Proturbo  Autodiagnoosi

Halpa kone viritettäväksi

  • 23 Vastauksia
  • 11252 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MorrisRacingTeam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Halpa kone viritettäväksi
« : 13.06.2014, 02:14:01 »
Tosibudjettivirittäjät HOI!

Itte olen tollasta jäärata/pelto-autoa ruvennut suunnittelemaan. Aihioita on kaksi, tosin väärän merkkisiä tälle foorumille. Kuitenkin Volvon kone kiinnostaisi sinne asennella ja mahdollisesti muut Volvon voimansiirron osat. Ongelmana on se, että mulla ei ole konetta saatikka mitään muutakaan voimansiirron osaa vielä valmiina. Tai on ton auton vakio kone, vaihteisto ja perä joista kone on pieni ja tehoton, perät hajoilee vakioistakin, vaihteisto samalla tavalla. Eli käytännössä ei ole mitään muuta kun ladossa seisonut, käytännöllisesti katsoen ilmatteeksi kotiin laahattu koppa. Auton paino vakiokunnossa on 970 kiloa josta saa pois jonkun verran ottamalla sisustan veks. Tietty lisää tulee kun laittaa ison koneen..

Aihiona siis toimisi Morris Marina. :o




Noniin, jos on vielä joku jonka hiirikäsi ei salaman nopeasti napsauttanut tota ruksia oikeessa yläreunassa ton kauhean paljastuksen jälkeen, niin hyvä homma.

Eli siis tavotteena olisi joku 140- 180 heppaa mistä tuota ylärajaa pidän tosin aika epärealistisena. Pyrin käyttämään paljon nurkista löytyvää kamaa, kaasareita yms. ton tekemiseen. Autosta tulisi siis vapari kaasareilla.

Konevaihtoehdot on nyt käytännössä rajattu kahteen. Joko vanha tappikone tai toi uudempi "Redblock"- kone. Mitäs plussaa ja miinusta noissa on, kumpi painaa enemmän, millasen tilan vaatii, teho/hinta- suhde kummassa parempi?


Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #1 : 13.06.2014, 09:07:34 »
Koneet suht saman painoisia, alakerta kun on lähes sama. Vinokone helpompi virittää lähinnä kannesta johtuen.

Mullakin odottelee tallin päässä Marina inspiraation löytymistä, vakiotekniikka ja sisusta on jo purettu pois. Se etupää on kyllä melko mielenkiintoinen rakennelma, vääntösauvajouset ja sammakkoiskarit, hammastanko paloseinässä koneen takana :D Laatikko siitä paskoi kun irrallaan kokeilin pykältää, meni vissiin pari pykälää yhtäaikaa päälle ja toosa jumiin ;D Ladan perän jo hommasin, jos sen nelilinkeillä laittaisi alle. Etupäähän pitää sitten sovitella jonkun perssoni etuakselisto, Volvon tolppia olis irrallaan, jos niille tekis tornit. Koneesta en vielä ole päässyt itseni kanssa yksimielisyyteen, joko Bemarin M10 tai Volvon B200, tai jos oikeen rupeen pervoksi niin Pösön XU10. Konehuonetta ei ole vielä tullut mittailtua, mutta kai sinne yhden vinokoneen saa mahtumaan, paloseinän kumminkin leikkelen ja vien konetta taaksepäin. Tappikone voisi mennä helpommin, ehkä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa MorrisRacingTeam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #2 : 13.06.2014, 14:32:34 »
Lainaus
Vinokone helpompi virittää lähinnä kannesta johtuen.
Onko miten isot erot kansissa? Onko jotain ylitsepääsemätöntä kuten vaikka siiamilaiset pakokanavat yms.?

Lainaus
Se etupää on kyllä melko mielenkiintoinen rakennelma, vääntösauvajouset ja sammakkoiskarit, hammastanko paloseinässä koneen takana
Emmää noista muista tiiä onko ne niin kummallisia 70-luvun autolle,(mun muistaakseni Saabissakin on hammastanko tuolla tulipellissä ja vääntösauvoja on ainakin amerikkalaisissa "pikku"autoissa) mutta noi sammakkoiskarit on vähän...jooh :idiot2: Varmaan pitää laittaa teleskoopit toimimaan ton sammakon rinnalla ja kattoa onko hyvä vai tartteeko jotain muuta...Kallistuksen vakaajia ei taida tosta koko autosta löytyä laisinkaan joten sellanen tarvii hommata.

Lainaus
Ladan perän jo hommasin, jos sen nelilinkeillä laittaisi alle.
Nelilinkki vois olla aika jees, kuulemma vakiokunnossa toi perä pomppii koko ajan jos auto vaan ruopii. Ehkä farmarin jouset vois kanssa olla ihan jees jäykistämään tota takapäätä.

Lainaus
Koneesta en vielä ole päässyt itseni kanssa yksimielisyyteen, joko Bemarin M10 tai Volvon B200, tai jos oikeen rupeen pervoksi niin Pösön XU10.
M10 mullekkin on tarjottu. Mites, saako tollasesta ihan normivirityksillä tehoa ulos vai vaatiiko turbon tai muita hienouksia? Jotenkin silti noi Volvon koneet puhuttelee mua enemmän mitä bemarin, varsinkin kun ne bemarin laatikot ei ole mun kokemusten mukaan mitään kaikkein tunnokkaimpia ja mukavimpia käyttää....


Mittailin tänään tota konehuonetta, 70 senttiä oli koko konehuoneen pituus tulipellistä nokkapellin kiinnityshaa'an rautaan. Leveydeltään olisko ollut jotain 60 senttiä ohkasimmasta kohtaa, ylöspäin tullessaan levenee aika reippaasti.

Onhan näihin Rooverin kasejakin laitettu melko suoraan paikalleen joten luulisi nyt Volvon koneittenkin menevän sinne. :D

Mutta, ei mitään. Suunnitellaan, pähkäillään, mittaillaan. Jos jollain on jotain tappikoneita tai vinokoneita hyvään budjettihintaan niin saa tarjota.






Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #3 : 13.06.2014, 15:05:08 »
Tuolta löytynee yhtä sun toista:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=76.0

Ja ostoilmoitusta vaa tuonne:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=77.0

V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #4 : 13.06.2014, 15:43:23 »
Vinokoneen kansi läpihengittävänä ja alumiinisena on helpompi työstää ja hengittää jo vakiona kohtuu hyvin. Tappikoneen kansi on valurautaisena kovempi työstettävä (ja kanavia pitää työstää jos tahtoo sen yli 150 pollea) ja imu-/pakokanavat samalla samalla puolella kantta, joka tuo myös imu-ja pakosarjojen teolle omat haasteensa.

En vielä ole tuohon Bemarin mosaan paremmin tutustunut, mutta pari kaveria sellaisia on rakennellut ja kyllä niistä voimaa saa vaparinakin. Turbotusaihiona se M10 on hyvä. Iskutilavuutta siihen ei saa lisättyä ihan niin helposti kuin vinokoneessa, osat maksaa enemmän ja saa (Suomesta) huonommin.

Eli se vinomosa vois olla paras vaihtoehto kustannusten ja osien saatavuuden kannalta. Helpoiten sen n. 150 pollea saa kun hankkii tekniikaksi B19A/B21A/B23A moottorin, ruuvaa ahtimen kylkeen ja vaihtaa kaasariksi turbomallin kaasarin (tunnettu nimellä römppänen, löytyy Volvoista ja Saabeista). Noissa koneissa on jo valmiiksi matala puristussuhde ja sisäkalut kestävät ahtamisen.
Yks hyvä vaihtoehto tuommoisen raaserin rakentamiseen on hankkia pihaan koriltään mätä/mällätty 240, josta ottaa tekniikan ja alustan ja siirtää toiseen koriin. 240:n perä on niin kapea, että sopii lähes heittämällä kaikkien vanhempien autojen alle, samalla saa lähes valmiin nelilinkkituennan taakse kun hyödyntää lankun omia tukivarsia ja tekee niille koriin kiinnikkeet. Etuakselinkin saa sopimaan, vaatii tosin Morriksen tapauksessa enemmän töitä kun ei ole iskaritorneja valmiina, mutta nekin saa leikeltyä lankun korista. Ja lankusta saa hyvät jarrut kilpuriin. Kardaanitunnelin pystyy myös hyödyntämään siitä lankusta kun sen joutuu luultavasti isontamaan, ja lankun etulokasuojat sopivat todistetusti vähän muokkaamalla autoon kuin autoon.

Perän pomppimista vois vähentää jäykemmät iskarit ja reaktiotangot tukemaan perää.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #5 : 13.06.2014, 16:18:05 »
Mää oon tossa väsäillyt budjetti jäärata-autoa
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=45651.0

Saa tulla hakemaan tuon 2 litran vinokoneen pois
Itse irroittaen ei maksa mitään

Kyseessä B200k. Tähän joku nokka ja tuplat niin noin 130hv
Löytyy myös tolppia, periä ja vaikka mitä
Tiedustelut Yksityisviestillä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa MorrisRacingTeam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #6 : 13.06.2014, 18:24:10 »
Kyllä se vinomosa kuulostaa järkevimmältä. Alumiinia on kiva työstää kunhan vaan pitää huolen ettei terä mene tukkoon. Kaverilla on Tillanen irtonaisena. Täytyy vielä mitata ja varmistaa että sopii tonne, vaikka aika varmasti voi sanoa että kyllä se sinne menee. Ton marinan konehuone on aika tilava, onhan totta saanut australiassa kutoskoneella :D

Strömpistä on mulla kokemusta, onhan niitä tälläkin hetkellä 2 kpl mun käyttis 90 saabissa, varmaan 6 kpl niitä on tuolla varastossa odottelemassa parempia aikoja. Miten noi turbo käyttöön tehdyt strömbergit eroaa noista tavallisista? Ei ole vielä turbo koneista kokemusta.

Itse olen ajatellut jotain CD 150 tai 175 kaasareita tuplana, vähän kannen madallusta, parempi nokka, imusarjaa, kanavien dremelöimistä yms. Kuitenkin vapari moottoria.

240 perä voisi olla hyvä, onko 740 volvossa sama perä? Mimmosilla välityksellä noi yleensä on?

Tekstissä voi olla kirjoitus virheitä kun tämä tabletin ennakoiva tekstinsyöttö ei halua olla yhteistyössä






 


Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #7 : 13.06.2014, 19:13:46 »
Unohda kaasarit, ruiskut ei maksa tänäpäivänä juuri mitään
(lisää mainostusta, pahoittelen)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49489.new#new

740 perä leveämpi kuin 240
Yleisin välitys taitaa olla 3,73
3,91 vanhemmissa 240 Volvoissa
Ahtamattomista automaateista voi löytyä 4,1 välitystä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #8 : 13.06.2014, 20:03:13 »
Turbo römppäses taitaa olla neulaventtiili kumitiivisteellä ja olikohan jotain muuta pientä eroa. 175cd on ollu vakiona r-sportin turbosarjassa.

Onko sulla Saabis kaks römppää? Miten hyvin ne saa pelaamaan? Meinasin joskus vinokoneeseen laittaa pari, mutta kun kaikki sano ettei niitä saa pelaamaan niin jäi laittamatta. Vaan kai ne saa toimimaan ku pelaa Rangen kasiskin ja joissain brittisporteissa . Tai vois kai sitä laittaa vaikka joka pytylle oman :D
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa MorrisRacingTeam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #9 : 13.06.2014, 21:52:13 »
Tosta 175 kaasarista saisi varmaan sen turbo version tehtyä kunhan vaihtaa sinne turbon neulan, neulasuuttimen ja ton neulavenan. Onko tietoa onko toi turbokaasari ollut ylä vai alapuolelta säädettävä malli?

Kyllä noi Saabin römpät on ihan hyvin toimineet. Täytys vaan neulat vaihtaa kun seokset vetää rikkaalle. Oli ongelmaa saada katsastuksessa päästöihin. Kun säätää niin että tyhjää käy nätisti, ei kulje mihinkään eikä vastaa kaasuun. Kun taas säätää niin että kulkee hyvin, käy tyhjää rumasti töksöttämällä. Kulutus oli parhaillaan 7 litraa sadalla, nyt menee 11. Yhdellä kaasarilla meni 9. Tietty autolla ajettu 370 000. Ohivuotoja en ole mittaillut mutta vessapaperi pakoputken eteen- testi näyttää vähän sitä että venttiilitkin jo falskaa hiukan. Vedot kuitenkin parani ja keskikierrosten tehokuoppa hävisi. 10 heppaa noilla tuki lisää yhteen kaasariin verrattuna koulun penkissä. 10 heppaa tuolta oli hävinnyt ilmotettuun verrattuna ja nyt ne 10 saatiin takasin. :D.

SU:t pelaa kuulemma paremmin mitä noi strömpät, eikä ole kalvoa hajoamassa ja pysäyttämässä matkantekoa.

Joka pytylle ei kai voi laittaa omaa, kun ei tule tarpeeksi tasaista imua. Vähintään tarttee 2 pyttyä jotta tulee tarpeeksi tasainen imu.



Voishan tietty sitä ruiskuakin joskus ajatella. Ei vaan tällä hetkellä ole intoa alkaa opettelemaan tietokoneohjelmia sun muuta ja kaasarit ainakin tällä hetkellä kiinnostaa enemmän. Ehkä joskus sitten alan opettelemaan ruiskuja ja turbotusta enemmän. Orggis ruiskuissa on mun mielestäni tosi huono kaasuun vastaavuus ja säätely yms. on aina kiinnostavaa, kunhan kyseessä ei ole käyttis millä tarttee seuraavana päivänä päästä töihin. :D.


Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #10 : 13.06.2014, 21:57:52 »
Voishan tietty sitä ruiskuakin joskus ajatella. Ei vaan tällä hetkellä ole intoa alkaa opettelemaan tietokoneohjelmia sun muuta ja kaasarit ainakin tällä hetkellä kiinnostaa enemmän. Ehkä joskus sitten alan opettelemaan ruiskuja ja turbotusta enemmän. Orggis ruiskuissa on mun mielestäni tosi huono kaasuun vastaavuus ja säätely yms.

Tämä selvensi paljon.
K-jet on valintasi. Ei ATK tauhkaa
Yhdellä ruuvilla säädetään "perus syöttö"
Kaasuun vastaavuus hyvä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #11 : 13.06.2014, 22:23:27 »
Kyllähän tuohon 140hp lukemiin luulisi pääsevän ihan perus "2.3 vinokone + madallettu 531 ja lh"? Luulisi ainakin, putkistosta heittää kaiken turhan (katalysaattori esimerkiksi) mäkeen ja peltisarjaa tilalle, imusarjasta paremmin virtaava (k-jetin sarja sähkösuuttimilla?), sopiva nokka, lastut ja kevennetty vauhtipyörä.

Jos ei tuolla reseptillä mene 140hp rikki, kun perus B230FB:ssä on paperilla 131hp, niin syön kalamataoliiveja kourallisen...

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #12 : 14.06.2014, 10:16:41 »
Kyllä se vinomosa kuulostaa järkevimmältä. Alumiinia on kiva työstää kunhan vaan pitää huolen ettei terä mene tukkoon.

sinoolia käyttää terän voiteluaineenna ni ei mene tukkoon. välillä kastelee terää sinolissa.

Poissa MorrisRacingTeam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #13 : 14.06.2014, 17:36:02 »
Tämä selvensi paljon.
K-jet on valintasi. Ei ATK tauhkaa
Yhdellä ruuvilla säädetään "perus syöttö"
Kaasuun vastaavuus hyvä

Olit lopettanut lainauksen kesken virkettä.

K-jetti mulla oli yhdessä autossa. Ajossa aika ärsyttävä systeemi kun on tarpeeksi kulunut. Nypyttää jollain nopeuksilla aina ja bensaa meinaan kuluu....Mutta kaasuunvastaavuus hyvä, eikä täyskaasu toiminnassa ollut mitään moitetta.

Mutta, kyllä toi K jettikin tämmäseen autoon voisi toki olla. Noissa ainakin on muistaakseni vähän hankalaa saada sitä täyskaasusoppaa ja tyhjäkäyntisoppaa molemipia kohilleen kun toi systeemi on niin rajottunut, mutta toi K jet kai systeeminä riittää ihan kohtuu pitkälle jos joskus tosissaan lähtee tehoja hakemaan, eikä tartte välittää tyhjäkäyntiseoksista tai osakaasuseoksista mitään? Kireellä nokallahan tohon taitaa kanssa tulla joku ongelma kun se ilmamittari sekoaa ainakin tyhjäkäynnillä?

6 pyttysen K-jettiä muistaakseni on nelipyttysissä käytetty, ja laitettu ne kaksi ylimäärästä suutinta imusarjaan. Sitten kierrosten mukaan ohjaus koska alkavat toimimaan.

Pitää laittaa korvan taakse, nyt vaihtoehtoina on noita kotoa löytyviä kaasareita, ja sitten toi K-jetti. Sähköruiskun säätämisen opettelen joskus myöhemmin kunnolla, kun ei tartte mennä ihan pienimmällä mahdollisella budjetilla ja on aikaa ja kiinnostusta enemmän paneutua johonkin megaruuttaan tai vastaavaan.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Halpa kone viritettäväksi
« Vastaus #14 : 14.06.2014, 19:26:41 »
Kaikkein helpoin tapa saada tuo 140-180 heppaa on laittaa b19a tai b21a koneeseen turbo (b23a on korkeapuristeinen). Sen perus römppäsen kanssa pärjää melko mukavasti sinne 150 hepan korville tuollaisessa käytössä käytämällä sähköistä bensapumppua. Jos enemmän, niin silloin kannattaa jo alkaa miettiä turborömpää, jossa on isompi neulaventtiili ja suutin. Ne tiivistykset jota turborömppäsessä on eivät tietysti haittaa mitään, mutta ei se räppäysajossa paljoa haittaa jos on normirömppä.

Joku 200 hepan lukema lähtee noista römppäturboista vielä halvalla, ja sen enempää niistä ei sitten oikein saa edes rahalla :)

6 pyttysen K-jettiä muistaakseni on nelipyttysissä käytetty, ja laitettu ne kaksi ylimäärästä suutinta imusarjaan. Sitten kierrosten mukaan ohjaus koska alkavat toimimaan.

Mitä toi vika lause tarkoittaa?

Jos meinaat että niihin kahteen lähtöön laitetaan jotkin ohjattavat suuttimet, niin ei. Ne tosiaan vaan tulpataan. Suurin ilo siitä 6 pyttyisen määräjakajasta irtoaa siitä että siinä on isompi lautanen. Yksi suutin antaa n.50 hepan edestä bensaa läpi helposti, eli sen takia ei tarvitse murehtia.


 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron