisi alunperin olla L.DL ja GL ja sitten erittäin harvinainen ainakin Suomessa 242 Turbo samoin 242 GT. Viimeiset 242:t taisi olla 1986 tai 1985 jolloin mallimerkintä oli 240.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #10 : 01.11.2013, 21:33:52 »
Mitenkäs noi avattavat takalasit? Onko kaikissa sellaset vai oliko optio? Myöhemmissä malleissa ei taida sellasia olla.

Kaikissa vuosimalleissa optio.


Onko todella? Ja mäku luulin et mulla on täysin karvalakkimalli, mut onhan siinä noi sentään :)

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #11 : 01.11.2013, 21:54:44 »

Onko todella? Ja mäku luulin et mulla on täysin karvalakkimalli, mut onhan siinä noi sentään :)
mulla on noi 78 ja 81 242, niin 81 on avattavat takalasit vaikka kummatkin karvalakkimalleja. oletetaan nyt kuitenkin, että ne olis 78 saanut myös.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #12 : 01.11.2013, 21:55:42 »
mulla on noi 78 ja 81 242, niin 81 on avattavat takalasit vaikka kummatkin karvalakkimalleja. oletetaan nyt kuitenkin, että ne olis 78 saanut myös.


Mun on -83....sitä en muista et oliko siinä yhessä -84:ssa, joka mulla oli joskus
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Paikalla Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #13 : 01.11.2013, 23:44:09 »
242 Turbo samoin 242 GT. Viimeiset 242:t taisi olla 1986 tai 1985 jolloin mallimerkintä oli 240.
Eipä ole maahantuojan kautta ainakaan 242 Turboa tietääkseeni ikinä Suomeen tuotu. Ja viiminen oli 1985. Pappakeulana ei 242 koppaa ollut.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 mallisarjan kehitys
« Vastaus #14 : 02.11.2013, 05:21:35 »
Eipä ole maahantuojan kautta ainakaan 242 Turboa tietääkseeni ikinä Suomeen tuotu. Ja viiminen oli 1985. Pappakeulana ei 242 koppaa ollut.

Eikös viimeset ole vuosimallia 84? Eriasia on sitten millon ne on rekisteröity. Viimesimmät oli sikäli harvinaisia kun oli tuo 1031 perä 3.15 välityksellä ja M45WR loota.
V70 TDI

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo